• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403072216744
  • خبرنگار : 50163

ضرورت نوسازی ساختمان فرهنگ‌سرای نور ابهر

ضرورت نوسازی ساختمان فرهنگ‌سرای نور ابهر
عکس تزئینی است

ایسنا/زنجان ساختمان قدیمی فرهنگ‌سرای نور ابهر نیازمند نوسازی و تجهیز است.

یکی از زیرساخت‌های اصلی و مهم هر جامعه‌ای که به آن هویت می‌بخشد فرهنگ آن جامعه است، فرهنگ زمینه‌ساز توسعه همه جانبه یک کشور است و به قدری مهم است که گاهی کشورها وقتی توان رویارویی مستقیم با یک کشور از لحاظ نظامی و اقتصادی را ندارند فرهنگ آن کشور را نشانه می‌گیرند و همه تلاش‌شان را می‌کنند که مردم آن کشور را بر حسب آن چه که خود می‌پسندد بار بیاورند و جامعه را از درون تهی کنند.

تلاش دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ یک کشور در حالی است که هویت ملی یک جامعه زمانی حفظ خواهد شد که افراد آن جامعه به توسعه فرهنگی و جبران عقب‌ماندگی‌های فرهنگی خود بپردازند. زیرا فرهنگ، زمینه‌ساز تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی تکنولوژی است.

در حوزه رشد و توسعه فرهنگی در کنار ضرورت برنامه‌ریزی برای حفظ فرهنگ‌های اصیل و ملی توسعه اماکن و زیرساخت‌های فرهنگی نیز بسیار تاثیرگذار است زیرا این اماکن فرهنگ‌دوستان را گرد هم می‌آورد و همین گردهمایی‌ها و توسعه آن می‌تواند گامی رو به جلو در ‌توسعه و حفظ فرهنگ‌های اصیل یک جامعه باشد.

یکی از اماکن فرهنگی که می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در توسعه فرهنگی جامعه داشته باشد فرهنگ‌سراهایی هستند که در اغلب نقاط کشور ما فعال هستند. این اماکن به‌دلیل ماهیت کاری خود یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اصلی حوزه فرهنگ به حساب می‌آیند که می‌توانند در تحولات فرهنگی جامعه نقش مؤثری را ایفا کنند.

در یک تعرف عام فرهنگ‌سرا را مکانی توصیف می‌کنند که چند نهاد فرهنگی و آموزشی در آن فعالیت داشته و بسته به تخصص و وظیفه خود شرایط و بستری مناسب را برای آموزش موضوعات مختلف در حوزه‌های هنری، اجتماعی اقتصادی، تفریحی و یا دینی برای مراجعان فراهم می‌کند.

در واقع به جرات می‌توان گفت که وجود فرهنگ‌سراها در نقاط مختلف شهرها علاوه بر اینکه فرصتی برای علاقمندان به فرهنگ و هنر را پدید می‌آورد که دور هم جمع شده و ایده‌ها و اقدامات فرهنگی را جمع‌بندی کنند در نقاط حاشبه شهر به ویژه مناطق کم ب خوردار نقش بسیار موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت بنیه‌های فرهنگی این مناطق دارد.

با اینکه تعداد فرهنگ‌سراهای استان زنجان شاید به تعداد انگشت دست هم نرسد، اما همین فرهنگ‌سراها نیز به دلیل قدمت زیاد، نیازمند تعمیرات و بازسازی هستند تا شاید رفع موانع و مشکلات موجود بهانه‌ای برای افزایش بیشتر گردهمایی‌ها و دورهمی‌های هنرمندان و فرهنگ‌دوستان باشد.

یکی از فرهنگ‌سراهایی که نیاز به بازسازی و تعمیرات دارد، ساختمان فرهنسگرای نور ابهر است که یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های دوطبقه اداری شهر ابهر به شمار می‌رود و مدت‌ها است هنرمندان از آن به عنوان محلی برای آموزش، تدریس و نیز گالری هنری جهت نمایش آثار خود استفاده می‌کنند.

قدیمی، کهنه‌گی، کمبود فضا و فرسوده بودن وسایل سرمایشی و گرمایشی در این فرهنگ‌سرا، سبب شده محیط این مکان در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها گرم باشد و سالن این مجموعه نیز چون دستگاه تهویه مناسب ندارد، بر افزایش نارضایتی‌ها افزوده است.

با توجه به رشد فضای شهری و به ویژه افزایش جمعیت جوان لزوم داشتن یک فرهنگسرای مجهز که چندین گالری هنری زیبا، بزرگ و آبرومند نیز داشته باشد در بخش مرکزی شهر جهت ارتقا سطح هنر و فرهنگ و بالا بردن نشاط اجتماعی مردم بسیار احساس می‌شود. 

ایجاد فرهنگ‌سرایی زیبا و تجهیز شده در مرکز شهر و محل رفت و آمد شهروندان و گردشگران یکی از راهکارهایی است که باید در سطح شهر ابهر مورد توجه جدی قرار گیرد تا شاهد پر بودن فرهنگ‌سرا و استقبال عمومی بیشتر از برنامه‌های هنری از سوی تماشاگر و مخاطب نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha