• دوشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 00062094379
  • خبرنگار : 50295

پیامدهای کودک‌آزاری چیست؟

پیامدهای کودک‌آزاری چیست؟

ایسنا/زنجان مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: اختلال رشد، گوشه‌گیری و پرخاشگری در کودکان از پیامدهای کودک‌آزاری است که بر احساسات کودک، روابط آینده و عملکرد وی آسیب می‌رساند.

سیدسلمان حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر آسیب‌های عاطفی در کودکان، اظهار کرد: کودکان متناسب با شرایط جسمی و سنی خود جزو افراد آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند که انجام هرگونه سوء‌رفتار با کودکان و بی‌توجهی نسبت به آن‌ها معمولا آسیب‌های ماندگاری را در ذهن و روان کودک بر جای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه آزار جسمی یکی از انواع کودک‌آزاری است که شامل مواردی همچون کتک زدن می‌شود، افزود: آزارهای روانی همانند تهدید، مقایسه کودک با همسالان، تحقیر کردن کودک با عناوین مختلف، صدا زدن کودک با نام‌های نامناسب، آزار جنسی و تعرض به کودک و غفلت از کودک نیز برخی دیگر از موارد کودک آزاری است.

این مسئول با بیان اینکه تحقیر کردن شدید، محرومیت عاطفی، برخورد خشونت‌آمیز، آزارهای کلامی شدید مهم‌ترین آزارهای عاطفی ازسوی اطرافیان خصوصا والدین است، تصریح کرد: کودک‌آزاری پیامدهای مختلفی دارد که تاثیر انواع نام برده تأثیرات طولانی مدتی در زندگی کودکان خواهد داشت که نتیجه آن اختلال رشد، گوشه‌گیری و پرخاشگری در کودکان است که به احساسات کودک، روابط آینده و عملکرد وی آسیب می‌رساند.

حسینی ادامه داد: از مصادیق سو رفتار عاطفی برای کودکان مواردی همچون توهین کردن به کودک، اعمال زور و خشونت به کودک، وادار کردن کودک به اطاعت، مقایسه کردن کودک با سایر کودکان هم‌سن‌وسال، اجازه ندادن به کودک برای بیان احساسات و نظرهای شخصی‌اش و ترساندن کودک به اشکال گوناگون و ... را می‌توان نام برد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به وظایف ارگان‌های مختلف در مقابل کودک‌آزاری، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی، بهزیستی، آموزش و پرورش، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ... باتوجه به اساس ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان برای تحقق حقوق کودکان و نوجوانان وظایف مشخصی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha