• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403072217214
  • خبرنگار : 71616

مسئول برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران عنوان کرد

حضور ۲۳۰ شرکت در نمایشگاه فرش دستباف ایران/ گلایه از زمان برگزاری تا کاهش تعداد روزها

حضور ۲۳۰ شرکت در نمایشگاه فرش دستباف ایران/ گلایه از زمان برگزاری تا کاهش تعداد روزها

مسئول برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، ضمن اشاره به تغییرات ایجاد شده در نمایشگاه سال جاری نسبت به 30 دوره قبلی و گلایه فعالان حوزه فرش و تولیدکنندگان که هر ساله در این نمایشگاه ملی و با اصالت ایرانی، شرکت می‌کنند، از حضور ۲۳۰ شرکت در این دوره از نمایشگاه‌ فرش دستباف خبر داد.

به گزارش ایسنا، قدرت‌الله دوست محمدی در نشست خبری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران که صبح امروز (یکشنبه) با حضور نماینده شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، مدیر برگزاری این نمایشگاه و جمعی از فعالان صنعت فرش دستباف کشور برگزار شد، در رابطه با این رویداد، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر این رویداد که نشان‌دهنده هنر و اصالت ایران است، به صورت منظم از یکم تا هفتم شهریور ماه به مدت یک هفته برگزار شده است؛ اما امسال به دلیل تقارن زمان برگزاری این نمایشگاه با ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر و اربعین حسینی، برگزاری این رویداد به تعویق افتاد. پس از برگزاری جلساتی با فعالان این صنعت و همچنین سیاست‌گذاران، تصمیم بر آن شد تا تاریخ برگزاری نمایشگاه به روزهای ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه موکول شود.

مسئول برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌اللملی فرش دستباف ایران، افزود: برای اولین بار طی ۳۰ سال گذشته، مدت زمان برگزاری این نمایشگاه از هفت روز به چهار روز تغییر و تقلیل پیدا کرده است. این تغییر و کاهش زمان برگزاری ناگزیر بود اما گلایه تعدادی زیادی از شرکت‌کنندگان را در پی داشته و بر برنامه‌ریزی ‌تولیدکنندگان و فعالان این صنعت تأثیر گذاشته است. بسیاری از آن‌ها برای حضور در نمایشگاه در تاریخ قبلی برنامه‌ریزی کرده بودند و این تغییر و مهمتر کاهش تعداد روزهای برپایی سبب کاهش استقبال شرکت‌ها شد.  

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، تعرفه‌های نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شده بود که این موضوع هم موجب دلخوری فعالان این هنر – صنعت شد؛ اما با پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلات تولیدکنندگان،   طی جلسات متعددی که با مرکز ملی فرش ایران داشتیم، این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده و خواسته‌های تولیدکنندگان را مطرح کردیم. بر این اساس، مرکز ملی فرش ایران با درک اهمیت این موضوع، نامه‌ای را به معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرد و مشکلات موجود را به اطلاع این معاونت رساند. خوشبختانه، با پیگیری‌ های مستمر، هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین ‌المللی ایران، در اقدامی ارزشمند، ۲۰ درصد تخفیف روی تعرفه زمین نمایشگاه برای شرکت ‌کنندگان در این رویداد در نظر گرفت.

مدیر برگزاری نمایشگاه فرش دستباف تهران اعلام کرد: این نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۱۷ هزار فضای غیرمفید و ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر فضای مفید نمایشگاهی برگزار خواهد شد. تاکنون بیش از ۲۳۰ شرکت داخلی برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام قطعی کرده اند و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان مهلت ثبت ‌نام، تعداد شرکت‌کنندگان افزایش پیدا کند.

دوست محمدی در ادامه ابراز امیدواری کرد: با توجه به اهمیت صنعت فرش دستباف در اقتصاد و فرهنگ کشور و تلاش ‌های مستمری که در جهت حمایت از این صنعت صورت می ‌گیرد، امیدواریم سی‌ویکمین دوره نمایشگاه فرش دستباف ایران، با وجود همه چالش ‌ها و تغییرات، به یک رویداد موفق و درخشان و در خور شان این هنر و صنعت بزرگ کشور تبدیل شود. سی و یکمین دوره نمایشگاه فرش دستباف ایران، فرصتی استثنایی برای آشنایی با تمام زوایای صنعت فرش دستباف کشور است. در این رویداد، تمامی ذی‌نفعان این صنعت از جمله تولیدکنندگان مطرح، صادرکنندگان حرفه‌ای، خریداران، فروشندگان خلاق، هنرمندان برجسته و فرش‌بافان ماهر گرد هم آمده‌ تا جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

دوست محمدی افزود: بازدیدکنندگان در این نمایشگاه می‌توانند با طیف گسترده‌ای از محصولات نفیس و منحصر به فرد از جمله فرش‌های دستباف با طرح‌ها و نقشه‌های سنتی و مدرن، گلیم‌های بافته شده با الیاف طبیعی، گبه‌های زیبا با رنگ‌های زنده و تابلوفرش ‌های نفیس با موضوعات مختلف از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، قم، فارس، همدان و... آشنا شوند. همچنین، مجموعه ‌ای ارزشمند از فرش ‌های موزه‌ای و قدیمی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد که فرصتی استثنایی برای علاقه‌مندان به هنر فرش بافی به شمار می‌رود.

وی یاداور شد:  در دوره‌های گذشته، هیات ‌های تجاری از کشورهای مختلف به دعوت مرکز ملی فرش ایران از این نمایشگاه بازدید می‌کردند؛ اما امسال با توجه به شرایط خاص کنونی همچون تحریم‌ها، تغییر زمان برگزاری نمایشگاه و... حضور این هیات ‌ها در مقایسه با دوره‌های گذشته، کاهش یافته و صرفاً برخی از شرکت‌کنندگان، خود در این رویداد مشتریان خارجی را به منظور بازدید از نمایشگاه دعوت کرده‌اند.

حمایت از صنعت فرش دستباف ایران، هدف اصلی برگزاری نمایشگاه فرش

مدیر اجرایی نمایشگاه فرش دستباف تاکید کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه، حمایت از صنعت فرش دستباف ایران و ایجاد بازارهای جدید برای محصولات ایرانی است. با توجه به کیفیت بالای فرش ‌های دستباف ایرانی، معتقدیم که این نمایشگاه می‌تواند نقش مهمی در معرفی این هنر ارزشمند به جهانیان ایفا کند.

دوست محمدی ضمن تاکید بر جایگاه ویژه فرش دستباف ایران در جهان، گفت: بدون شک، ایران مهد فرش دستباف است و زیباترین و با کیفیت‌ترین فرش‌های جهان در این سرزمین بافته می‌شوند. طرح‌ها و نقشه‌های بی‌نظیر، رنگ‌های طبیعی و گره‌های محکم، از ویژگی ‌های بارز فرش دستباف ایرانی است که آن را به یک اثر هنری ارزشمند تبدیل کرده است؛ این در حالیست که با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که صنعت فرش دستباف در طول تاریخ تجربه کرده، این هنر همچنان زنده و پویاست و در سطح جهانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت این رویداد در معرفی و فروش محصولات دستباف ایرانی، بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، با وجود چالش‌های موجود، همچنان حضور پررنگی در نمایشگاه دارند؛ امیدواریم که با اطلاع‌رسانی بهتر و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای دوره‌های بعدی، بتوانیم از تکرار چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و شاهد افزایش شور و شوق تولیدکنندگان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha