• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99091915087
  • خبرنگار : 50163

رئیس اتاق بازرگانی زنجان عنوان کرد

فعالیت صنایع آرد زنجان با ۳۰ درصد ظرفیت

فعالیت صنایع آرد زنجان با ۳۰ درصد ظرفیت

ایسنا/زنجان رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: ظرفیت صنایع آرد استان روزانه حدود ۲ هزار تن است که در حال حاضر حدوداً با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

علی یگانه‌فرد ظهر امروز (۱۹ آذرماه) در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به تدوین نقشه راه صادرات استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه اولین‌بار است این طرح اجرا می‌شود، امیدواریم برای سنوات بعد برنامه کامل و بدون نقصی تدوین شود.

وی با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن نقشه راه صادرات استان، یادآور شد: این موضوع یکی از تاکیدات مقامات عالی رتبه استان نیز است.

این مسئول با ارائه گزارشی از تولید آرد در استان از محل عبور موقت گندم در استان، ادامه داد: این گزارش در راستای نقشه راه صادرات استان است که اگر محقق شود، بیش از یکصد میلیون دلار بر ظرفیت صادراتی استان افزوده خواهد شد که هم در بحث اشتغال و هم گردش مالی تاثیر مستقیم دارد.

یگانه‌فرد با بیان اینکه طی ۲۸ سال اخیر و در اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به طور میانگین سالانه حدود ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است، اظهار کرد: ارزش کل تولید زنجیره گندم آرد و نان در کشور ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است که از این میزان ۴۴۰ هزار میلیارد ریال سهم مردم بوده و ۱۶۰ هزار میلیارد ریال نیز یارانه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند.

وی با یادآوری اینکه این در طول دهه‌های اخیر طراز تجاری گندم ایران همواره منفی بوده، به طوری که در سال ۲۰۱۸ میزان واردات ۲۴ میلیون دلار و میزان صادرات ۹۸ میلیون دلار بوده است که نشان‌دهنده طراز منفی ۲۵ میلیون دلاری بوده است، گفت: در حوزه تامین خارجی تا پایان اسفند پارسال گندم به ارزش بالغ بر ۹۳۸ میلیون یورو از بازارهای جهانی خریداری شده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در حوزه لجستیک داخلی تا پایان اسفند پارسال از مقدار کل حمل و نقل جابه‌جایی (گندم، برنج و شکر خام) در داخل کشور ۲۰ درصد مربوط به برنج و شکر خام و ۸۰ درصد آن مربوط به جابه‌جایی و حمل گندم در داخل کشور بوده است، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشات دریافتی تعداد ۱۰ شرکت حمل و نقل تا پایان اسفند ۹۸ بالغ بر ۴.۷۳ میلیون تن کالا در کشور جابه‌جا کرده‌اند که از این مقدار بالغ بر ۱.۷۳ میلیون تن مربوط به حمل درون استانی و بالغ بر ۳ میلیون تن نیز مربوط به حمله برون استانی بوده است.

این مسئول با اشاره به فرصت واردات موقت صادرات و صادرات آن و صادرات، عنوان‌کرد: موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و مرز آبی با کشور روسیه برای واردات گندم و مرز خاکی با کشورهایی چون افغانستان و عراق به عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان آرد از پتانسیل‌های ویژه‌ای است که می‌توان از آن استفاده کرد. پتانسیل دیگر نیز ظرفیت‌های خالی صنایع آرد کشور است که حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید خالی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت صنایع آرد استان روزانه حدود ۲ هزار تن است که در حال حاضر حدوداً با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت خالی استان که حدود ۷۰ تن است؛ در صورتی ‌که از محل واردات موقت گندم ظرفیت خالی صنایع آرد استان تامین و تبدیل به آرد صادراتی به کشورهای عراق و سوریه گردد می‌توان حدود ۱۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای استان ایجاد کند.

یگانه‌فرد یادآور شد: فعال کردن ظرفیت خالی صنعت آرد استان تاثیر به‌سزایی در ارزش‌افزوده بخش حمل و نقل و نیز افزایش میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارد.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر صادرات گندم ممنوع است و از طرف ورود موقت و تبدیل گندم وارداتی به آرد در استان میسر است، افزود: چنانچه گندم به صورت ورود موقت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد در صورت تبدیل به آرد امکان صادرات آن به سایر کشورها وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به مهم‌ترین مشکلات در این زمینه اظهار کرد: محدودیت گمرک در توقف گندم ورود موقت در استان جهت تولید آرد، ممنوعیت در صادرات سبوس، ممنوع بودن تاسیس واحد جدید تولید آرد و مشکلات احتمالی که از ناحیه اختلاط گندم داخلی با وارداتی می‌تواند به وجود آید، اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha