• دوشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8809-04017
  • خبرنگار : 71186

برچسب مصرف سوخت پژو405 هم غيرواقعي است! يكي از مديران سازمان بهينه‌سازي: ايران خودرو ابلاغ استاندارد 2-4241 را كتمان نكند

برچسب مصرف سوخت پژو405 هم غيرواقعي است!
يكي از مديران سازمان بهينه‌سازي:
ايران خودرو ابلاغ استاندارد 2-4241 را كتمان نكند
مدير بهينه‌سازي انرژي سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت گفت: اظهارات نماينده ايران خودرو در خصوص عدم ابلاغ استاندارد 2-4241 مربوط به معيارهاي مصرف سوخت غيرواقعي است. حميدرضا فيض‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: تنها استاندارد ملي براي مصرف سوخت خودروهاي بنزين‌سوز، استاندارد 2-4241 است و هيچ استاندارد ديگري در اين زمينه وجود ندارد. وي با بيان اين‌كه طبق ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه تنفيذ شده در ماده 20 قانون برنامه چهارم توسعه، متولي تعيين معيار مصرف سوخت خودروها، كميته پنج نفره مركب از وزارت نفت به عنوان مسوول كميته، وزارت صنايع و معادن، سازمان حفاظت محيط زيست، موسسه استاندارد و وزارت نيرو است، خاطرنشان كرد: اين كميته در تاريخ 23 اسفند سال 1385 بازنگري استاندارد ملي 2-4241 در زمينه معيار مصرف سوخت خودروها را مصوب كرده است. در ابتداي سال 1386 نيز اين استاندارد توسط سازمان استاندارد به تمام شركت‌ها ابلاغ شده است. فيض‌آبادي با بيان اين‌كه در استاندارد 2-4241 طرح برچسب مصرف سوخت، ارقام مصرف سوخت و رتبه‌هاي مربوط به آن به طور دقيق مشخص شده است، خاطرنشان كرد: تعدادي از خودروهاي توليد داخل از جمله پژو 405 و وانت پيكان كه با تكنولوژي بيش از30 سال پيش توليد مي‌شوند، مصرف سوخت بسيار بالايي نسبت به خودروهاي مشابه خارجي داشته و خارج از محدوده استاندارد قرار مي‌گيرند. وي ادامه داد: برچسب مصرف سوخت الصاقي روي خودروهاي پژو پرشيا و پژو 405 نيز واقعي نيست. در برچسب الصاقي روي اين خودروها، رتبه مصرف سوخت آن‌ها D درج شده است، در حالي كه رتبه واقعي مصرف سوخت آن‌ها G است. وانت پيكان نيز به دليل مصرف سوخت بسيار بالا، اصلا در رتبه‌هاي استاندارد مصرف سوخت قرار نداشته و رتبه‌اي دريافت نمي‌كند. او خاطرنشان كرد: بنابراين اظهارات نماينده ايران خودرو در خصوص عدم ابلاغ استاندارد 2-4241 درست نيست و زماني كه استانداردي تصويب شده و كد ملي دريافت مي‌كند، به معناي ابلاغ آن است؛ ضمن آن‌كه متن استاندارد 2-4241 در حال حاضر در سايت سازمان استاندارد نيز موجود بوده و اعداد معيار مصرف سوخت در متن آن مشخص شده است. مدير بهينه‌سازي انرژي سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت با بيان اين‌كه از خودروسازان انتظار مي‌رود به جاي كتمان استانداردهاي ملي و ابلاغي كشور، جهت تطبيق توليدات خود با معيارهاي مربوطه اقدام كنند، خاطرنشان كرد: درست نيست كه ايران خودرو هم برچسب مصرف سوخت غيرواقعي روي برخي خودروهاي توليدي خود نصب كرده و هم اصل وجود يك استاندارد ملي و ابلاغ شده را كتمان كند. وي افزود: به هرحال طبق استاندارد ملي 2-4241 رتبه مصرف سوخت خودروهاي پژو پرشيا و پژو 405 شاخص G بوده و رتبه D درج شده در برچسب‌هاي الصاقي روي اين خودروها غيرواقعي است. فيض‌آبادي گفت: با عنايت به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اصلاح الگوي مصرف در سال جاري و با توجه به عدم توجه كافي به شدت مصرف سوخت بالا در خودروهاي توليدي كشور، خودروسازان و همچنين دبير محترم انجمن خودروسازان به جاي بازي با الفاظ و رسانه‌اي كردن موضوعات بهتر است برنامه اجرايي هدفمندي را در جهت ارتقاي فناوري خودرو در راستاي كاهش مصرف سوخت و رسيدن به سطح استاندارد ملي مربوطه تدوين و ارائه كنند. وي افزود: همچنين از سازمان استاندارد نيز انتظار مي‌رود كه به عنوان سازمان ناظر بر رعايت استانداردها، اقدامات قاطع خود را در جهت اجرايي شدن هر چه سريع‌تر استانداردهاي مصوب و ابلاغي كشور به عمل آورد. فيض‌آبادي تصريح كرد: بيان مطالبي از سوي برخي خودروسازان مبني بر اين‌كه عدد معيار مصرف سوخت خودروها را كميته اصلي تدوين معيار مصرف سوخت تعيين كرده و پس از آن خود خودروسازان يا سازمان استاندارد رتبه مصرف سوخت تخصيصي به آن عدد را تعيين كنند، نوعي نقض غرض و به تمسخر گرفتن قوانين مصوب كشور است. گفتني است، وي چندي پيش در گفت‌و‌گو با ايسنا اعلام كرده بود كه برچسب مصرف سوخت الصاقي بر روي برخي خودروهاي توليد داخل غير واقعي است. به عنوان مثال شركت ايران خودرو روي پرشيا برچسب مصرف سوخت با رتبه‌ D را نصب مي‌كند كه مخصوص خودروهايي با مصرف سوخت هشت ليتر در هر 100 كيلومتر است، در حالي كه مصرف سوخت واقعي پرشيا بالاي هشت ليتر بوده و رتبه واقعي آن G و پايين‌تر از رتبه D است. در واكنش به اين اظهارات نيز كيوان وزيري ـ نماينده مديرعامل ايران خودرو در اخذ گواهينامه استانداردهاي خودرو - با بيان اينكه ارقام مندرج در برچسب مصرف سوخت الصاقي بر روي خودروي پرشيا درست است، اظهار كرد كه معيارهاي مصرف سوخت مورد نظر سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت هنوز به تاييد وزارت صنايع و معادن نرسيده و به همين دليل قابليت اجرا ندارد. وي با بيان اين‌كه سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت برحسب معيارهاي خود كه به تاييد وزارت صنايع و معادن نرسيده، ارقام مندرج در برچسب مصرف سوخت خودروي پرشيا را غير واقعي عنوان كرده است، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه معيارهاي مربوطه به دليل عدم ابلاغ از سوي وزارت صنايع و معادن قابليت اجرا نداشته و برحسب معيارهاي مورد تاييد و ابلاغ وزارت صنايع و معادن، در حال حاضر رتبه مصرف سوخت خودرو پرشيا D است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha