• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۳:۳۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1400020705187

مدیرکل شیلات گلستان خبرداد

رشد ۷ برابری تولید میگو در گلستان طی پنج سال

رشد ۷ برابری تولید میگو در گلستان طی پنج سال

ایسنا/گلستان مدیرکل شیلات گلستان گفت: پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی در شمال استان آغاز شده امروز با رشدی قابل‌توجه از ۳۰۴ تن با اشتغال ۲۵۱ نفر در سال ۹۲ به ۲۵۸۵ تن با اشتغال‌زایی ۱۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسیده که این رقم معادل ۷۵۰ درصد رشد است.

سیدجواد قدس علوی اظهار کرد: برای اولین بار آب دریای خزر به‌صورت مستقیم با احداث کانالی به طول حدود ۱۳ کیلومتر در بستر زمین کاملاً لجنی و باتلاقی با حجم خاکبرداری حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب در سال ۹۳ در مدت زمان حدود سه ماه و نیم به فاز یک مجتمع میگوی گمیشان انتقال یافت.

وی بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده دولتی در بخش زیرساخت‌ها در فاز یک این مجتمع تا پایان سال ۹۲، ۶۰ میلیارد ریال بوده که این رقم در حال حاضر در فاز یک و دو به ۵۶۰ میلیارد ریال رسیده است. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز از ۵۲ میلیارد ریال به بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مدیرکل شیلات گلستان بیان کرد: تعداد مزارع پرورش میگو از ۱۱ مزرعه با ۱۶۶ هکتار سطح در سال ۹۲ به ۶۰ مزرعه با ۹۳۷ هکتار سطح رسیده است.

قدس علوی در ادامه گفت: فاز دوم این مجتمع به مساحت ۶۰۰۰ هکتار با هدف تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کانال آبرسان اصلی از دریا به فاز ۲ با اعتبار دولتی حدود ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی سال ۹۸ و ۹۹ در دست اجرا است.

مدیرکل شیلات گلستان، هزینه احداث زیرساخت‌ها و تأسیسات مشترک، احداث مزارع و تأسیسات را حدود ۲ هزار میلیارد تومان برآورده کرد و افزود: در فاز دوم مجتمع میگو گمیشان اشتغالی حدود ۵۹۹۴ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شیلات گلستان، قدس علوی بیان کرد: هر ساله حجمی زیادی از محصول تولیدی میگو استان به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود که با توجه به کیفیت خوب این محول تقاضاها نیز رو به افزایش است به‌طوری‌که ارزآوری این محصول از ۱.۷۵ میلیون دلار در سال ۹۲، به بالای ۱۲ میلیون دلار در سال ۹۷ ارتقاءیافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۴۱۰ تن میگو در استان تولید، گفت: بی‌شک ظرفیت و توان تولید محصول باکیفیت میگو در استان بسیار بالاتر از این رقم است اما سال ۹۸ با توجه به این نکته که نخستین سال پرورش پس از بیماری لکه سفید بوده است، بنا بر احتیاطات لازم و جلوگیری از ضرر و زیان پرورش‌دهندگان، با تراکم پایین‌تر نسبت به همه‌ساله به امر پرورش در مزارع خود پرداختند که امیدواریم در سال جاری با افزایش این رقم شاهد ارتقا چشمگیر تولید محصول میگو در استان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha