• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۴
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403071410401
  • خبرنگار : 71049

ایران خواستار اقدام جامعه بین‌الملی برای پاسخگو کردن رژیم اسرائیل شد

ایران خواستار اقدام جامعه بین‌الملی برای پاسخگو کردن رژیم اسرائیل شد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو  طی مکاتبه ای با دو نهاد اصلی متولی حفظ حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، خواستار اقدام فوری برای پاسخگو کردن جنایات رژیم اسرائیل در لبنان و فلسطین و وادار نمودن رژیم اسرائیل بر توقف این تجاوزات شد.

به گزارش ایسنا، علی بحرینی با ارسال دو نامه جداگانه به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، ضمن محکومیت حملات اخیر رژیم اسرائیل به لبنان، خواستار واکنش فوری جامعه بین‌المللی به تجاوزات و جرائم بین‌المللی رژیم صهیونیستی و پاسخگو کردن این رژیم در قبال این جنایات شد.

در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴، حمله هوایی اسرائیل به بیروت منجر به شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و همراهانش، از جمله سردار عباس نیلفروشان شد. در این دو نامه، بحرینی به شدت این حملات را محکوم کرده و آنها را نماد بارز نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه دانست. او با تأکید بر لزوم پاسخگویی اسرائیل به این جنایات، بر عواقب حقوقی و سیاسی این اقدام برای جامعه بین‌المللی تأکید کرد.

سفیر ایران در ادامه، به استفاده اسرائیل از تسلیحات ساخت آمریکا در این حملات اشاره و اظهار داشته که بمب‌های BLU-۱۰۹ و کیت‌های هدایت JDAM به طور مشخص در این عملیات به کار گرفته شده‌اند. این نکته نشان‌دهنده همدستی مستقیم غربی‌ها به ویژه ایالات متحده، در اقدامات نظامی اسرائیل و تأثیر منفی آن بر وضعیت حقوق بشر در منطقه است. کشورهای غربی، به ویژه آمریکا در نسل‌کشی فلسطینیان همدستی دارند. این همدستی نه تنها به شرایط انسانی فلسطینیان اشاره دارد، بلکه به تبعات سیاسی و اخلاقی رفتار کشورهای غربی نیز اشاره می‌کند.

با این حال، رژیم اسرائیلی به وضوح نسبت به این چارچوب‌های قانونی بی‌توجهی نشان می‌دهد. درختان زیتون که روزگاری نماد زندگی و استقامت بودند، اکنون زیر خاکسترهای جنگ قرار دارند و نه سایه‌ای ارائه می‌دهند و نه میوه‌ای! خاک فلسطین اشغالی به نظر می‌رسد به کشتار عادت کرده؛ به طوری که هر تراژدی جدید به آرامی در چرخه مداوم خشونت گره می‌خورد. جنایات رژیم اسرائیل، در سایه بی‌عملی جامعه بین‌المللی به یک "عادی جدید" تبدیل شده است، به طوری که حق زندگی برای فلسطینیان تحت درخشش سلاح‌های غربی کمرنگ و به سایه‌ای صرف تبدیل می‌گردد، در حالی که زخم‌های عمیق این سرزمین از التیام بازمی‌ماند و به جای آن مصیبت‌های تازه‌ای را به بار می‌آورد. 

رژیم اسرائیل اکنون فصل جدیدی از اشغالگری و جنایات خود را رونمایی کرده، که همه اینها در برابر چشمان جامعه بین‌المللی غیرفعال اتفاق می‌افتد. این رژیم، سایه تاریک سرکوب خود را فراتر از فلسطین گسترش داده و شرارت بدخیم خود را به لبنان رسانده است. این تهاجم بی‌شرمانه به لبنان گسترش یافته و در جریان تهاجم سپتامبر اسرائیل، بیش از ۱،۰۳۰ غیرنظامی بی‌گناه کشته شدند؛ در کنار بمباران گسترده مناطق شهری و روستایی که به طور عمدی برای ایجاد یک فاجعه انسانی طراحی شده بود و منجر به ورود گسترده آوارگانی شد که از خشونت فرار می‌کنند.

با استناد به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، بحرینی خواستار توقف فوری انتقال سلاح به رژیم اسرائیل از سوی کشورهای غربی شده است. این درخواست به‌ویژه در شرایط کنونی که بحران‌های انسانی و نظامی در خاورمیانه رو به افزایش است، اهمیت ویژه‌ای دارد. حزب‌الله یک نهاد سیاسی مشروع و بخشی از دولت لبنان است که علیه اشغال و آپارتاید مبارزه می‌کند. این تأکید به منظور جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها و مشروعیت‌بخشی به اقدامات حزب‌الله در دفاع از سرزمین و مردم لبنان صورت گرفته است.

بحرینی با نقل قولی از سید حسن نصرالله، بر پایبندی حزب‌الله به حقوق بین‌المللی بشردوستانه تأکید نموده و نشان داده است که این گروه در عین دفاع از حقوق مردم لبنان، به اصول انسانی و حقوق بشری پایبند است.

در این نامه‌ها سفیر ایران یادآور شد که نیروهای مسلح ایران با استناد به حق دفاع مشروع، حمله موشکی دقیقی علیه تأسیسات نظامی اسرائیل انجام داده‌اند. این اقدام به عنوان پاسخی به تجاوزات اسرائیل و دفاع از حاکمیت ملی و امنیت منطقه‌ای ایران است.

سفیر کشورمان در پایان از مقامات بین‌المللی خواسته است تا اسرائیل را وادار به توقف فوری تجاوزات و خروج از خاک لبنان کنند و شهادت سید حسن نصرالله را محکوم کرده و اسرائیل را پاسخگو کنند. این درخواست نه تنها نشان‌دهنده نارضایتی از وضعیت کنونی است، بلکه بر لزوم اقدامات فوری و قاطع جامعه بین‌المللی تأکید دارد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha