دکتر مهدخت پورخالقی چترودی در گفتوگو با ایسنا در خصوص ضرورت درس عمومی فارسی در برنامه درسی دانشجویان، اظهار کرد: متاسفانه درباره دیگر دروس عمومی صاحبنظر نیستم، اما بیهیچ تردیدی در برنامه درسی دانشجویان تمام رشتههای تحصیلی، درس فارسی عمومی را صد در صد ضروری میدانم. در سالهای گذشته شادروان دکتر غلامحسین یوسفی بر ضرورت تدریس این درس تاکید کرد و با پافشاری و پیگیری این درس را در برنامه درسی تمامی رشتههای تحصیلی دانشگاهی گنجاند.
وی افزود: حضور و دوام بیش از نیم قرنی این واحد درسی در میان واحدهای تخصصی رشتههای مختلف تحصیلی گویای موفقیت این درس است. اهمیت علوم و معارف انسانی و به خصوص شناخت فرهنگ و ادب ایران و آشنایی با مواریث فرهنگی آن و آموزش و تقویت زبان فارسی که بنیان فرهنگ قومی و پشتوانه هویت ماست، بر کسی پوشیده نیست و پاسداری و حرمتگذاری به آن وظیفه هر ایرانی نیز هست.
استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: بنابراین جای دارد دانشجویان تمامی رشتههای تحصیلی با زبان و فرهنگ و اندیشههای قومی و ملی به درستی آشنا شوند. این مهم در واحد درسی فارسی عمومی میتواند تحقق یابد. وجود بیش از ۳۵۰ کتاب درسی متنوع فارسی عمومی سند دیگری برای نشان دادن اهمیت این واحد درسی و دلسوزی مدرسان و مولفان برای بهبود وضعیت آن است.
وی بیان کرد: کتاب فارسی عمومی باید پاسخگوی سؤالات دانشجویانی باشد که یا با زبان و فرهنگ و اندیشههای قومی و ملی بیگانهاند یا آگاهند و میخواهند ظرایف آن را بدانند، اما کتابهای فارسی عمومی باوجود تنوع چشمگیر آنها در سطح کشور و دقت نظر مولفان آگاه و دلسوز آنها هنوز با نیازهای دانشجویان و اهداف این واحد درسی هماهنگ نیست؛ به همین جهت ضمن احترام گذاشتن و تأکید بر سلامت ذوق و شایستگی مؤلفان کتابهای درس فارسی عمومی، تجدید نظر در کتابهای درس فارسی عمومی در اجرای سند تحول بنیادین ضرورتی اجتنابناپذیر است و تغییر و تحول در این کتابها باید متناسب با نیازهای فرهنگی زمان و اهداف دراز مدت صورت گیرد.
پورخالقی چترودی با بیان اینکه استقبال دانشجویان از درس فارسی عمومی بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: در کنار گروه معدودی که با علاقهمندی با این واحد درسی برخورد میکنند، گروهی یا تقریبا همه دروس عمومی را درسی حاشیهای و غیر ضرور و برخی آن را کمک درسی برای جبران معدل میدانند. همچنین عدهای نیز آن را زنگ تفریحی در میان درسهای تخصصی خود به شمار میآورند. دلیل این مسأله ناآشنایی دانشجویان با اهداف درس است.
وی عنوان کرد: وظیفه مؤلفان و مدرسان درس فارسی عمومی این است که میان دانشجویان غیر رشتههای ادبیات فارسی و فرهنگ و اندیشه و معارف اسلامی ایرانی پلی محکم و جذاب ایجاد کنند و با شگردهای هنری ویژه راه را نشان دهند. هدف این واحد درسی هرگز تعلیم ادبیات و متون ادبی و ریزهکاریهای تخصصی مربوط به رشته ادبیات فارسی و علاقهمند کردن دانشجویان غیر ادبیات به ادبیات و در شکل بسیار محدود و کلیشهای آن؛ یعنی شعر و نثر نبوده است.
استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: هدف اثربخش کردن آموزش ادبیات فارسی و آشنا کردن دانشجویان با میراث فرهنگی و ادبی کشور و تقویت و غنیسازی دانش زبانی، مهارتهای نگارش و رموز و دقایق سخنوری و تقویت روحیه پاسداری و حرمتگذاری به ارزشهای فرهنگ خودی به منظور قوام فرهنگ ملی و گسترش و دوام آن است. هماهنگ کردن مطالب کتاب درس فارسی عمومی با نیازهای دانشجویان و اهداف این واحد درسی از ضروریات است.
انتهای پیام
نظرات