• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99092418385
  • خبرنگار : 71496

توافق سودان و اتیوپی برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در روزهای آتی

توافق سودان و اتیوپی برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در روزهای آتی

پس از آنکه سودان جلسات مذاکره با اتیوپی درباره سد النهضه را ترک کرد و نقش پررنگ‌تر کارشناسان را در حل بحران میان مصر-اتیوپی-سودان خواستار شد، خارطوم از توافق با اتیوپی برای ازسرگیری مذاکرات درباره شد النهضه در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سودان، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به سفر خود به اتیوپی پایان داد، دفتر نخست‌وزیری سودان در بیانیه‌ای مذاکرات حمدوک در این سفر را "نتیجه‌بخش" خواند و اعلام کرد که حمدوک با آبی احمد، همتای اتیوپیایی خود در مورد ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در روزهای آتی توافق کرد.

دفتر نخست وزیری اتیوپی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: سودان همبستگی خود را با عملیات امنیتی دولت آدیس آبابا علیه شبه‌نظامیان جبهه مردمی آزادی‌بخش تیگرای اعلام کرده و دو طرف به توافق‌هایی درباره برخی مسایل مشترک دست یافتند.

در این بیانیه آمده است: آبی احمد در آدیس آبابا از حمدوک استقبال کرد و در دیدار میان دو طرف گفتگوهای خوبی انجام شد که نتیجه آن دستیابی به توافق‌هایی درباره برخی مسایل مهم مشترک بود.

سودان ۲۱ نوامبر گذشته اعلام کرد در نشست وزارتی درباره پروژه سد النهضه شرکت نمی‌کند و روند مذاکرات میان سودان، مصر و اتیوپی را بی‌فایده می‌داند.

خارطوم در جلسات پایانی مذاکرات سه‌جانبه مخالفت خود را با ازسرگیری مذاکرات درباره سد النهضه به شیوه قدیم اعلام کرده و بر اهمیت اعطای نقش پررنگ‌تری به کارشناسان برای مشارکت در حل این بحران تاکید کرد.

سه کشور مصر، سودان و اتیوپی مذاکرات خود درباره سد النهضه را اول ماه گذشته میلادی با حضور وزرای منابع آبی خود و با مدیریت سودان ازسرگرفتند.

اتیوپی پروژه احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد که موجب نگرانی مصر نسبت به کاهش سهمیه آبش از رودخانه نیل شد.

اجرای اولین عملیات آب‌گیری سد النهضه از سوی اتیوپی بدون گرفتن موافقت مصر و سودان موجب خشم این دو کشور شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha