*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* حاجي‌محمد احمدي: نقد درست به تحول در ساختارهاي اجتماعي و اقتصادي منجر مي‌شود

يك استاد دانشگاه با تاكيد بر اين‌كه اعتقادي به نقد منصفانه يا سازنده ندارد گفت: نقد يا منصفانه است يا خصمانه ولي موضوع مهم در اين زمينه محتواي نقد است.

حاجي‌محمد احمدي - عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي - در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اگر نقد مبتني بر واقعيت باشد، بايد بيان شود و محتوا در بحث نقد بسيار مهم است؛ كار نقاد ايجاد وحدت ميان شكل و محتواي نقد است نه اين كه هر كسي بگويد كه من نقاد هستم.

او گفت: انتقاد، انتقاد است و نبايد بگوييم نقد سازنده و يا منصفانه داريم؛ اگر نقد، نقدي باشد كه درست و خوب عنوان شود، ما را از وضعيت فعلي به آينده‌اي بهتر رهنمون مي‌سازد و در ساختارهاي اقتصادي و اجتماعي تحول ايجاد مي‌كند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه كسي كه نقد مي‌كند، بايد تخصص و مهارت لازم را براي اين كار داشته باشد گفت: كسي كه كار نقد انجام مي‌دهد بايد اين كار را كارشناسي و به صورت علمي انجام دهد و از طرفي از نظر شكل و محتوا بايد وحدت ايجاد كند و ما را از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب ببرد.

وي گفت: كساني كه در يك رسانه كار نقد انجام مي‌دهند بايد اطلاعات و توانايي لازم را داشته باشند و بتوانند در چهار بعد بررسي قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهديدهاي آن موضوع حرف بزنند.

احمدي با بيان اين كه يكي از كارهاي رسانه آموزش و ارشاد است و ناخوداگاه رسانه، جامعه را كنترل مي‌كند، ابراز كرد: دادن آگاهي درست، روشن و جامع يكي از وظايف رسانه است و اگر توانست اين كار را انجام بدهد، مردم و عموم جامعه را به مرحله شناخت وارد مي‌كند.

به گفته او پس از اين مرحله وارد فاز ديگري به نام هوشياري مي‌شويم و پس از آن قضاوت درست صورت مي‌گيرد و بعد از اين مرحله است كه مردم به بحث مشاركتي ورود پيدا مي‌كنند كه طبيعتا بعد از اين مرحله توسعه در جامعه اتفاق مي‌افتد.

وي با تاكيد بر اين‌كه رسانه حرفه‌يي، بي‌طرف است نه اين‌كه قبل از ارايه پيام خود سانسوري كند، درباره جدا شدن جشنواره از نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفت:‌ اگر برگزاري اين‌گونه جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها به دست روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه نباشد، فايده‌اي نخواهد داشت.

او معتقد است: بايد برگزاري چنين برنامه‌هايي در دست رسانه‌ها و مطبوعات باشد زيرا آن‌ها مي‌دانند كه رسانه و مخاطب چيست. بخش دولتي مربوطه نيز در اين رابطه بايد نقش نظارتي داشته باشد نه اين‌كه برگزاركننده باشد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳ آبان ۱۳۹۰ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-09497.186134
  • خبرنگار :