• دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99100100330

زنگ خطر صنایع پرآبخواه بیخ گوش باغات تفتیده‌ی زردآلوی فراغه

زنگ خطر صنایع پرآبخواه بیخ گوش باغات تفتیده‌ی زردآلوی فراغه

ایسنا/یزد دهستان «فراغه» در ابرکوه یزد قطب تولید مرغوبترین زردآلوی کشور است ولی این روزها کشاورزان سخت‌کوش آن علاوه بر تحمل تمام دشواری‌های تولید اعم از خشکسالی و دلالان فصل برداشت، دل‌نگرانی تازه‌ای پیدا کرده‌اند و آن هم ایجاد یک مجتمع صنعتی پرآبخواه و آلاینده در این منطقه است.

«فراغه»، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ابرکوه در استان یزد و در ورودی این استان از سوی استان فارس است که عمده فعالیت ساکنان آن کشاورزی و باغداری و شاخص‌ترین تولیداتش  زردآلو و آلوچه است. البته بسیاری معتقدند که علاوه بر زودرس بودن زردآلوی ابرکوه، این محصول از کیفیت بالایی نیز برخوردار است به طوری که آن را مرغوبترین زردآلوی کشور ذکر می‌کنند.

اهالی و کشاورزان این منطقه در سالهای اخیر با مشکلات متعددی از جمله خشکسالی‌هایی که سالهاست دامن‌گیر همه‌ی استان کویری یزد است و دلالان میوه که به طمع سود بیشتر در فصل برداشت به جیب کشاورزان سخت‌کوش فراغه‌ای چشم دارند، مواجه هستند ولی به تازگی موضوع ایجاد یک مجتمع صنعتی پرآبخواه و البته تاحدودی آلاینده که می‌تواند کشاورزی منطقه را تهدید کند، آنها را بسیار نگران کرده است.

در همین راستا نیز جمعی از فعالان زیست‌محیطی و کشاورزان محلی این نگرانی را در نامه‌ای به دکتر «محمدعلی طالبی» استاندار جوان یزد انعکاس داده‌اند و از این که مسئولان به بهانه‌هایی مانند ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد منطقه، سلامت منطقه را به خطر می‌اندازند، گلایه کرده‌اند.

اهالی و ساکنین دهستان فراغه در این نامه که دارای امضاهای زیادی است، نسبت به ایجاد مجتمع صنعتی چند هکتاری توسط سرمایه‌گذار غیربومی که البته علاوه بر کارخانه کاشی، شامل بخش‌های گلخانه‌، پرورش اسب، مسکونی، آموزشی و درمانی است، گلایه و اظهار کرده‌اند: این جانمایی‌ها با توجه به فاصله‌ی نزدیکی که با محل سکونت اهالی دارد، به طور حتم با اهداف سازمان محیط‌زیست هم‌خوانی ندارد.

آنها به دغدغه‌ی کمبود آب در منطقه نیز اشاره و عنوان کرده‌اند؛ بیلان دشت‌های منطقه منفی و سفره‌های آب زیرزمینی آن در حال افت است به طوری که در برخی مناطق مانند گردنه‌ی‌ تالنگی که فقط 10 کیلومتر با فراغه فاصله دارد، فروچاله‌ی بسیار عمیقی را شاهد هستیم و استقرار صنایع پرآبخواه می‌تواند نابودی شغل اصلی اهالی که کشاورزی است و مهاجرت آنها از منطقه شود.

اهالی قطب تولید زردآلوی استان یزد به آلودگی‌های زیست محیطی کارخانجات کاشی و تاثیر آن بر کشاورزی و سلامت ساکنان نیز اشاره و تصریح کرده‌اند: کارکرد طرح نیز بسیار ضد و نقیض است به عنوان نمونه می‌توان به ایجاد بیمارستان و مدرسه که جزو نیازهای اهالی هم نیست در کنار ایجاد کارخانه‌ کاشی و پرورش اسب، اشاره کرد.

در بخش دیگری از این نامه دفاع از اشتغالزایی با ایجاد این طرح مورد کلایه قرار گرفته و آمده است؛ اثرات زیست محیطی اجرای این طرح باعث نابودی کشاورزی و هزاران شغل در منطقه خواهد شد و این در حالیست که اشتغال ایجاد شده در این مجتمع قطعاً به نفع اهالی غیربومی است و اشتغالی را برای اهالی دهستان و منطقه به دنبال نخواهد داشت.

اهالی فراغه در پایان این نامه از استاندار یزد خواسته‌اند که ضمن توقف اجرای این طرح، از طرح‌های توسعه کشاورزی به عنوان حرفه تخصصی اهالی فراغه حمایت کند و این دغدغه‌ی کشاورزان و فعالان محیط زیست را هرچه سریع‌تر رفع نماید.

رونوشت این نامه که به آن امضای اهالی و کشاورزان منطقه پیوست شده، به رئیس سازمان بازرسی استان، مدیران کل منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد و نیز فرماندار و دادستان ابرکوه و همچنین نماینده‌ی مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha