آیتالله احمد مبلغی در پنل تخصصی «تطبیق نشانهشناسی بر قرآن» که امروز ۲۷ آذرماه، با مشارکت بسیج اساتید لرستان بهصورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن بهدلیل اینکه ما با کلام فوق بشری مواجه هستیم، فعالسازی دانش نشانهشناسی اهمیت ویژه دارد.
وی با ذکر این مطلب که علم نشانهشناسی اعجاز نشانهای را بر لیست اعجازهای دیگر قرآن اضافه میکند، ادامه دارد: قرآن سراسر اعجاز نشانهای است که اگر علم نشانهشناسی بر قرآن تحقیق شود، تفسیر قرآن تسهیل و موجب پیشرفت علم تفسیر میشود.
آیتالله مبلغی با تاکید بر اینکه علم نشانهشناسی در قرآن افقهای تازه در معنای قرآن ایجاد میکند، افزود: تفسیر قرن ۱۴ با قرن ۴ تفاوت چندانی نمیکند چراکه در مکانیسم تفسیر شان نزولی گفته و تعبیری از واژگان بهعمل میآید و سیاقشناسی هم صورت میگیرد این در حالیاست که در تفسیر باید به کارگیری شیوههای نوین چون نشانهشناسی بر قرآن، درهای معانی، فهم عمیقتر و بهتر را به روی بشر گشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تفسیر کامل، شبهات را میشکند و نظموارگی را در زندگی ما خلق میکند و علم نشانهشناسی میتواند تفسیر را تقویت کرده و کامل کند.
وی با ذکر این مطلب که مراجعه تفسیری به قرآن علوم جدیدی به روی ما میگشاید که یکی از روشهای مراجعه ما برای تفسیر، نشانهشناسی است، خاطرنشان کرد: از طریق نشانه شناسی، قرآن را استنباط میکنیم چراکه دانش نشانهشناسی یک فضای اندیشهای فراروی نسل کنونی باز میکند که نتایج استثنایی دارد.
آیتالله مبلغی با تاکید بر اینکه با علم نشانهشناسی و تطبیق نشانهها اندیشههای مهمی به دست میآید که میطلبد مجموعههای حوزوی و دانشگاهی، این بحث را فعال کنند، اضافه کرد: برای فهم بهتر از نشانه شناسی بر قرآن باید شرح دانش نشانهشناسی، اثبات امکانپذیری تطبیق نشانهشناسی بر قرآن را فرا گرفت بدین معنا که باید ثابت کرد که میتوان نشانهشناسی در قرآن را ثابت کرد از طرفی ذکر قواعدی برای نشانه شناسی بر قرآن الزامی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نشانهشناسی به دنبال بحث در اشارهها و رمزهاست خواه این نشانهها طبیعی و خواه غیرطبیعی با مصنوعی باشد، افزود: گاهی نشانهها مصنوعی یا دست ساخت است نشانههایی که انسان آنان را در رفتار خود قرار میدهد بهمعنای دیگر نشانههای دست ساخت توسط انسان ساخته و وضع میشود بهگونهای که دیگران میتوانند از رهگذر آن به نیت و حالت او دست پیدا کنند از طرفی نشانههای طبیعی نشانههایی هستند که فراتر و گستردهتر از رفتار و کلام انسان است.
وی با اشاره به اینکه نشانههای خداوند همیشه وضعی است و خداوند نشانهها را وضع میکند، ادامه داد: در مورد نشانههای خداوند هر چه نشانه باشد نهادنی و وضعی است آیه آیه قرآن نشانه است و ما باید به سمت فهم نشانههای وضع شده توسط خداوند برویم.
آیتالله مبلغی در خصوص پیششرطهای نشانه شناسی بر قرآن، بیان کرد: اولا میتوان به نشانه شناسی بر قرآن پی برد و ثانیا اگر انسان بخواهد به نشانههای نهفته در قرآن برسد، جهان متمایل و پر از مفاهیم و اندیشه دست پیدا میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کلام خداوند در قرآنکریم دارای تراکم نشانه است و امواجی از نشانهها را در آیات شریفه قرآن میتوان مشاهده کرد، ادامه داد: با علم نشانهشناسی میتوان اعجاز نشانهای را اثبات کرد این در حالی است که پرعلامتی کلام خداوند دلیل بلندمرتبگی کلام است چراکه هر چه کلام پرنشانه باشد، بلندمرتبه و بالاتر است
وی با ذکر این مطلب که میدانیم کلام خداوند از هر حیث مافوق است، تصریح کرد: علم تفسیر کلاسیک براساس نشانههاست اما نشانههای علم تفسیر کلاسیک، نشانههای اولیه است و در سطح ابتدایی نشانهشناسی است.
آیتالله مبلغی با اشاره به قواعد تطبیق نشانهها بر قرآنکریم، افزود: نظام معنایی و اندیشههای پایهای و اجتماعی را میتوان از طریق نشانه شناسی بر قرآن دریافت کرد از طرفی دامنه عظیم و عریضی از اندیشهها در رهگذر نشانهشناسی بر قرآن قابل استحصال است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر نشانه شناس با یک پیش درآمد علمی به سمت قرآن بیاید نشانههای ویژه ناظر به آن فضای علمی را میتواند فهم کند، به حوزه قاعدهای برای نشانهشناسی بر قرآن اشاره کرد و گفت: حوزه اول جمع کردن بین دو کلمه یا جمله با نسبت خاص است این در حالی است که گاهی دو کلمه نامتجانس هستند اما چون از زبان یک حکیم بیان شود انسان را به تامل وا میدارد.
وی قاعده دیگر در نشانهشناسی بر قرآن را تقدم و تاخر دو چیز عنوان کرد و گفت: گاهی چیزی جلو و دیگری عقب میافتد این در حالیاست که انتخاب واژه در نشانهشناسی قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات