• چهارشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۴ / ۰۰:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94082716278

زنگنه خبر داد:

بدهی 3 میلیارد دلاری صنعت نفت به بخش خصوصی

بدهی 3 میلیارد دلاری صنعت نفت به بخش خصوصی

وزیر نفت با اشاره به اینکه این وزارتخانه به بخش خصوصی بیش از 3 میلیارد دلار بدهکار است درباره طلب وزارت نفت از دیگر کشورها اظهار کرد که ما از هند بیش از 5 میلیارد یورو طلب داریم و از امارات و ژاپن نیز طلبکاریم چرا که هر چه نفت به ژاپن فروخته‌ایم پول بخشی از آن در این کشور قفل شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه این وزارتخانه به بخش خصوصی بیش از 3 میلیارد دلار بدهکار است درباره طلب وزارت نفت از دیگر کشورها اظهار کرد که ما از هند بیش از 5 میلیارد یورو طلب داریم و از امارات و ژاپن نیز طلبکاریم چرا که هر چه نفت به ژاپن فروخته‌ایم پول بخشی از آن در این کشور قفل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیژن زنگنه درباره اینکه چرا وزارت نفت از ظرفیت کامل بخش خصوصی در تهیه و تولید تاسیسات نفتی استفاده نمی کند، اظهار کرد: صنعت نفت باید برای سرمایه گذاری پول داشته باشد. ما تا یک ماه و نیم گذشته بیش از 3 میلیارد دلار به بخش خصوصی بدهکار بوده‌ایم که کمی از آن را با قرض داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت تا اندازه‌ای می‌تواند از صندوق توسعه وام بگیرد، گفت:‌ در برنامه ششم پیش بینی شده که بخشی از این بدهی‌ها که بیشتر به بانک ها و بانک مرکزی بوده است از محل درآمدهای نفتی پرداخت شود.

زنگنه ادامه داد: اما بدهی‌های جدید نیز یکی دیگر از مشکلات است چرا که ما برای راه اندازی پارس جنوبی باید 30 میلیارد دلار دیگر خرج کنیم. هرکس که کاری را انجام می‌دهد پول آن را می‌خواهد و ما باید این پول را داشته باشیم.

وزیر نفت در ادامه درباره طلب‌های وزارت نفت از محل فروش گفت: ایران از هند بابت فروش نفت بیش از 5 میلیارد یورو طلبکار است و از امارات و ژاپن نیز طلب داریم.

زنگنه ادامه داد: با برداشته شدن تحریم‌ها این دارایی‌ها آزاد می‌شود که البته بیشتر آن متعلق به دولت نیست و به بانک مرکزی تعلق دارد اما مدت لازم برای آزادسازی آن یک روز بعد از برداشته شدن تحریم ها است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ایران چقدر تولید و صادرات نفت دارد با تاکید بر اینکه میزان تولید و صادرات نفت در شرایط تحریم‌ از سوی این وزارتخانه اعلام نمی شود عنوان کرد: بعد از تحریم‌ها ما می‌توانیم طی 6 ماه صادرات نفت را یک میلیون بشکه افزایش دهیم و در مورد صادرات گاز نیز طی دو سال ظرفیت‌مان را به بیش از هزار متر مکعب خواهیم رساند و در این زمینه به قطر می‌رسیم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفدهمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) درباره قرارداد گازی ایران با کشور پاکستان که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود گفت: این قرارداد همچنان معتبر است و طبق آن ما باید روزانه 25 میلیون متر مکعب در روز صادرات گاز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پاکستان احداث خط لوله خود را به بهانه تحریم‌ها شروع نکرده است خاطرنشان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها با این کشور برای فعال سازی خط لوله صحبت خواهیم کرد البته آن‌ها الان می‌گویند که به دنبال ایجاد خط ال ان جی هستند.

زنگنه ادامه داد: ما ظرف یک سال و نیم می‌توانیم گاز را در مرز به پاکستان تحویل دهیم. خط لوله‌های ما 56 اینچ است و ظرفیت صادرات 100 میلیون متر مکعب گاز را به این کشور دارد و آن‌ها باید الان اعلام آمادگی کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران نتوانسته‌ است در کاهش قدرت انرژی موفق باشد یکی از دلایل این امر را قیمت‌ها دانست که گاه علایم غلط می‌دهند و ادامه داد: یک سوم گاز تولیدی ما در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود. بخش برق نیز مصرف بالایی دارد که ادعا می کند برای بالابردن راندمان خود منابع مالی کافی ندارد.

وزیر نفت افزود: بخش برق با توجه به اینکه قیمت تمام شده تولیداتش بسیار بالاتر از قیمت دریافتی است پول برای بالابردن راندمان ندارد و از سوی دیگر نیز تحریم ها باعث شده سرمایه گذاران خارجی نتوانند وارد شوند.

به گفته وی حمل و نقل، راه آهن، بخش ساختمان و کامیون نیز از دیگر بخش‌هایی است که نیاز به اصلاح الگوی انرژی دارد و باید در آن سرمایه گذاری‌های سنگین شود.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف بحث تحریم در قراردادهای نفتی و گازی ایران در آینده اظهار کرد: در گذشته نیز در صورت اعمال تحریم تمام عملیات متوقف می‌شد و اگر در حالت بازپرداخت بودیم بازپرداخت با برگشتن به شرایط عادی متوقف می‌شود.

زنگنه ادامه داد: چون تحریم‌ها به شرکت خارجی مربوط نیست و دولت آن کشور آن را به صورت دستوری اعمال می کند اگر ما تحریم شویم شرکت خارجی متضرر می‌شود.

وی تصریح کرد: اینکه بگویند اگر ما تحریم شویم هرچه سرمایه گذاری کردیم باید به ما برگردانید حرف زوری است که زیر بار آن نخواهیم رفت.

وزیر نفت همچنین درباره تعداد قراردادهای نفتی که از سوی ایران مطرح می‌شود اظهار کرد: تعداد قراردادهایی که معرفی می کنیم بیش از نیاز ما خواهد بود و سه نوع دارد که بخشی از آن قراردادهای اکتشافی مربوط به مناطق نیمه غنی، دیگری قرارداد مربوط به بخش‌هایی که تا به حال برداشت نکرده‌ایم و نوع سوم قرارداد مربوط به بخش‌هایی است که سال‌ها از آن برداشت کرده‌ایم و می خواهیم در آن بازیافت نفت داشته باشیم که البته انتخاب نوع قرارداد به استقبال طرف مقابل بستگی دارد.

وی در این باره ابراز امیدواری کرد که تا دو سال آینده بتوانیم حجم قراردادهای خود را به 20 تا 30 میلیارد دلار برسانیم.

آینده بازار گاز در LNG است

وزیر نفت در آستانه نشست وزیران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز (GECF) درباره قرار‌دادهای گازی گفت: در بازار گاز قرار‌داد‌ها کوتاه‌تر و عمر آن حداکثر یکسال است بنابراین بورس ضعیف‌تری داریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بیژن زنگنه با اشاره به این‌که ماهیت قیمت نفت و گاز با یکدیگر فرق می‌کند، در این باره اظهار کرد: قیمت جهانی در بحث نفت معنی‌دار است و معمولا قیمت فروش نفت با چند بالا و پایین به دلیل هزینه‌ حمل‌ونقل فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: اما بازار گاز طبیعی با توجه به طبیعت منطقه‌ای و هزینه حمل که نسبت به هزینه حمل نفت بالاتر است، قیمت‌های متفاوتی دارد، چون لازم نیست نفت را تحت شرایط ویژه‌ای صادر کرد، اما گاز باید با شرایط ویژه‌ای به مناطق دور‌تر صادر شود.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که LNG آینده صنعت گاز به‌شمار می‌آید به حضور آمریکا در صنعت گاز اشاره کرد و افزود: ما ظرفیت تولید 10 میلیون تن LNG را داریم که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده است و ما بعد از برداشتن تحریم‌ها به دنبال تولید LNG خواهیم بود.

زنگنه با اشاره به این‌که اولویت ایران در صدور گاز کشورهای نزدیک است، عنوان کرد: صدور گاز به مناطق دورتر مشکلات زیادی دارد. اگر در گذشته روسیه نیز به مناطق دور گاز صادر می‌کرد به این دلیل بود که همه خریداران کشورهای بلوک شرق به حساب می‌آمدند و تحت امر خود روسیه بودند و برای گذراندن خط لوله گاز نیازی به مذاکره با کشورهای مسیر نبود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیم آمریکا در کانال پاناما برای صادرات LNG به سمت اقیانوس آرام درباره‌ی میزان موفقیت اجلاس GECF در آینده خاطر نشان کرد: اوپک نیز 12 سال زمان برد تا کارایی لازم را داشته باشد، اما این اجلاس که اکثر سران آن عضو اوپک نیز هستند در حال حاضر نیز مفید است و می‌توان در قالب آن قرار‌دادهای دوجانبه و تبادلات اطلاعات داشته باشیم.

به گفته وزیر نفت مدل عرضه و تقاضای بازار در اجلاس GECF تعیین می‌شود.

زنگنه همچنین درباره‌ی کاندیداتوری مجدد دبیر کل ایرانی این اجلاس تصریح کرد: روال معمول این است که اگر اعضاء موافق باشند دبیر کلی وی ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت است که کاندیدای جدید معرفی می‌شود.

وی همچنین درباره‌ی مدل قرار‌دادهای گازی ایران با اشاره به این‌که در دهه 70 بیع متقابل بود، گفت: اساس این قرار‌دادها به این شکل بود که یک میدان نفتی یا گازی را شریک خارجی با انعقاد قرار‌داد در دست می‌گرفت و مکلف بود درصدی مشخصی از کار را به شریک داخلی بدهد و اهدافی را نیز به دست آورد و میزان مشخصی در زمان تعیین شده تولید کند. این شریک خارجی متعهد بود که برای انتخاب پیمانکار مناقصه بگذارد و قرار‌داد نیز سقف مالی مشخصی داشت.

وزیر نفت افزود: در نهایت به شرکت خارجی علاوه بر پاداش عملیات، بهره پول نیز پرداخت می‌شد.

به گفته زنگنه این نوع قرار‌داد در جایی کارآیی داشت که میدان نفتی و گازی از پیش کشف و توصیف شده باشد.

وی درباره‌ی اشکالات این قرار‌داد اظهار کرد: اشکال این قرار‌داد این بود که 28 روز پیاپی باید شرکت خارجی به قرار‌داد عمل می‌کرد و در دوره بهره‌برداری و تولید حضور نداشت در واقع طرف خارجی در زمان اکتشاف میدان و همچنین پس از اتمام قرار‌داد و در زمان بهره‌برداری خارج می شد.

وزیر نفت عنوان کرد: در حال حاضر سعی داریم نوع قرار‌دادهای جدید در چارچوب قانون نفت تغییر کند و بدین ترتیب شرکت خارجی می‌تواند از مرحله‌ی اکتشاف شروع به کار کرده و بعد تولید را ادامه داده و در مرحله بهره‌برداری هم شرکت کند.

به گفته زنگنه مدت زمان قرار‌داد قبلی چهار یا شش سال بود، اما این نوع قرار‌دادهای جدید 15 تا 20 سال می‌تواند به طول بیانجامد.

وی همچنین درباره‌ی نحوه شراکت شرکت‌های داخلی با شرکت خارجی به شرکت‌های خدمات نفتی اشاره کرد و افزود: طبق قانون لازم است شرکت خارجی 50 تا 60 درصد کار را به پیمانکار داخلی بدهد که البته این میزان می‌تواند الان به 70 درصد نیز برسد.

وزیر نفت ادامه داد: در مدل قرار‌دادهای جدید شرکت خارجی ملزم است که از روز اول شریک داخلی را به عنوان شرکت نفتی و نه شرکت خدمات نفتی بگیرد.

زنگنه درباره شرکت‌های نفتی داخلی تصریح کرد: این شرکت‌ها از پیش توسط ما تعیین صلاحیت و به شرکت‌های خارجی معرفی می‌شوند. در این بین شرکت‌های خصوصی و خصولتی را معرفی می‌کنیم، اما حتما شرکت‌های دولتی معرفی نخواهند شد.

به گفته وی بهره‌برداری از میدان حتما باید توسط شرکت ایرانی انجام شود و شریک خارجی ملزم به استفاده حداکثری از شریک ایرانی است.

وزیر نفت درباره‌ی نحوه انتقال فناوری بر لزوم وجود شرایط دانشگاهی مناسب تاکید کرده و ادامه داد: باید فضای عمومی برای انتقال فناوری مناسب باشد، چرا که فرصت خوبی در اختیار ایران است. وزارت نفت نیز متعهد شده که اگر شریک خارجی کلاس‌های آموزشی برگزار کند، حاضر است هزینه آن را بپردازد.

زنگنه با تاکید بر نظارت وزارت نفت بر سلامت قرار‌دادهای آینده اظهار کرد: نفوذ ممکن است به هر طریق ایجاد شود، اما ما با نظارت‌ها تلاش می‌کنیم جلوی ورود یکسری افراد که می‌خواهند وارد قرار‌داد شده و شیره جان ملت را بکشند می‌گیریم.

وی ادامه داد: ما شرکت‌های خارجی را بررسی می‌کنیم و مشکلی نداریم که آنها نیز از نظر امنیتی و سیاسی مسائل را بررسی کنند. اگر مسوولین در بررسی‌های خود به مشکلی بر بخورند ما اصراری نداریم که کسانی که با سوء نیت وارد می‌شوند را نگه داریم.

وزیر نفت درباره نحوه بهره‌برداری میادنی نفتی و گازی با اشاره به اینکه حداکثر برداشت مجاز صیانتی را مهندسی مخزن معرفی می‌کنند، گفت: هیچ کس اجازه برداشت بیش از حد را ندارد مگر این‌که با مهندسی مخزن حد مجاز بهره‌برداری را افزایش دهد، به خصوص اگر قرار‌داد بلندمدت باشد.

زنگنه تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که بیش از اندازه از میادین بهره‌برداری شود، چون اجازه برداشت از هر مخزنی در دست وزارت نفت است.

وی ادامه داد: پاداش شریک خارجی در هر میدان متفاوت است و در مقایسه تعیین می‌شود.

وزیر نفت درباره وضعیت پارس جنوبی تصریح کرد که تمام فازهای پارس جنوبی به جز فاز 14 تا پیش از نیمه دوم راه‌اندازی خواهد شد که از این طریق کشور می‌تواند به تولید 700 میلیون مترمکعب گاز دست پیدا کند.

زنگنه در پایان درباره‌ی وضعیت سوخت‌رسانی طی زمستان امسال گفت: در این زمینه شرکت نفت، گاز و پخش و پالایش با یکدیگر همکاری می‌کنند و انشا‌الله مشکلی در سوخت رسانی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha