• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99102216618

برج تاریخی هرات مرمت شد

برج تاریخی هرات مرمت شد

ایسنا/یزد رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از اتمام مرمت و بازسازی برج ضلع جنوب غربی قلعه ملکی هرات خاتم خبر داد.

«عباس قدیریان» با اعلام این خبر اظهار کرد: قلعه ملکی هرات یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های شهرستان خاتم بوده که دارای چهار برج در چهارگوشه بنا برای دیده‌بانی و محافظت از آن است.

وی با بیان این که تزئینات زیاد و زیبا از خصوصیات خاص این برج‌هاست، گفت: برای ایجاد این تزئینات،  از مصالح اصلی ساخت خود برج یعنی خشت و گل استفاده شده است.

قدیریان افزود: در این تزئینات علاوه بر مباحث زیبایی‌شناسی، رعایت کاربردی بودن آن‌ هم مانند ایجاد تیرکش و روزنه‌های دیده‌بانی قابل‌توجه بوده است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم، اداره میراث فرهنگی حسب وظیفه ذاتی خود در سال گذشته مرمت و ساماندهی برج ضلع جنوب شرقی این قلعه در دستور کار قرارداد و مرمت آن به‌طور کامل انجام شد.

قدیریان تصریح کرد: امسال نیز مرمت برج ضلع جنوب غربی به‌صورت دیوارچینی دورتادور برج با ایجاد تزیینات، طاق زنی با خشت، ایجاد راه‌پله و اندود کاهگل انجام‌شده است.

وی با بیان این که با بررسی بر روی معماری این برج می‌توان به مهارت و ریزبینی معمار آن پی برد، گفت: براین اساس مشخص میشود که علاوه بر رعایت موارد ساختاری و استحکامی برج، تزئینات پرکاری را هم با مصالح خشت و گل در بدنه برج ایجاد کرده و از تلفیق این دو، شاهکاری را در معماری آن زمان آفریده که هنوز برای این دوره هم قابل‌تحسین است.

قدیریان در خصوص ویژگی‌های این بنای تاریخی گفت: «قلعه ملکی هرات یکی از قلعه‌های دوره افشاریه یا زندیه بوده دارای دو کاربری مسکونی و نظامی بوده است.

وی در مورد جزئیات این بنا تصریح کرد: فضاهای داخلی این برج شامل هشتی ورودی، شاه‌نشین، کلنی‌های مسکونی در دو جبهه، برج‌های دیده‌بانی و تیرکش‌ها، سیلوهای نگهداری غله به‌ صورت عمومی و خصوصی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم در پایان خاطرنشان کرد: بخش‌های دیگر این بنا شامل محل استقرار نگهبانان، اسطبل‌ها و محل نگهداری حیوانات به‌صورت روباز و فضاهای اضطراری برای زراعت و کشاورزی و با وجود این بخش‌ها می‌توان آن را یکی از کامل‌ترین قلعه‌های موجود در منطقه به شمار آورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبتی ۲۴۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha