/در واكنش به اظهارات اخير/ نماينده ايرانخودرو: ارقام مندرج در برچسب مصرف سوخت پرشيا واقعي است سازمان بهينهسازي بهتر است به وظيفه اصلي خود عمل كند
در حالي كه مدير بهينهسازي انرژي سازمان بهينهسازي مصرف سوخت به تازگي اعلام كرده كه برچسب مصرف سوخت الصاقي روي برخي خودروهاي توليد داخل غير واقعي است، يكي از مديران ايرانخودرو مدعي شده كه مصرف سوخت خودرو پرشيا با ارقام مندرج در برچسب مصرف سوخت الصاقي بر روي آن منطبق است.
كيوان وزيري ـ نماينده مديرعامل ايران خودرو در اخذ گواهينامه استانداردهاي خودرو - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: معيارهاي مصرف سوخت مورد نظر سازمان بهينهسازي مصرف سوخت هنوز به تاييد وزارت صنايع و معادن نرسيده و به همين دليل قابليت اجرا ندارد.
وي با بيان اينكه سازمان بهينهسازي مصرف سوخت برحسب معيارهاي خود كه به تاييد وزارت صنايع و معادن نرسيده، ارقام مندرج در برچسب مصرف سوخت خودروي پرشيا را غير واقعي عنوان كرده است، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه معيارهاي مربوطه به دليل عدم ابلاغ از سوي وزارت صنايع و معادن قابليت اجرا نداشته و برحسب معيارهاي مورد تاييد و ابلاغ وزارت صنايع و معادن، در حال حاضر رتبه مصرف سوخت خودرو پرشيا D است.
او تصريح كرد: سازمان بهينهسازي مصرف سوخت در خصوص معيارهاي خود به مصوبهاي تكيه ميكند كه پنج سال پيش از سوي سازمان استاندارد امضا شد، اما پس از مذاكرات صورت گرفته با روساي فعلي سازمان استاندارد، آنان نيز پذيرفتهاند كه معيارهاي مربوطه درست نبوده و بايد تعديل شود.
وي خاطرنشان كرد: معيارهاي مربوطه در جلسه پنج نفره نمايندگان سازمان استاندارد، وزارت صنايع و معادن، وزارت نيرو، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان بهينهسازي مصرف سوخت مطرح و تعديل شد. معيارهاي جديد نيز به تاييد وزارت صنايع و معادن، سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محيط زيست نيز رسيد، اما نماينده سازمان بهينهسازي مصرف سوخت به عنوان دبير جلسه، معيارهاي جديد را نپذيرفته و آنها را اعلام نكرد.
وزيري با بيان اينكه به هر حال ايران خودرو در خصوص استانداردهاي مصرف سوخت به معيارهاي مورد تاييد سازمان استاندارد و وزارت صنايع و معادن عمل ميكند، نه معيارهاي مدنظر سازمان بهينهسازي مصرف سوخت، تصريح كرد: بر اساس معيارهاي مورد تاييد وزارت صنايع و معادن، رتبه مصرف سوخت خودرو پرشيا D بوده و رتبه G اعلامي سازمان بهينهسازي مصرف سوخت نادرست است.
وي افزود: تعيين استانداردهاي مصرف سوخت خودروها بر عهده سازمان استاندارد است، نه سازمان بهينهسازي مصرف سوخت؛ بنابراين اين سازمان بهتر است به وظيفه اصلي خود كه كمك به توليد بنزين منطبق با استانداردهاي يورو3 است، بپردازد.
گفتني است، چندي پيش محمدرضا فيضآبادي - مدير بهينهسازي انرژي سازمان بهينهسازي مصرف سوخت - به ايسنا اعلام كرده بود كه برچسب مصرف سوخت الصاقي روي برخي خودروهاي توليد داخل غير واقعي بوده و با مصرف سوخت واقعي آنها همخواني ندارد.
به گفته وي الصاق برچسب مصرف سوخت روي خودروهاي توليد داخل اجباري است، ولي با اين حال برچسبي كه روي برخي از خودروها نصب ميشود، با مصرف واقعي آن و معيارهاي استاندارد مربوطه همخواني ندارد.
وي در بيان مثالي در اين زمينه گفته بود: به عنوان مثال شركت ايران خودرو روي پرشيا برچسب مصرف سوخت با رتبه D را نصب ميكند كه مخصوص خودروهايي با مصرف سوخت هشت ليتر در هر 100 كيلومتر است، در حالي كه مصرف سوخت واقعي پرشيا بالاي هشت ليتر بوده و رتبه واقعي آن G و پايينتر از رتبه D است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات