• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052718039
  • خبرنگار : 71415

تدارک ناوگان دیگری برای شکستن محاصره غزه از سوی حامیان فلسطین

تدارک ناوگان دیگری برای شکستن محاصره غزه از سوی حامیان فلسطین

فعالان حامی فلسطین اهل چند کشور از برنامه خود برای راندن یک کشتی به سمت نوار غزه با هدف شکستن محاصره‌ اعمال شده بر این باریکه و تحویل کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا، «فلیپه لوپز»، هماهنگ‌کننده رسانه‌ای این برنامه تحت عنوان «ائتلاف ناوگان آزادی» در مصاحبه‌ای بر عرشه این کشتی تحت عنوان کشتی «حنظله» حین توقف آن در جزیره مالت گفت: «هدف این ماموریت فرستادن این پیام است که جامعه مدنی نمی‌تواند آنچه را که در غزه اتفاق می‌افتد بپذیرد.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این کشتی نیز ممکن است با حملات نیروهای رژیم صهیونیستی مشابه با اتفاقاتی که برای کشتی ناوگان آزادی نوار غزه در سال ۲۰۱۰ رخ داد و طی آن ۱۰ نفر از فعالان حامی فلسطین توسط سربازان صهیونیست به روی این کشتی به قتل رسیدند مواجه شود. چند کشتی دیگر با ماموریت‌های مشابهی نیز پیش از این دست به چنین ماموریتی زدند اما از سوی رژیم صهیونیستی متوقف شده و مورد حمله قرار گرفتند.

«مایکل کولمن» یک فعال استرالیایی حامی فلسطین گفت: «ما انتظار مواجهه با مقاومت علیه خود در تمام طول ماموریتمان را داریم.»

تدارک ناوگان دیگری برای شکستن محاصره غزه از سوی حامیان فلسطین
کشتی حنظله

او بیان کرد: «ماموریت ما به هیچ وجه یک کار غیرقانونی نیست. دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار دسترسی بدون اختلال برای کمک رسانی به نوار غزه شده و من درخواست دارم که ما و کشتی‌های کمک‌رسان دیگر فورا اجازه دسترسی پیدا کنیم.»

«آن رایت»، یک دیپلمات و سرهنگ ۷۸ ساله بازنشسته ارتش آمریکا از جمله افراد حاضر به روی ناوگان آزادی نوار غزه که در سال ۲۰۱۰ مورد حمله سربازان صهیونیست قرار گرفت بود و از کشتی حنظله بازدید کرده است.

تدارک ناوگان دیگری برای شکستن محاصره غزه از سوی حامیان فلسطین
کشتی حنظله

به نوشته رویترز او اظهار کگرد: «این افراد بسیار شجاع هستند چون ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهند. می‌دانیم اگر اسرائیلی‌ها آنها را متوقف کنند دست به اقداماتی بی‌رحمانه خواهند زد.»

در کشتی حنظله فعالان حامی فلسطین اهل ایتالیا، فرانسه، نروژ، استرالیا، هلند، سوریه و تعدادی از فلسطینیان حضور دارند. این کشتی تا کنون توقف‌هایی در بنادر حوزه مدیترانه و اسکاندیناوی داشته تا به افزایش آگاهی عمومی در مورد وضعیت در نوار غزه بپردازد. این فعالان به روی بدنه کشتی شعارهایی اعم از «فلسطین را آزاد کنید»، «غزه تو تنها نیستی» و «نسل‌کشی را متوقف کنید» نصب شده است. عمده محموله کمک‌ بشردوستانه در این کشتی را کمک های پزشکی و دارویی تشکیل می‌دهد.

تدارک ناوگان دیگری برای شکستن محاصره غزه از سوی حامیان فلسطین
حامیان فلسطین به روی عرشه کشتی حنظله

پیش‌بینی شده که سفر این کشتی از شرق مدیترانه تا غزه یک هفته طول بکشد اما سازماندهندگان این ناوگان گفته‌اند ممکن است در مسیر سفرشان در یک بندر دیگر نیز توقف کنند.

نام این کشتی یعنی حنظله برگرفته از یک شخصیت کارتونی ساخته ناجی علی، کاریکاتوریست فلسطینی است که نمادِ مصور مردم فلسطین و نشانگر سرنوشت تلخ و اندوهبار آوارگان فلسطینی است و تصویری از این شخصیت کارتونی روی بدنه این کشتی قرار دارد.

تدارک ناوگان دیگری برای شکستن محاصره غزه از سوی حامیان فلسطین
حنظله، شخصیت کارتونی نماد مظلومیت مردم فلسطین

اردیبهشت ماه امسال قرار بود «ناوگان آزادی ۲» از روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) از بندر توزلا در سمت آسیایی استانبول به سمت نوار غزه حرکت کند تا «محاصره اعمال شده بر این باریکه که سال‌هاست ادامه دارد و اکنون تحت جنگ همه جانبه اسرائیل برای حدود هفت ماه است، بشکند.» قرار بود بیش از ۵۰۰ نفر، عمدتاً افرادی حامی حقوق بشر از ۴۰ کشور جهان، در این مأموریت شرکت کنند که هدف آن شکستن محاصره رژیم صهیونیستی و رساندن ۵۵۰۰ تن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به مردم غزه بود اما مانع‌تراشی‌هایی از سوی رژیم صهیونیستی و به واسطه کشور آفریقایی گینه بیسائو برای این ماموریت به وجود آمد.

۳۱ مه ۲۰۱۰ فعالان و خبرنگارانی که در کشتی مرمره بودند و از طریق دریای مدیترانه از ترکیه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به سمت غزه به راه افتاده بودند در معرض حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفتند. این حمله منجر به کشته شدن ۱۰ فعال و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر دیگر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۴:۱۷

انشاالله بسلامتی این کشتی راه آزادی ۲ وبزودی بدون هیچ مشکلی ب غزه بیگناه وکودکان بیگناه برسد وتجهیزات پزشکی آن ب دست کودکان بیمار و مظلوم غزه برسد انشاالله