• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99091914552
  • منبع : نمایندگی زنجان

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد

لایحه غبارگرفته «مشارکت عمومی و خصوصی» در مجلس

لایحه غبارگرفته «مشارکت عمومی و خصوصی» در مجلس

ایسنا/زنجان عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: لایحه «مشارکت عمومی و خصوصی» هفت سال است که در مجلس خاک می‌خورد.

سید البرز حسینی شامگاه دیروز (۱۸ آذرماه) در جلسه با اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان اظهار کرد: حرفه مهندسی و زیرمجموعه‌های آن در نظام فنی و اجرایی و ارتباط بین خروجی دانشگاه‌ها و فرآیندی که در حوزه اشتغال طی می‌کند، سهم‌ به‌سزایی در توسعه کشور دارد و حفظ جایگاه مهندسان باید در درون ساختارهای مرتبط با این حرفه‌ها انجام گیرد.

وی با گریز به ارتباط بین نظام مهندسی و ساختارهای قانون‌گذاری عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، اقشار مختلف جامعه از بسترهای قانون‌گذاری اطلاع چندانی ندارند و نحوه قانون‌گذاری مورد نقد است. در واقع آن چیزی که به عنوان خروجی از مجلس بیرون می‌آید؛ آن چیزی نیست که در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقاط مغفولی در روند قانون‌گذاری وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس به پررنگ بودن آثار تصمیم‌های سیاسی نسبت به تصمیم‌های فنی در مجلس اشاره کرد و گفت: تا زمانی که از صحن‌محوری به کمیسیون‌محوری سوق پیدا نکنیم، با مشکلات حوزه فنی دست و پنجه نرم خواهیم کرد و ساختار سیستم‌های اجرایی نشان می‌دهد که توان تحلیل قوانین را به شکل تخصصی در حیطه اجرا ندارند.

وی با اشاره به اینکه لایحه مشارکت عمومی و خصوصی هفت سال است که در مجلس خاک می‌خورد، ادامه داد: به نتیجه رسیدن این لایحه، ساختارهای عمرانی را نظام‌مند کرده و فعالیت‌های کشور را به سمت بخش خصوصی و ثروت‌سازی سوق خواهد داد.

حسینی با اشاره به اینکه افراد و نهادهای مختلف، اطلاعات کتابخانه‌ای و مطالعه خوبی در اختیار دارند، بیان کرد: اما متاسفانه این اطلاعات از بخش‌های مختلف تجمیع نشده و در ارتباط با یکدیگر قرار نگرفتند و در استان باید زنجیره‌ای ایجاد شود که صنوفی که از لحاظ فنی و اجرایی در روند توسعه استان موثرند، در حلقه‌های این زنجیره قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نظام مهندسی ساختمان فقط به ساخت و ساز مسکن وصل شده است، تصریح کرد: از زمانی که مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد، حرفه‌ مهندسی نیز آسیب دید و دانش فنی مهندسان به ساختن سرپناه محدود شد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، نبود تناسب بین خروجی دانشگاه و بازار کار حرفه مهندسی را از دیگر چالش‌های کشور برشمرد و افزود: بیکاری فارغ‌التحصیلان نیاز به آسیب‌شناسی دارد و ساختارهای نظام مهندسی باید در این بخش بازنگری شود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: در حوزه ساخت، تعمیر و نگه‌داری ساختمان، سالانه بین ۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود، این در حالی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان ۶۰۰۰ عضو دارد و اگر به همه آن‌ها ماهیانه ۵ میلیون تومان پول بدهیم، به رقم ۵۰۰ میلیارد تومان نیز نمی‌رسد.

یحی نصیرا با اشاره به اینکه حوزه ساختمان صنعت بزرگی است و این ظرفیت را دارد که برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کند، خاطرنشان کرد: عملکرد ما در صدور خدمات فنی و مهندسی صفر بوده و سهمی از بازار کشورهای همسایه نداریم، در حالی که می‌توان با ایجاد کمیسیون ویژه با محوریت سازمان نظام مهندسی، زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی را فراهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha