به گزارش ایسنا، موزه هنرهای معاصر تهران که حالا بیش از ۴۰ سال از زمان تاسیس آن می گذرد، یکی از مهمترین گنجینههای هنر مدرن محسوب میشود که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی پایان جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ است. گفته میشود این مجموعه یکی از کاملترین مجموعههای هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبشهای هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش میدهد.
در این مجموعه، آثار مختلفی از دورههای متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همچنین «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به لحاظ قیمتی، گرانترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف «مائو» و اثر «خودکشی» از اندی وارهول نیز از دیگر آثار شاخص موزه است. همچنین آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زندهرودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.
اهمیت وجود این آثار و شرایط نگهداری آنها در گنجینه باعث شد که نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شود، موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به بازسازی دارد و به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل خواهد بود؛ البته فرآیند بازسازی که قرار بود حدود شش ماه به طول بیانجامد، با وجود گذشت بیش از دو سال هنوز به پایان نرسیده است؛ البته عباس صالحی _وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی _ اخیرا در گفت و گویی با ایسنا اعلام کرد که موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان پاییز سال ۹۹ بازگشایی می شود.
اما علل طولانی شدن فرآینده بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، از دیگر موضوعاتی است که در ایام بازسازی موزه با چالش های زیادی همراه بوده است. همین امر سبب شد که ۳۱ تیر ماه سال ۹۸، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) با برگزاری یک نشست خبری درباره فرآیند بازسازی موزه توضیحات مشخصی را اعلام کنند. مظفری شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی که دارد را از دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد. نوسانات زیاد قیمتها در بازار و همچنین نداشتن سرعت لازم از سوی پیمانکار اول، دلایل دیگر این امر عنوان شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از سوی دیگر مرمت گالری های موزه هنرهای معاصر برای نگهداری آثار گنجینه در مدت بازسازی موزه را از اصلی ترین دلایل طولانی شدن پروژه بازسازی این موزه عنوان کرده و گفته است: در آغاز فرایند بازسازی بحث انتقال آثار به خارج از موزه مطرح شد که اگر این امکان وجود داشت سرعت فرآیند بازسازی بسیار افزایش مییافت؛ اما به دلیل نفیس بودن آثار تصمیم گرفته شد که آثار در موزه نگهداری شوند. در نتیجه قرار شد گالریهای موزه را در زمان فرآیند بازسازی تعطیل کنیم تا به محل موقت نگهداری آثار تبدیل شوند. برای اینکه بتوانیم موقتا آثار را در این گالریها نگهداری کنیم، باید فضای گالریها را نیز برای جلوگیری از آسیب به آثار گنجینه بازسازی میکردیم. همین امر باعث شد که فرآیند بازسازی طولانیتر شود.
سید عباس صالحی همچنین درباره افزایش بودجه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، یادآور شده است: بودجهای که در آغاز پروژه برای بازسازی موزه در نظر گرفته شده بود، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که صرف بازسازی گالریها شد. پس از انتقال آثار گنجینه به گالریها، فرآیند بازسازی گنجینه آغاز شد که هزینه آن ۱۰ میلیارد تومان برآورد شد. در نتیجه مجموع بودجهای که صرف بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران شد، ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. بنابراین با توجه به اینکه فرآیند بازسازی گنجینه به پایان رسیده است، انشاءالله در آذر ماه امسال موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی میشود.
بخش مرمت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که اصلی ترین هدف بهسازی موزه عنوان شده است، به پایان رسیده است و به نظر می رسد که هم اکنون کارهای انتقال آثار به گنجینه در حال انجام است. ۲۱ مرداد ماه سال جاری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با حضور اهالی رسانه از گنجینه موزه بازدید کرد و توضیحاتی را درباره تغییرات انجام شده ارائه داد و گفت: شاید در ظاهر به نظر برسد که کاری انجام نشده، اما در زیرساختها کارهای بسیار مهمی صورت گرفته است. در واقع یکی از مهمترین اهداف ما این بود که اگر کسی قبلا موزه را دیده و بعد از بازسازی، دوباره از موزه بازدید میکند، احساس نکند که کلا موزه تغییر پیدا کرده است.
همچنین مجید حبیبینژاد ـ مدیر کنترل پروژه ـ نیز در توضیح این اقدامات انجام شده، اظهار کرد که ظرفیت گنجینه موزه که به سه بخش اصلی، آثار کاغذی و مجسمه تقسیم میشود، برای ورود آثار جدید و تعداد قفسههای ریلی افزایش پیدا کرده است. به گفته او هماکنون ۱۰۶ قفسه ریلی وجود دارد که ۱۳ قفسه ریلی متحرک دارد و باقی قفسهها ثابت هستند.
حبیبینژاد بهسازی کف، نورپردازی و هوادهی را از دیگر اقدامات صورتگرفته در جریان بازسازی موزه عنوان و اعلام کرد که گنجینه موزه هنرهای معاصر به حفاظت آتشنشانی مجهز شده و ۱۵ تشخیصدهنده آتش در محیط گنجینه استفاده شده است. همچنین برای هر سه بخش گنجینه درهای ضد سرقت نصب شده است تا میزان امنیت موزه و آثار گنجینه افزایش پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات