• یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99100705067

مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

حدود ۹۶ درصد گروه هدف در فارس باسواد هستند

حدود ۹۶ درصد گروه هدف در فارس باسواد هستند

ایسنا/فارس مدیرکل آموزش و پرورش فارس ضمن بیان اینکه از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۵ شاهد رشد ۴۹ درصدی باسوادی در فارس بوده‌ایم، یادآور شد که براساس آخرین برآوردها در سال ۹۸ بالغ بر ۹۶.۵ درصد گروه هدف در فارس با سواد هستند.

فرهاد اسماعیلی یکشنبه ۷ دی در جمع خبرنگاران بیان کرد: سال ۱۳۵۵، درصد با سوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در فارس نزدیک به ۴۹ درصد بود، این رقم سال ۹۵ به ۹۵.۸درصد رسید که ۴۶.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

اسماعیلی با بیان اینکه براساس آمارهای سال ۹۵، میانگین باسوادی استان فارس بیش از یک درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده است، کاهش قدرمطلق بی‌سوادان در این استان را یادآور و متذکر شد: سال ۵۵ جمعیت گروه سنی ۶ سال و بیشتر فارس یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۹۹ نفر بود و نزدیک به ۸۲۰ هزار نفر از افراد بی‌سواد بودند، سال ۹۵ جمعیت فارس در این گروه سنی ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۴۳۵ نفر سرشماری شده و تعداد بی‌سواد ۴۸۷ هزار و ۳۵۶ نفر اعلام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد، با وجود افزایش ۷.۲ برابری جمعیت استان فارس طی این سالها، تعداد افراد بیسواد به نصف عدد سال ۱۳۵۵ کاهش داشته است.

اسماعیلی توجه به سوادآموزی مناطق روستایی و محروم جامعه را در طی ۴۱ساله گذشته قابل ستایش دانست و گفت: سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد درصد باسوادی جمعیت شهری فارس ۹۱.۵ درصد و در مناطق روستایی ۸۲.۵ درصد و اختلاف با سوادی بین مناطق شهری و روستایی ۹ درصد بوده حال آنکه سال ۵۵ متوسط اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی نزدیک به ۳۵ درصد بوده است.

او خاطرنشان کرد: برآوردهای آماری نشان می‌دهد که سال ۹۸ جمعیت باسواد فارس در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که گروه هدف سواد آموزی است به ۹۶.۵ درصد رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه حساسیت نظام اسلامی نسبت به سوادآموزی بقدری بود که همان سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب، رهبری نظام دستور تشکیل سازمان مستقل سوادآموزی را صادر می‌کند، گفت: مهمترین هدف نهضت سوادآموزی آموزش همگانی و تبدیل فرهنگ وابسته به فرهنگ مستقل و آینده ساز محسوب می‌شود، زیرا در سایه آموزش است که می‌توان ملت را از تاریکی جهل و بیسوادی رهانید و به آنها اطلاع و آگاهی بخشید تا فرهنگ جامعه یک فرهنگ مستقل و قائم به ذات ملت می شود نه یک فرهنگ وابسته وارداتی.

او افزود: تدوین برنامه راهبردی با عنوان ریشه کنی بیسوادی در کشور، احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، احیای مراکز یادگیری محلی، تولید محتوای آموزشی برای دوره‌های سه گانه سوادآموزی یعنی سواد، تحکیم وانتقال،طرح سوادآموزی اتباع خارجی ساکن در جمهوری اسلامی ایران یا همان طرح کمیساریا از جمله برنامه‌های اجرا شده در استان فارس بوده است.

اسماعیلی از طرح‌های آموزش مقدماتی رایانه، آموزش عملی نماز، توانمند زنان و دختران عشایر، برون سپاری فعالیت‌های سوادآموزی و طرح‌های پژوهشی مرتبط با سوادآموزی ازجمله دیگر طرح‌های اجرا شده در فارس نام برد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: کاهش فاصله درصد باسوادی بین زنان و مردان و نیز کاهش اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری وروستایی از برکات تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی است.

اسماعیلی با یادآوری اینکه بر اساس آخرین تعریفی که از این مقوله فرهنگی و زیربنایی شده، سواد به معنای توانایی انجام تغییر است، گفت: توانایی انجام تغییر بدین معناست که فرد بتواند از مجموعه آموخته‌ها و دانش خود استفاده کند و با نمود و تجلی عینی بخشیدن به این آموخته‌ها در زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر و تحول مثبت ایجاد کند و اگر چنین معنایی از سواد در جامعه ما محقق شود می توانیم بگوییم ما در این عرصه موفق بوده‌ایم.

اسماعیلی احیای مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در سنوات گذشته را طرحی بسیار مهم و اصولی برشمرد و افزود: این مراکز در حقیقت محل تلاقی و تلفیق علم و عمل هستند بدین معنا که سوادآموزان و مخاطبان سوادآموزی آموخته ها و دانش خود را به کار می گیرند و تلاش می کنند از رهگذر این آموخته ها حرفه،شغل و مهارت یاد بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به انواع طرحها و برنامه های حوزه سوادآموزی، گفت: یکی از اقشار مهم ومولد جامعه قشر عشایر کشور است و بسیار مهم است که سازمان نهضت سوادآموزی به این قشر نیز توجه ویژه داشته است و جدای از شناسایی و جذب و آموزش بزرگسالان این قشر عظیم، یکی از طرح‌های موفق سوادآموزی طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر است که در راستای تحقق عدالت آموزشی و ارتقاء سطح فرهنگی این قشر خدوم جامعه انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha