• یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99111914378
  • خبرنگار : 30054

ضرورت ارتقاء کیفیت و تنوع لوازم خانگی داخلی متناسب با سلیقه ایرانی

ضرورت ارتقاء کیفیت و تنوع لوازم خانگی داخلی متناسب با سلیقه ایرانی

خروج برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی همزمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی را می‌توان به عنوان فرصتی طلایی برای رشد تولید و صادرات شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام اسنـوا، ارتقاء کیفیت محصولات، تنوع تولیدات متناسب با سلیقه ایرانی و همچنین ارائه مطلوب خدمات پس از فروش از جمله ملزومات اصلی افزایش اعتماد مشتریان به برندهای داخلی لوازم خانگی است. در ادامه به بررسی ابعاد مختلف بازار لوازم خانگی در کشور پس از خروج شرکت‌های مطرح بین‌المللی، خواهیم پرداخت.

سطح فناوری تولیدات داخلی

از مهمترین انتقادات مصرف‌کنندگان نسبت به بسیاری از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی می‌توان به عدم استفاده آن‌ها از فناوری‌های روز جهان اشاره کرد. شواهد موجود نیز حاکی از صحت چنین گزاره‌ای در اغلب موارد است.

واقعیت آن است که بسیاری از شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه مدت‌هاست به دلایلی مانند؛ عدم توانایی مالی، جهت ارتقاء فناوری به کار رفته در تولیدات خود گام موثری برنداشته‌اند. مساله‌ای که به تدریج منجر به ایجاد نوعی نگاه منفی در سطح جامعه نسبت به کیفیت محصولات ایرانی موجود در بازار شده است.

با این حال باید توجه داشت که تعمیم چنین مساله‌ای به تمام برندهای ایرانی فعال در این حوزه چندان منصفانه نیست. در همین رابطه می‌توان به اقدامات قابل توجه شرکت اسنوا در زمینه ارتقاء مستمر فناوری‌های به کار رفته در محصولات خود اشاره کرد.

شرکتی که به واسطه سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه تحقیق و توسعه و تعامل گسترده با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشتاز در عرصه فناوری مطرح بوده است.

دستیابی و استفاده از فناوری‌هایی مانند عایق خلاء (VIP)، پاکسازی ۹۹ درصدی هوای درون محفظه (BCF)، تصفیه ۱۰۰ درصدی هوای یخچال (triple-filter)، تطبیق عملکرد دستگاه با محیط و ... تنها گوشه‌ای از دستاوردهای آنها در این زمینه است.

در همین رابطه، موفقیت اسنوا در تولید اکثر قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی یخچال‌های سه درب با عملکرد فوق پیشرفته، اجاق‌گازهای تمام نانو و ماشین‌های لباسشویی‌ بخار را می‌بایست بیش از هر چیز ناشی از نگاه این شرکت به مساله فناوری و ضرورت ارتقاء آن دانست.

کیفیت خدمات پس از فروش

ارائه مطلوب خدمات پس از فروش را می‌توان یکی از مهمترین مولفه‌ها در فرایند جذب مشتری به ویژه در صنعت لوازم خانگی دانست. بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی از عملکرد ضعیف برخی تولیدکنندگان داخلی در زمینه خدمات پس از فروش، به عنوان یکی از مهمترین دلایل گرایش خود به لوازم خانگی خارجی نام می‌برند. با این حال، این نقطه ضعف شامل حال تمام کارخانجات ایرانی فعال در این صنعت نمی‌شود.

تنوع تولیدات، متناسب با سلایق ایرانی

یکی از علل کم توجهی مصرف کنندگان به لوازم خانگی ایرانی در سال‌های گذشته را تنوع کم این محصولات می‌توان نام برد، که شامل: تنوع در نوع محصولات، تنوع در قیمت و تنوع در نحوه فروش باشد. گسترش برندهای ایرانی تا حدودی این مشکل را حل کرده است.

از جمله شرکت هایی که سعی در ایجاد تنوع همه جانبه در محصولات خود داشته، می توان به شرکت اسنوا اشاره کرد. تنوع در ارائه انواع محصولات با ویژگی‌های مختلف در این شرکت توانسته رضایت خانوار ایرانی با سلایق مختلف را به دست آورد.

علاوه بر این با داشتن تنوع قیمتی بالا در محصولات و همچنین فروش نقدی و اقساطی محصولات توانسته در دایره انتخاب بسیاری از مصرف کنندگان قرار بگیرد، به عنوان نمونه در محصول یخچال و فریزر شاهد بازه قیمتی ۹ میلیون تا بیش از ۴۸ میلیون تومان و برای محصول فرگاز دو میلیون تا بیش از ۱۰ میلیون تومان هستیم. خصوصیتی که شاید در هیچ یک از محصولات خارجی یافت نشود.

باید در نظر داشت که شرکت‌های سازنده لوازم خانگی بر اساس نیازها و سلیقه کاربران خود محصولات‌شان را طراحی می‌کنند و قابلیت و ویژگی‌های مورد نیاز  را برای آنها در نظر می‌گیرند. بر همین اساس باید یک شرکت ایرانی با شناختی که از کاربران ایرانی و نیازهای آنها دارد، به تولید محصول و عرضه آن‌ها بپردازد.

در راستای مسئولیت اجتماعی و به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، شرکت اسنوا به عنوان تولید کننده‌ی داخلی اقدام به حمایت از قشرهای آسیب پذیر جامعه نموده است.

طرح فروش انواع لوازم خانگی مختص بازنشستگان کشوری با اقساط ۶۰ ماهه و تولید لوازم خانگی اقتصادی برای تامین جهیزیه زوج های بی‌بضاعت توسط نهادهای حمایتی، از جمله خدمات این مجموعه به اقشار مختلف جامعه است.

صادرات لوازم خانگی ایرانی

افزایش نرخ ارز طی سالیان اخیر منجر به افزایش قدرت رقابت‌پذیری لوازم خانگی ایرانی در بازارهای بین‌المللی شده است. فرصتی که در صورت توجه کافی تولیدکنندگان به مسائلی مانند افزایش کیفیت محصولات و بازاریابی مناسب می‌تواند باعث جهش تولید و صادرات کشور در این حوزه شود. در حال حاضر، بسیاری از کشورهای منطقه در زمره واردکنندگان محصولاتی مانند یخچال و فریزر و آبگرمکن از ایران هستند.

علاوه بر صنعت لوازم خانگی گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب، در راستای ایجاد اشتغال و توسعه، در حوزه‌های گردشگری، نساجی، پتروشیمی، نفت و گاز سرمایه‌گذاری کرده است. که از مجموعه‌های بهره‌برداری شده آن می‌توان به سایت تولید انبساطی(EPS)، سایت تولید پلی‌استایرین، سایت تولید پنتان هگزان، سایت تولید پروپیلن،سایت تولید متانول و... اشاره کرد.

رشد تولید و صادرات لوازم خانگی داخلی، علاوه بر برنامه‌ریزی مدیران شرکت‌ها مستلزم تدوین و اجرای سیاست‌های کارآمد از سوی دولتمردان است. مساله‌ای که جز با تعامل گسترده دولت و فعالان بخش خصوصی و آشنایی کامل سیاست‌گذاران با ابعاد مختلف این صنعت امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha