• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-16417.186502

*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* حسن بهشتي‌پور: نقد قضاوت را برعهده مخاطب مي‌گذارد

يك كارشناس ارتباطات معتقد است: نقد منصفانه دُر گران‌بهايي است كه بايد مانند گوهرشناسي قدر آن شناخته شود.

حسن بهشتي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره نقد منصفانه در مطبوعات و خبرگزاري‌ها اظهار كرد: بايد به اين نكات توجه كرد كه چگونه مي‌توان انصاف را به وجود آورد و از آن بهره گرفت و يك فرد منصف داراي چه ويژگي‌هايي است؛ پرداختن به اين امر شايد يكي از مهم‌ترين و ضروري‌ترين نكاتي است كه مي‌تواند به مطبوعات ما به سمت حرفه‌يي شدن كمك ‌كند.

او گفت: مهم‌ترين ويژگي‌ نقد منصفانه چند جانبه بودن آن است؛‌ يعني هم‌زمان كه به خوبي‌ها توجه مي‌شود به ضعف‌ها هم پرداخته ‌شود. نقد منصفانه با اين ويژگي‌ها و با مطرح كردن اين دو در كنار هم مي‌تواند به مخاطب كمك كند تا برداشت دقيق‌تري از موضوع مورد بررسي به دست آورد.

بهشتي‌پور تاكيد كرد: نقد، قضاوت را برعهده مخاطب مي‌گذارد و خودش پيش‌داوري يا قضاوت صريح نمي‌كند، بلكه سعي مي‌كند قضاوت را به مخاطب بسپارد تا مخاطب برداشت خود را داشته باشد.

او ادامه داد: نقد منصفانه يك موضوع را از جنبه‌هاي مختلف بررسي مي‌كند نه از جنبه خوب يا بد بودن آن و به خود مخاطب اجازه مي‌دهد جنبه‌هاي مختلف پديده‌هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي و اقتصادي را كه چندوجهي هستند و ابعاد متفاوتي را شامل مي‌شوند، بنگرد.

او تاكيد كرد: منتقدان به‌طور معمول آن بخشي را كه مي‌توانند بهتر نقد كنند، در نظر مي‌گيرند و به جنبه‌هاي ديگر كه تخصص كم‌تري دارند، نمي‌پردازند.

وي با ابراز تاسف از اين‌كه بيش‌تر موضوعاتي كه به آن مي‌پردازيم دم‌دستي هستند و با پرداختن به يك يا دو جنبه از آن، كنار گذاشته مي‌شوند گفت: بهتر است براي يك بررسي همه جانبه ابعاد مختلف يك پديده مورد توجه قرار بگيرد.

بهشتي‌پور با تاكيد بر اين كه بايد در نقد منصفانه به منافع جامعه پرداخته شود افزود:‌ بايد معيار منافع جامعه و اكثريت مردم باشد و نه منافع حاكم و شخصي نويسنده.

او افزود: به طور مثال اگر خبرنگاري منافع اكثريت جامعه را در نظر بگيرد و با توجه به منافع ملي كه منافع اكثريت است، گزارش خود را در نظر داشته باشد، اين امر مي‌تواند به منصفانه ديدن اين مساله كمك كند.

بهشتي‌پور درباره شيوه بيان نقد در جامعه هم تصريح كرد: اگر نشريه يا خبرنگار در درجه اول منافع اكثر جامعه را لحاظ و از سياه‌نمايي جلوگيري كند، در عين حال از القاي باورهاي غلط و توهم نيز جلوگيري خواهد شد.

وي تاكيد كرد: خبرنگار يا منتقد كه به سمت موضوعي مي‌رود بايد آن را از جنبه‌هاي مثبت و منفي‌اش بنگرد و در عين حال كه به منافع جمعي توجه دارد، واقعيت‌ها را نيز كشف كند.

اين كارشناس ارتباطات اظهار كرد: اين امر نيز طبيعي است كه هر رسانه‌اي سياست‌گذاري‌هاي خاص خود را دارد اما بايد به‌گونه‌اي به موضوع مورد نقد پرداخته شود كه مخاطب احساس بدي به آن نداشته باشد.

بهشتي‌پور درباره تاثير اخلاق حرفه‌يي بر مطبوعات گفت: معتقدم در بحث اخلاق رسانه‌يي بايد بيش‌تر از اين‌كه به آن پرداخته شود، زمينه ايجاد آن فراهم شود؛ اگر خبرنگار بخواهد خودش به سمت آموزش بيش‌تر و به سمت حرفه‌يي شدن برود، طبيعي است كه راه دشواري در پيش دارد.

وي با بيان اين‌كه اين امر بايد از سوي مسوولان مورد حمايت قرار بگيرد ادامه داد: در مقايسه‌اي از سال گذشته تاكنون بايد ببينيم كه چند مقاله تاثيرگذار در سطح ايران يا بين‌المللي داشتي و تاثيرگذاري به معني اين است ‌كه توجه افكار عمومي جلب شده و اين مقالات ترجمه و مطرح شده باشند.

او با ابراز خرسندي از چاپ مقالات علمي ايران در نشريات بين‌المللي گفت: بايد به تحليل‌هاي سياسي و اجتماعي و مسائل مربوط به موضوعات روز نيز پرداخته شود و اين مقالات را تشويق كنيم، در جشنواره‌ها بياوريم و بگوييم اين مقاله يك جريان فكري ايجاد كرده است.

بهشتي‌پور تصريح كرد: حرفه‌يي بودن تنها اين نيست كه افرادي كه مي‌نويسند، تلاش كنند كه در دوره‌هاي آموزشي بيش‌تر شركت كنند بلكه دولت بايد بستر اين موضوع و آموزش و حرفه‌يي شدن را فراهم كند.

اين كارشناس ارتباطات تاكيد كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند فضا و بستر بسيار مناسبي براي حرفه‌يي‌تر شدن و تاثيرگذارتر شدن مطبوعات فراهم كند؛ هر چقدر روزنامه‌هاي ما حرفه‌يي‌تر شوند، ميزان تاثيرگذاري‌شان بيش‌تر خواهد شد.

اين كارشناس ارتباطات درباره جدايي نمايشگاه و جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفت: بهتر است كه از برگزيدگان سال گذشته دعوت كنند تا درمعرض نگاه افكار عمومي و ارتباط با آن‌ها قرار بگيرند و ببينند كه ديدگاه‌هاي آن‌ها تا چه ميزان درست بوده است.

او افزود: بهتر است با نوآوري‌ها و خلاقيت‌ها، هر ساله از فعاليت‌هاي سال گذشته‌مان ارزيابي‌هايي داشته باشيم زيرا نمايشگاه درواقع تبلور عيني رسانه‌هاي ماست و بايد به شاخص‌ها در بخش‌هاي ويژه علاوه بر نمايش دادن آن‌ها نيز پرداخته شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha