• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: علم

کشف غذای مورد علاقه سیاه‌چاله‌ها/باتری‌هایی کوچکتر از دانه شن

دنیای علم و فناوری امروز شنبه ۲۷ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

دانشمندان غذای مورد علاقه سیاه‌چاله‌ها را کشف کردند

داده‌های جدید ستاره‌شناسان آمریکایی، ستاره‌ای را نشان می‌دهند که توسط یک سیاه‌چاله کلان‌جرم از هم پاشیده و خورده می‌شود. ستاره‌شناسان پس از تماشای بلعیده شدن یک ستاره‌ نزدیک به سیاه‌چاله‌های بزرگ و تلاش برای پیش‌بینی زمان غذا خوردن یک سیاه‌چاله موفق شده‌اند که گامی روبه‌جلو را در درک رفتار غذایی این حفره‌های کیهانی بردارند.

باتری‌هایی که از دانه شن هم کوچک‌تر هستند

مهندسان دانشگاه «ام‌آی‌تی» باتری‌هایی را طراحی کرده‌اند که کوچک‌تر از یک دانه شن هستند و می‌توانند به ربات‌های کوچک کمک کنند تا محیط خود را حس کنند و به آن واکنش نشان دهند.

مغز ۳ نسخه از هر خاطره را ذخیره می‌کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که مغز مانند یک سیستم رایانه‌ای از سه مجموعه نورون مختلف برای ذخیره یک خاطره استفاده می‌کند. این یافته می‌تواند روزی به کاهش خاطرات دردناک در افرادی که آسیب دیده‌اند کمک کند.

انتشار فهرست ۱۹گانه رنگ‌های نوظهور با کاربردهای صنعتی

بر اساس مطالعات انجام شده بر پتانسیل بازار رنگ‌های مبتنی بر فناوری نانو در ایران فهرستی از ۱۹ حوزه رنگ جدید با کاربرد در صنایع ساخت و ساز، لوازم خانگی، نفت و پتروشیمی استخراج شد.

کشف راز ترمیم نخاع قطع‌شده در گورخرماهی

ترمیم نخاع در گورخرماهی یک موضوع جالب است که پیشتر هم مشخص شده اما اکنون دانشمندان نکاتی را درباره چگونگی کارکرد این مکانیسم کشف کرده‌اند.

جندق استان اصفهان با ۳ رخداد لرزه‌ای لرزید/ثبت ۳ زمین‌لرزه بزرگتر از ۴ در یک هفته

در هفته گذشته جندق استان اصفهان زمین‌لرزه‌هایی به بزرگای ۴.۱، ۳.۱ و ۲.۹ را تجربه کرد و در قطب آباد استان فارس زلزله ۴.۱ و در مسجدسلیمان استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ رخ داد.

ماهواره‌های سنجش از دور چین به فضا پرتاب شدند

چین یک گام جدید را برای سنجش از راه دور برداشت. چین روز جمعه یک موشک «لانگ مارچ ۴بی»(Long March-4B) را به فضا پرتاب کرد تا گروه جدیدی از ماهواره‌های سنجش از دور را در مدار زمین قرار دهد.

صدای پای ابَر ماه آبی به گوش می‌رسد

ماه کامل بعدی که یک «ابَر ماه آبی» نیز خواهد بود در روز دوشنبه، ۱۹ اوت(۲۹ مرداد) از راه می‌رسد.

اهمیت محلی‌سازی هوش مصنوعی در کشورها

به اعتقاد تحلیلگران حوزه هوش مصنوعی محلی‌سازی هوش مصنوعی موجب تقویت نوآوری‌های داخلی کشورها می‌شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی و بومی از الزامات اساسی برای محلی‌سازی این فناوری است.

هوش مصنوعی گامی مؤثر برای رفع تبعیض‌ها

نماینده بخش علمی و دانشگاهی ایران گفت: استفاده از هوش مصنوعی و پلتفرم‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته می‌تواند گامی مؤثر در جهت رفع تبعیض نژادی و ترویج برابری باشد.

کشف جرمی که از گرانش راه شیری فرار می‌کند

شهروند-دانشمندان ناسا جرم بسیار سریعی را کشف کرده‌اند که با سرعت یک میلیون مایل در ساعت حرکت می‌کند و از گرانش کهکشان راه شیری می‌گریزد.

«اسپیس‌ایکس» ۱۱۶ ماهواره را به فضا پرتاب کرد

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز ۱۶ اوت یک ماموریت بزرگ را به فضا پرتاب کرد. به این ترتیب ۱۱۶ ماهواره متعلق به شرکت‌های متفاوت به همراه یک موشک «فالکون ۹» راهی مدار زمین شدند.

کشف دارویی برای بازسازی بافت قلب پس از حمله قلبی

یک مطالعه جدید داروهای امیدوارکننده‌ای را برای بازسازی بافت قلب پس از حمله شناسایی کرده است. دانشمندان دریافتند که این داروها به طور مشابهی برای تقویت تولید کاردیومیوسیت عمل می‌کنند و این کار را بدون سمیت انجام می‌دهند که نشانه امیدوارکننده‌ای است.

یک هوش مصنوعی جدید می‌تواند متون ۱۰ هزار کلمه‌ای تولید کند

یکی از مشکلات عمده‌ای که مدل‌های زبان بزرگ با آن مواجه هستند، طول خروجی متنی است که تولید می‌کنند. مدل‌های زبانی کنونی ادعا می‌کنند که ورودی‌ها را تا ۱۰۰ هزار کلمه پردازش می‌کنند اما برای تولید خروجی‌هایی با طول متوسط ۲۰۰۰ کلمه با مشکلاتی مواجه هستند. اما اکنون به نظر می‌رسد یک مدل هوش مصنوعی جدید این توانایی را ارتقا داده است.

بیم و امید نسبت به رونق دیپلماسی نخبگانی در دولت چهاردهم

مدیر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف با تاکید بر ضرورت حضور نخبگان در دیپلماسی کشور گفت: دستگاه دیپلماسی هر چقدر هم که بخواهد از ورود سایر بازیگران به دژ دیپلماسی جلوگیری کند، در دنیای تغییریافته‌ امروز گزینه‌ دیگری جز راهبری، هماهنگ‌کنندگی، حمایت، تسهیل‌گری و همکاری با غیردولتی‌ها نخواهد یافت، در غیر این صورت با خودتحریمی، دست خود را از ابزارهای ضروری دیپلماسی نوین تهی می‌کند و با کاهش بهره‌وری بر هزینه‌های خود می‌افزاید.

رونمایی از پکیج کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست‌جمهوری از پکیج کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء با پروتکل لورا رونمایی کرد.