• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091209314
  • خبرنگار : 71129

وزیر خارجه شیلی: گوآیدو، رهبر برحق ونزوئلاست

وزیر خارجه شیلی: گوآیدو، رهبر برحق ونزوئلاست
خوان گوایدو

وزیر خارجه شیلی با اعلام اینکه انتخابات مجمع ملی ششم دسامبر در ونزوئلا فاقد اعتبار است، گفت: خوان گوآیدو حتی اگر روز یکشنبه کرسی خود را به عنوان رئیس پارلمان این کشور از دست بدهد، همچنان رهبر مشروع ونزوئلا خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از سوی ده‌ها کشور از جمله ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا رهبر مشروع و برحق این کشور به رسمیت شناخته می‌شود.

اما وی به عنوان رئیس مجمع ملی تقریبا مطمئن است از ژانویه ۲۰۲۱ جایگاهش را از دست می‌دهد چون نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به دنبال به دست گرفتن کنترل مجمع ملی تحت کنترل اپوزیسیون در یک رای‌گیری است که بسیاری از کشورها بر این باورند با تقلب همراه است.

آندرس آیاماند، وزیر خارجه شیلی در جریان سفر به بروکسل گفت: ما هیچ اعتبار و مشروعیتی برای انتخابات روز یکشنبه ششم دسامبر ونزوئلا نمی‌بینیم. ما به همکاری بر این اساس ادامه می‌دهیم که یک دولت مشروع در ونزوئلا تحت امر گوآیدو است.

مادورو گفته که به قانون اساسی ونزوئلا پای‌بند است و در ششم دسامبر این انتخابات را برگزار می‌کند؛ اتحادیه اروپا گفته که زمان برگزاری این انتخابات خیلی نزدیک است و به همین دلیل، نمی‌توان ناظران بین‌المللی را به ونزوئلا اعزام کرد تا از برگزاری آزاد و عادلانه این انتخابات اطمینان حاصل کرد.

بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا همانند واشنگتن به دنبال برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری در ونزوئلا برای تغییر روند حکومت در این کشور هستند.

وزیر خارجه شیلی همچنین از اروپا، آمریکای شمالی و لاتین خواست تا اختلاف نظرها را کنار گذاشته و با یکدیگر انتخابات روز یکشنبه را محکوم کنند و راهی را برای برگزاری "انتخابات آزاد" در ونزوئلا بیابند.

بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۴.۵ میلیون آواره و مهاجر از ۲۰۱۵ از ونزوئلا گریخته‌اند اما سازمان ملل اعلام کرده، آمار واقعی چیز دیگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha