• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400011506235
  • خبرنگار : 50426

صادرات صنعت پولساز اسب در جاده پردست‌انداز اختلافات مدیریتی

صادرات صنعت پولساز اسب در جاده پردست‌انداز اختلافات مدیریتی

ایسنا/یزد اختلافات نظرها در خصوص تولیت هویت‌گذاری اسب بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت جهاد کشاورزی همچنان سردرگمی پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان در این بخش را به دنبال ندارد و این صنعت را در قطب پرورش اسب اصیل ایران تا لبه پرتگاه نابودی پیش برده است.

صنعت پرورش اسب از صنایع پول‌ساز و با گردش مالی بالا در دنیاست و خوشبختانه در کشور ایران از پتانسیل‌های فراوان در این بخش برخودار هستیم به نحوی که نژادهای اصیل اسب ایران از گذشته تاکنون زبانزد کشورهای زیادی بوده است.

این صنعت در استان یزد از سال ۱۳۷۱ با ورود نخستین اسب‌های نژاد عرب به استان و تکثیر آنها آغاز شد که در این مدت علاوه بر ورزش سوارکاری، زمینه اشتغال زیادی را نیز در استان فراهم آورده به نحوی که این استان را به قطب‌ بزرگ پرورش اسب های اصیل عرب در کشور تبدیل کرده است.

یکی از ملزومات توسعه بیشتر این صنعت و شاید هر صنعت دیگری موضوع صادرات است ولی در مورد صنعت اسب و با وجود ارزآوری آن برای کشور به دلیل اختلاف نظرهای وزارت جهادکشاورزی و وزارت ورزش و جونان بر سر هویت‌گذاری اسبها مدتهاست دچار مشکل است و متاسفانه نبود برنامه‌ریزی جامع در این خصوص، نبود حمایت‌های لازم و هزینه‌های بالای پرورش و نگهداری اسب و وابستگی‌های خارجی در این حوزه باعث شده تا شیرینی امر تولید به کام تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این صنعت تلخ شود.

«سعید بیک» رئیس هیات سوارکاری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با اختلاف نظرهای موجود در رابطه با هویت‌گذاری اسب‌ها تصریح می‌کند: اسب‌ها در امور مختلفی از جمله صادرات نیازمند هویت‌گذاری هستند و این وظیفه در تمام کشورهای دنیا به عهده فدراسیون‌های سوارکاری گذاشته شده است ولی در کشور ما علی‌رغم این که فدراسیون مستنداتی برای اکتساب هویت‌گذاری اسب‌ها در اختیار دارد، وزارت جهادکشاورزی این مهم را در اختیار خود می‌داند و فدراسیون سوارکاری را در این باره محکوم می‌کند که اقدامی غیرمنطقی است.

وی با بیان این که صادرات اسب تحت نظارت فدراسیون‌ها از کشور مبدا به مقصد انجام و هویت‌گذاری در کشور مقصد تعیین می‌شود، می‌گوید: قطعاً واگذاری هویت‌گذاری اسبها به جهادکشاورزی تاثیر چندانی در امر صادرات این صنعت نخواهد داشت.

بیک به اهمیت اهتمام به مسائلی مانند قرنطینه و دامپزشکی در امر صادرات اسب اشاره می‌کند و خواستار مساعدت جهادکشاورزی برای رونق بخشی دوباره به صادرات اسب با کمک به برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های اسب است.

با این حال «عباس کربلاییان» مسئول پرورش اسب حوزه معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: ساختار مدیریتی این صنعت شامل سه رکن اصلی پرورش‌دهندگان اسب، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ورزش و جونان است که سازمان دامپزشکی وزارت جهادکشاورزی وظیفه امور بهداشتی در این صنعت و نهادهای دامی اعم از موسسات تحقیقاتی و اجرایی نیز اموری از جمله اصلاح نژاد، تغذیه و مسائل مربوط به تاسیسات این بخش را برعهده دارند و وزارت ورزش و جوانان به عنوان رکن سوم نیز وظیفه رسیدگی به امور ورزشی مرتبط با این صنعت را عهده‌دار است.

وی خاطرنشان می‌کند: پس از تصویب قانون نظام جامع دامپروری کشور در مجلس شورای اسلامی و قرارگیری اسب به عنوان دام، فدراسیون سوارکاری به نوعی پیمانکار وزارت جهادکشاورزی در امر هویت‌گذاری اسب شده است.

کربلاییان با اشاره به چالش ایجاد شده در زمینه صادرات اسب، عنوان می‌کند: صادرات اسب قطعاً برای این صنعت در کشورمان سودآور است بنابراین تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ی این امر ضرورت دارد که از مهمترین اقدامات در این زمینه ایجاد نهادی کارآمد یا انجمن‌های نژادی منسجم است تا از طریق تبادل و تعامل با دیگر کشورها موجب معرفی بیشتر این صنعت و جذب مخاطبان خود در بازارهای بین المللی شوند.

وی لازمه تحقق این موضوع را تایید کامل اسب‌ها از نظر هویت، قرنطینه و سلامت دامپزشکی برای صادرات ذکر می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌آید باید هویت‌گذاری اسب‌ها برعهده سازمان اصلاح نژاد قرار گیرد و از آنجایی که فدراسیون سوارکاری، نهادی ورزش‌محور است از این حوزه کناره‌گیری کند تا جهادکشاورزی از طریق هویت‌گذاری‌ به‌موقع اسب‌ها به اموری همچون دریافت نهاده‌های دولتی که به داشتن هویت اسب‌ها بستگی دارد نیز سامان ببخشد.

این مسئول با تاکید بر این که هویت‌گذاری اسب‌ها مسائل مختلفی همچون حمل و نقل، بهداشت، قرنطینه، صادرات و واردات اسب‌ها را در بر می‌گیرد، اعلام می‌کند: خوشبختانه در حال حاضر این مهم به تدریج در حال انجام است و از سال 1397 تاکنون قریب به شش هزار راس اسب در سطح کشور که 700 راس آن در استان یزد بوده است، هویت‌گذاری شده‌اند.

وی به تاثیر کرونا بر کاهش صادرات اسب کشور با توجه به برگزار نشدن بسیاری از مسابقات و جشنواره‌ها نیز اشاره و با تاکید بر این که صادرات از ملزومات هر صنعت پویایی است، ابراز امیدواری می‌کند که با هویت‌گذاری مناسب آنها و به دنبال آن تامین نهاده‌ها بسیاری از مشکلات پیش روی رونق و توسه این صنعت مرتفع شود.

کربلاییان متذکر می‌شود؛ قطعاً گرانی غیرقابل تحمل نهاده‌های دامی مشکلات زیادی را برای صنعتگران اسب ایجاد کرده ولی تلاش می‌کنیم صنعت اسب نیز بتوانند از سهمیه دولتی در این خصوص برخوردار شود و در این رابطه نیز به همکاری با جهادکشاورزی امیدواریم.

وی افزایش هزینه‌های حفظ و نگهداری اسب را منجر به توقف تولید از سوی بسیاری از تولیدکنندگان در این صنعت ذکر می‌کند و می‌گوید: متاسفانه تداوم این موضوع نه تنها در تناقض با رونق تولید است بلکه باعث بروز مشکلات متعدد فیزیویولوژیکی و ایجاد چالش هایی در پروسه تولیدمثل اسب‌ها در کشورمان نیز می‌شود.

این کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام سازمان جهادکشاورزی استان به مشکلات ناشی از قاچاق اسب نیز اشاره و عنوان می‌کند: چند سالی است که به واسطه وضعیت نامناسب صنعت اسب به دلیل اختلاف‌نظرهای میان ارگان‌ها و پس از آن شیوع کرونا و برگزار نشدن جشنواره‌ها که منجر به کاهش صادرات اسب شده است، افزایش قاچاق در این بخش را شاهد هستیم.

کربلائیان در پایان با بیان این که صرفه‌ی اقتصادی موجب تن دادن افراد سودجو به قاچاق اسب از کشورمان به کشورهای عربی همچون عراق شده است، این موضوع را به نوعی غارت ذخایر ژنی کشورمان ذکر می‌کند.

انتهای پیام                    

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha