عضو هیات علمی دانشگاه ادیان: یکی از ویژگی‌های عمده دین اسلام اعتدال است

یک عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با بیان این‌که «یکی از ویژگی‌های عمده دین اسلام اعتدال است» گفت: اعتدال در دین ما جایگاه ویژه‌ای دارد و باید به صورت همه‌جانبه و در تمام مسائل زندگی از انفاق، معیشت، کار و کسب مورد توجه قرار گیرد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با بیان این‌که «یکی از ویژگی‌های عمده دین اسلام اعتدال است» گفت: اعتدال در دین ما جایگاه ویژه‌ای دارد و باید به صورت همه‌جانبه و در تمام مسائل زندگی از انفاق، معیشت، کار و کسب مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر جوان‌آراسته در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌که «انفاق باید به گونه‌ای باشد که نه خیلی دست خود را تنگ نگه داریم و نه این‌که به گونه‌ای گشاده باشیم که چیزی برای زندگی خودمان باقی نماند» اظهار کرد: در تمام مسائل قرآنی به اعتدال اشاره شده است.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) تصریح کرد: آدم جاهل کسی است که یا اهل افراط باشد یا اهل تفریط و نمی‌تواند میانه‌روی خود را حفظ کند. کاری که پیوسته باشد بهتر از زیادی است که خسته‌کننده باشد. حتی این امر در عبادت هم مورد توجه قرار گرفته است.

جوان‌آراسته با اشاره به رذایل و فضایل اخلاقی گفت: رذایل و فضایل اخلاقی در افراط، تفریط و اعتدال است. مثلا ما در بحث شجاعت یک جبن داریم به معنی ترس و یک بی‌باکی داریم که هیچ‌کدام از این دو خوب نیست. میانه آن می‌شود شجاعت، که جزو صفات برتر اخلاقی است.

این استاد عرفان و تصوف ادامه داد: این نشانه‌ جهالت است که یک فرد فرق بین افراط و تفریط را نداند و چنین فردی همواره کارهای خود را نصف و نیمه رها کرده و هیچ نتیجه‌ای از عمر و زندگی خود کسب نمی‌کند.

وی با اشاره به این‌که «بحث اعتدال در فضای سیاسی حال حاضر جامعه‌ ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است» گفت: گاهی در مسائل سیاسی به صورت پنهان و یا آشکار وابسته به حزب یا جریانی می‌شویم. اصل قضیه اشکالی ندارد، ولی مشکل این‌جاست که گاهی به دلیل این‌که دچار حب و بغض می‌شویم چشم خود را روی خیلی از کم و کاستی‌های حزب مورد نظر می‌بندیم که این کار خارج از اعتدال است.

جوان‌آراسته ادامه داد: دین ما برای تمام عرصه‌های جامعه از حکومت و سیاست گرفته تا مسائل روزمره برنامه دارد. ما نباید خیلی از ارزش‌های شخصی خود را به دلیل جانبداری از حزب یا گروهی زیر پا بگذاریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با اشاره به این‌که «اگر می‌خواهیم بدانیم حزبی در مسیر صحیح است یا نه، گاهی باید آنها را از دید مردم ببینیم» تصریح کرد: خیلی از اوقات افراد متوجه رفتار خود نیستند و می‌توانند خود را از منظر زبان و نگاه دیگران بسنجند، ولی افراد جامعه هم باید حب و بغض شخصی را کنار بگذارند.

وی با اشاره به این‌که «اگر ما بخواهیم به هر نحوی از هر چیزی که دوست داریم دفاع کنیم یک نوع جهالت است» گفت: عدم اعتدال یعنی این‌که ما در کارهای خود یا عقب‌تر از دیگران حرکت کنیم و یا این‌که خیلی جلوتر از بقیه حرکت کنیم. ما باید برای رسیدن به اعتدال جا پای بزرگان دین خود بگذاریم.

جوان‌آراسته در پایان اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم جامعه‌ای متعادل داشته باشیم نباید هیچ‌گاه با حب و بغض شخصی به احزاب نگاه کنیم؛ زیرا این‌گونه دچار افراط و تفریط می‌شویم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91102413487
  • خبرنگار : 71461