*اعتراض دبير انجمن خودروسازان به اظهارات رييس بهينهسازي مصرف سوخت* با معيار مصرف سوخت موردنظر بهينهسازي 45 مدل خودرو از رده خارج ميشود
دبير انجمن خودروسازان در اعتراض به اظهارات مديرعامل شركت بهينهسازي مصرف سوخت مبني بر قرار گرفتن استاندارد يورو 2 روي G به عنوان معيار مصرف سوخت خودروهاي داخلي گفت: در اين صورت از 95 نوع خودرو داخلي و وارداتي، 45 مدل خودرو بايد از رده خارج شوند.
احمد نعمتبخش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: جالب اين است كه براساس معيار يورو 2 روي G هيچ خودرويي حتي وارداتيها در دستههاي A و B و C قرار نميگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه اين ادعا كه اگر معيار مصرف سوخت روي شاخص وسط يعني D قرار گيرد، مصرف سوخت خودروها بالا ميرود، غلط است، با حالتي كنايهآميز گفت: مگر با تغيير شاخص از D به G ، موتور خودروها عوض ميشود كه مصرفشان بيشتر شود! بنابراين اين ادعا غير كارشناسي است. حرفي كه آقايان ميزنند آن است كه معيار روي شاخص G قرار گيرد و اين در حالي است كه با اين شاخص بسياري از خودروها از رده خارج ميشوند.
او با ارايه مثالي در اين زمينه گفت: به عنوان مثال تويوتا ياريس كه هم اكنون جزو كم مصرف ترين خودروهاي دنيا محسوب ميشود، با شاخص مدنظر شركت بهينهسازي در گروه G يعني گروه آخر طبقهبندي ميشود و اين شاخص پژو 206 اتوماتيك را روي شاخص E و مدل دندهاي اين خودرو را روي شاخص F قرار ميدهد؛ در حالي كه اين موتور جزو موتورهاي كم مصرف اروپاست.
نعمتبخش خاطرنشان كرد: استدلال ما اين است كه وقتي اعلام ميكنيم معيار مصرف سوخت خودروهاي داخلي بايد بر اساس ميانگين مصرف سوخت خودروهاي اروپايي روي شاخص D قرار گيرد، حرف علمي زدهايم (ميانگين اروپا روي ميانگين شاخص)؛ چرا كه اگر اين كار انجام نشود، محصولات داخلي خود را زير سوال بردهايم.
وي درباره استدلال شركت بهينهسازي مصرف سوخت در خصوص اينكه معيار يورو2 روي G سه سال پيش مصوب شده است، گفت: در جلسهاي كه اين معيار تعيين شد، نماينده وزارت صنايع و معادن حضور نداشت كه وزارتخانه فوق نيز به اين امر اعتراض كرده بود و به همين دليل است كه تا كنون اين معيار اجرايي نشده است.
او ادامه داد: طبق قانون، كميته معيار فقط بايد رقم شاخص را تعيين كند و طبق قانون تعيين محل قرار گرفتن شاخص با سازمان استاندارد است كه اين قسمت قانون را شركت بهينهسازي رعايت نكرده و در كار سازمان استاندارد غيرقانوني مداخله كرده است.
وي همچنين درخصوص اينكه معيار جديد بايد سختگيرانهتر باشد نيز توضيح داد: براي اينكه مصرف خودروها را كاهش دهيم بايد نسل موتورها را عوض كنيم. موتورهاي نسل جديد سوخت استاندارد ميخواهند و اين در حاليست كه وزارت نفت معتقد است كه تا سال 1391 نميتواند سوخت استاندارد در اختيار خودروسازان قرار دهد و از سوي ديگر از آنها توقع دارد كه خودرو با موتور روز توليد كنند، در حالي كه با استفاده از چنين سوختي موتور خودروها آسيب ميبيند.
به گفته دبير انجمن خودروسازان، براي اين كه گمان برده نشود كه شاخص روي D خيلي به نفع خودروسازان داخلي است، بايد بدانيم كه براساس معيار يورو 2 روي D فقط خودرو مزدا 3 در گروه A طبقهبندي ميشود و خودروهاي خانواده پژو 206 نيز در گروه B و C طبقهبندي ميشوند.
گفتني است، اگر خودرويي در معيار D مورد ارزيابي قرار گيرد و مصرف آن 10 ليتر در 100 كيلومتر پيمايش باشد، خودرو ديگري كه در اين گروه 8 ليتر و كمتر مصرف كند در گروه A و تا 8 ليتر در گروه B و كمتر از 9.5 ليتر در گروه C طبقهبندي ميشود. به عبارت ديگر A =D-20% و B =D-10% و C = D-5%.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات