• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 00061738683

/انتخاب آگاهانه/

از کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی چه می‌دانیم؟

از کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی چه می‌دانیم؟

ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه آموزشی پاتوبیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: عمده فعالیت افراد تحصیل کرده در رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی این است که بتوانند نیازهای کاربردی و مهارتی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی را فراهم کنند.

مهدی عسکری بدوئی امروز در سری برنامه‌های اینستاگرامی انتخاب آگاهانه در خصوص معرفی رشته علوم ازمایشگاهی دامپزشکی اظهار کرد: رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی شاخه‌ای از رشته دام پزشکی است. بسیاری از مباحث پاتوبیولوژی از جمله در این رشته‌ به صورت فشرده در یک دوره چهار ساله برگزار می‌شود.

وی افزود: تعداد واحدهای این رشته ۱۳۶ واحد است. تمرکز این رشته بیشتر در زمینه تشخیصی دامپزشکی است. امکان فعالیت دانش آموختگان این رشته در آزمایشگاه‌های پزشکی وجود ندارد. با توجه به اینکه دانش آموختگان رشته علوم آزمایشگاهی دام پزشکی اطلاعات نسبتا جامعی به دام پزشکی دارند، می‌توانند در موقعیت‌های شغلی غیر آزمایشگاهی مرتبط با دام پزشکی نیز فعالیت کنند.

استادیار گروه آموزشی پاتوبیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: تمرکز اصلی آموزش‌های این رشته برای آماده‌سازی دانشجویان برای انجام امور آزمایشگاهی در حوزه دامپزشکی و مدیر فنی آزمایشگاه بودن است. کار آزمایشگاهی نیاز به گروه شخصیتی باحوصله و منظم است تا بتواند در یک محیط بسته و به مدت زمان نسبتا طولانی فعالیت کند. برخی افراد ممکن است نتوانند در یک محیط محدود باقی بمانند که در این شغل معمولا موفق نخواهند بود.

عسکری بدوئی تشریح کرد: دانش آموزان پس از پایان دوره تحصیلی دبیرستان و در زمان انتخاب رشته ممکن است اطلاعات کافی نسبت به مهارت‌ها و علایق خود نداشته باشند؛ در نتیجه ممکن است انتخابی که انجام می‌دهند با واقعیت موجود متفاوت باشد. انتخاب رشته امری نسبی است و ممکن است به رشته‌هایی که انتخاب می‌کنیم، علاقه صد در صدی وجود نداشته باشد. یک علاقه و شناخت نسبی برای شروع یک رشته تحصیلی کافی است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین دغدغه دانشجویان آینده شغلی رشته تحصیلی آن‌چهاست، خاطرنشان کرد: آینده شغلی مساله بسیار واضحی نیست زیرا اشخاص پس از گذشت چهار سال به بازار کار ورود پیدا می‌کنند. رشته‌ای که امروز جزو بهترین موقعیت‌های شغلی است الزاما در چند سال آینده تضمین شده نیست زیرا بازار کار همواره در حال تغییر است. با توجه به تعداد بالای تحصیل کنندگان در حال حاضر موقعیت‌های شغلی محدود است.

استادیار گروه آموزشی پاتوبیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: پس از فارغ‌التحصیلی بلافاصله از افراد دعوت به همکاری نمی‌شود. هم‌اکنون بازار کار رقابتی شده است؛ به این معنی که کیفیت افراد از اهمیت بیشتری نسبت به مدرک تحصیلی آن‌ها برخوردار است. با توجه به پر رنگ شدن کارآفرینی در دنیای امروز دانشجویان باید نسبت به بازار کار خود دیدی به روز داشته باشند. هر کسی که در حوزه کاری خود بتواند راهی جدید ایجاد کند، بسیار موفق‌تر خواهد بود.

عسکری بدوئی گفت: امروز توانمندی‌های فردی از هر زمان دیگر با اهمیت‌تر شده است. کسب و کارها رقابتی شدند و موسسات در تلاشند افرادی را انتخاب کنند که کمک بیشتری به آن‌ها می‌کند. به همین دلیل مدرک دانشگاهی صرفا کافی نیست. بازار کار امروز به دنبال افراد توانمندتر است. از افراد فارغ التحصیل در هر رشته‌ای انتظار می‌رود به چارچوب علمی رشته خود مسلط باشند. توانایی در رشته تحصیلی با تجربه کسب می‌شود و افراد الزاما با گذراندن چند واحد درسی توانمند نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: در بازارهای کاری پر چالش و نسبتا رقابتی افراد نیازمند یکسری مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های ارتباطی هستند. در دنیای امروز نداشتن مهارت‌های نرم نکته منفی در سنجش افراد محسوب می‌شود. حضور دانشجویان در انجمن‌های علمی باعث می‌شود افراد خود بیانگری بیشتری داشته باشند. امروز اشخاص در دانشگاه علاوه بر کسب علم و مهارت خود را برای پذیرفتن مسئولیت‌ها آماده می‌کنند.

استادیار گروه آموزشی پاتوبیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این رشته تحصیلی دانشجویان ۲۲ واحد دروس عمومی، ۲۲ واحد دروس پایه، ۸۲ واحد دروس تخصصی و ۱۰ واحد دروس اختیاری را ارائه خواهند داد. شرط ورود به این رشته برای افراد این است که رابطه خوبی با حیوانات داشته باشند.

عسکری بدوئی ادامه داد: در دانشگاه فردوسی مشهد مقاطع کارشناسی ارشد باکتری شناسی و انگل شناسی ارائه می‌شود. دوره‌های تحصیلات تکمیلی الزاما برای موضوع اشتغال دارای اهمیت نیست. دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای افرادی مناسب است که علاقه زیادی به مطالعه داشته باشند. به افرادی که علاقه‌مند پژوهش هستند، توصیه می‌شود این مسیر را تا مقاطع بالاتر ادامه دهند. بر اساس نیاز موجود در بازار کار احتمال دارد در آینده دوره‌های دیگری در مقطع ارشد ارائه شود.

وی تشریح کرد: پروسه پذیرش دانشجو در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. ارزش مدرک تحصیلی ایران هیچ مشکلی برای پذیرش ندارد. برخی از کشورها با استفاده از آزمون‌های تکمیلی میزان توانایی دانشجویان را می‌سنجند. مدرک زبان برای دریافت پذیرش در کشورهای انگلیسی زبان نیاز است. دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در سایر کشورها بایستی توجه زیادی به معدل خود داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha