برچسب‌ مصرف سوخت برخي از خودروها غيرواقعي است! يكي از مديران سازمان بهينه‌سازي درگفت‌وگوباايسنا: مصرف سوخت پرشيا بيش از ارقام مندرج در برچسب آن است

برچسب مصرف سوخت الصاقي روي برخي خودروهاي توليد داخل غير واقعي بوده و با مصرف سوخت واقعي آن‌ها همخواني ندارد. محمدرضا فيض‌آبادي - مدير بهينه‌سازي انرژي سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: الصاق برچسب مصرف سوخت روي خودروهاي توليد داخل اجباري است، ولي با اين حال متاسفانه برچسبي كه روي برخي از خودروها نصب مي‌شود، با مصرف واقعي آن و معيارهاي استاندارد مربوطه همخواني ندارد. وي با بيان اين‌كه عدم همخواني برچسب‌هاي مصرف سوخت الصاقي روي برخي خودروها با معيارهاي استاندارد ملي و مصوب 2-4241 را به سازمان استاندارد اعلام كرده‌ايم، خاطرنشان كرد: تاسف‌آور است كه خودروسازان داخلي برچسب مصرف سوختي را روي برخي از خودروهاي توليدي نصب مي‌كنند كه مقدار مصرف سوخت واقعي آن‌ها با رتبه درج شده روي برچسب مصرف سوخت‌شان انطباق ندارد. او توضيح داد: به عنوان مثال شركت ايران خودرو روي پرشيا برچسب مصرف سوخت با رتبه‌ D را نصب مي‌كند كه مخصوص خودروهايي با مصرف سوخت هشت ليتر در هر 100 كيلومتر است، در حالي كه مصرف سوخت واقعي پرشيا بالاي هشت ليتر بوده و رتبه واقعي آن G و پايين‌تر از رتبه D است. فيض‌آبادي خاطرنشان كرد: در گروه خودروسازي سايپا نيز مصرف سوخت وانت نيسان توليدي زامياد بالاي 15 ليتر در 100 كيلومتر است، در حالي كه استاندارد مصرف سوخت اين خودرو زير10 ليتر است و بنابراين از نظر استاندارد، اين خودرو فاقد مجوز توليد و عرضه به بازار است. وي در پاسخ به اين‌كه چه تمهيداتي را براي مقابله با تخلفات خودروسازان در اين زمينه انديشيده‌ايد؟ تصريح كرد: وظيفه ما در اين زمينه اطلاع‌رساني بوده و ضمانت اجرايي كار با سازمان استاندارد است؛ ضمن آن‌كه مساله رقابت در بازار خودرو بسيار مهم بوده و در آن صورت خودروسازان داخلي مجبور به ارتقاي سطحي كيفي توليدات خود خواهند شد. مدير بهينه‌سازي انرژي سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت همچنين ابراز اميدواري كرد كه خودروسازان داخلي هر چه زودتر به استانداردهاي ملي تن داده و كيفيت محصولات خود را ارتقا دهند، اما متاسفانه آن‌ها از زير بار مسووليت شانه خالي مي‌كنند. به گزارش ايسنا، در دو سال اخير اخير جلسه‌ كميته مشترك با حضور نمايندگان شركت‌ بهينه‌سازي مصرف سوخت، وزارت صنايع و معادن، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو براي تعيين معيار مصرف سوخت خودروها هر بار به دلايلي نامشخص به تعويق افتاده و مسووليت آن نيز بر گردن وزارت نفت افتاده است، چرا كه دبيري كارگروه برعهده اين وزارتخانه است. اين در حالي است كه با وجود تعيين نشدن معيار مصرف سوخت خودروها، ولي به دليل اجباري بودن نصب آن، برخي از خودروسازان روي برخي از محصولاتشان برچسب مصرف سوخت نصب مي‌كنند. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۱۳ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8809-00036.147404
  • خبرنگار : 71186