• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400020805967
  • خبرنگار : 30054

ضرورت آموزش برای کسب و کارها

ضرورت آموزش برای کسب و کارها

امروزه هیچ سازمانی بدون توجه به نیروی انسانی و نقش سازنده آن در ارائه خدمات، قادر به ادامه حیات نیست. رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سایت ویدان، اجرای آموزش و توسعه منابع انسانی در سازمان سبب می‌شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط به‌طور مؤثر فعالیتشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. مهم‌ترین خصیصه سازمان‌های امروزی تغییر و تحول است، در چنین شرایط محیطی پیچیده و متنوع با تحولات سریع، اگر نتوانیم متناسب با این تغییرات، سازمان، مدیران و کارکنان را هم گام سازیم، قربانی آن خواهیم شد.

چرا صاحبان مشاغل اهمیت آموزش نیروی انسانی را نادیده می‌گیرند؟!

آموزش کلیدی‌ترین مسئولیت یک مدیر است و یک بخش مهم از مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شود. گاه یک متخصص سواد تئوری یک مجموعه را دارد اما از نظر عملی نیاز به طی کردن یک سری دوره‌های آموزشی مهم و سازمانی دارد و این کار باید صورت بگیرد تا در شیوه‌های عملی نیز متخصص شود.

قبول داریم آموزش هزینه دارد. دو منبع بزرگ که برای آموزش منابع انسانی استفاده می‌شود، زمان و پول است. برخی از مدیران یا صاحبان مشاغل بهانه می‌آورند و می‌گویند"ما خیلی شلوغ هستیم و الان چیز جدیدی یاد نمی‌گیریم" و یا "ما پولی برای پرداخت هزینه آموزش نداریم".

در گذشته آموزش کارمندان زمان‌بر بود و هزینه زیادی صرف آموزش کارکنان می‌شد. غالباً، اشخاص ثالث برای انجام آموزش‌های شغلی موردنیاز بودند. زمان و پول زیادی خرج می‌شد و در موارد بسیار نتیجه مطلوب و مورد انتظار حاصل نمی‌شد، بنابراین دلیل مهمی که شرکت‌ها اغلب از آموزش کارمندان غافل می‌شوند تجارب آموزش گذشته است. بعضی‌ اوقات آموزش ضعیف انجام می‌شود، یا مباحث آموزشی کمکی نمی‌کنند. آموزش ناموفق هزینه بالایی دارد و شرکت‌ها اغلب نمی‌خواهند این خطر را بپذیرند.

با این‌ حال، عدم آموزش کارمندان هزینه بالاتری دارد.

کارمندان آموزش ندیده = کارمندان ناراضی

کارکنانی که احساس ناکافی بودن، عدم موفقیت یا عدم پشتیبانی دارند، ناراضی هستند. آن‌ها از کار خود ناراضی هستند، در نتیجه کارایی کمتری دارند، اشتباه می‌کنند و به کار خود علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. بنابراین صاحبان مشاغل اگر برای آموزش کارکنان سرمایه‌گذاری نکنند بازهم زمان و پولشان را از دست می‌دهند.

کارمندان آموزش ندیده ناکارآمد هستند

وقتی کارکنان برای انجام وظایف خود یا انجام مسئولیت‌های خود به‌طور کامل یا صحیح آموزش ندیده باشند، انجام کار آن‌ها طولانی‌تر است. درنتیجه زمان بیشتر و پول بیشتری مصرف می‌شود.

ضرورت و اهمیت آموزش منابع انسانی

یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین منابع سازمان، نیروی انسانی است که اگر تربیت‌شده و توانا باشد می‌تواند سازمان را پویا و منابع متنوع و فراوانی را برای سازمان خود فراهم نماید. با نگرش به این فرضیه که افراد با دانش و مهارت‌هایی که در دوره تحصیلات رسمی خود آموخته‌اند لزوماً نمی‌توانند تا پایان دوره شغلی‌شان کارآمد و اثربخش باشند بنابراین راهکار اصلی برای کارآمدی و اثربخشی، «آموزش منابع انسانی ضمن خدمت» است.

آموزش همواره به‌عنوان وسیله‌ای مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریت مدنظر قرار می‌گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل می‌دهد و باعث رکود سازمان می‌شود. آموزش یک وظیفه اساسی در سازمان‌ها و یک فرآیند مداوم و همیشگی است و موقت و تمام‌نشدنی نیست.

کارکنان در هر سطحی از سطح سازمان اعم از مشاغل ساده یا مشاغل پیچیده (مدیر یا زیردست) محتاج آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارت‌های جدید هستند و باید همواره برای بهتر انجام دادن کار خود از هر نوع که باشد روش‌ها و اطلاعات جدیدی کسب نمایند.

برنامه‌های آموزش کارکنان در یک سازمان می‌تواند نیاز به نیروی انسانی متخصص در آینده را نیز رفع کند و تضمینی برای حل مشکلات کارکنان باشد. بنابراین چنانچه کارکنان یک سازمان خوب آموزش ببینند بهتر می‌توانند در ارتقاء سطح کارایی سازمان سهیم باشند و سرپرستان و مدیران به نظارت زیاد در مورد زیردستان خود نیاز نخواهند داشت و در عین‌ حال می‌توانند آن‌ها را برای احراز مشاغل بالاتر و پرمسئولیت آماده سازند، زیرا کارکنان در پرتو آموزش صحیح است که می‌توانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند.

نیاز به یادگیری سازمانی امروزه به‌خوبی در تمامی سطوح سازمان ثابت‌شده است. به‌گونه‌ای که تحقیقات انجام‌ گرفته، ارتباط مثبت بین سرمایه‌گذاری برای آموزش و بهره‌وری سازمانی را نشان داده است.

در این راستا لازم است فرایند، منابع و اقدامات لازم آموزشی در سازمان شناسایی و در یک مدل علمی متناسب برنامه‌ریزی شود. چرا که آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی و رضایت‌مندی فرد و در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمان می‌شود.

استفاده از پلتفرم آموزشی ویدان برای رشد کسب و کار

حال با توجه به مطالبی که درباره اهمیت و ضرورت آموزش گفته شد، می‌توانید برای آموزش و یادگیری اصول کسب‌ و کار و... به شیوه‌ای کاملاً کاربردی و با صرف هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به پلتفرم آموزشی ویدان مراجعه کنید.

شما به کمک ویدان خواهید توانست مهارتهای خودتان را شناسایی و در جهت تقویت آن‌ها حرکت کنید.
ویدان ، یک پلتفرم آموزش آنلاین ویدیویی است که ماموریتش توسعه مهارت‌های کاربردی در تمام نقاط کشور می‌باشد.
در ویدان آموزش‌هایی در قالب ویدئو به زبان فارسی یا زیرنویس فارسی در موضوعاتی همچون بازاریابی، فروش، کسب کار و ... ارائه می شود.

همین الان در سایت ویدان عضو شوید و از ویدئوهای آموزشی آن استفاده کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha