• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99082114339
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سهم ۲۳ درصدی دیابت در مرگ و میرهای کرونا در استان اصفهان

سهم ۲۳ درصدی دیابت در مرگ و میرهای کرونا در استان اصفهان

ایسنا/اصفهان مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان با اعلام اینکه در استان اصفهان حدود ۶۵ درصد از کل مرگ و میرهای کرونا مربوط به بیماران زمینه ای بوده است، گفت: دیابت به تنهایی سهم ۲۳ درصدی در این مرگ و میرها داشته است.

دکتر رامش حسین خانی، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت که امروز (چهارشنبه_۲۱ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۸۳ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و متاسفانه شیب بیماری بسیار تند است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ حدود ۷۰۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا شوند.

وی با بیان اینکه هر سال ۴.۲ میلیون نفر بر اثر بیماری دیابت فوت می کنند، افزود: ۴۳ درصد این افراد زیر ۷۰ سال هستند و باید تلاش کنیم بیماران دیابتی دچار مرگ زودرس نشوند.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان ادامه داد: در کشور ما شیوع دیابت براساس مطالعه سال ۹۵ حدود ۱۱ درصد بوده ولی به نظر می رسد تاکنون درصد شیوع بالاتر رفته است.

وی با یادآوری اینکه دیابت در سال ۹۷ حدود ۴ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص داده بود، افزود: شیوع دیابت در استان اصفهان نیز ۱۱.۷ درصد در سال ۹۵ بود که بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایسنا، حسین خانی با اشاره به اینکه براساس شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال در استان انتظار داریم حدود ۳۵۰ هزار بیمار دیابتی داشته باشیم، گفت: براساس برنامه ای که داریم در تمام مراکز بهداشت قرار است افراد بالای ۳۰ سال غربالگری و شناسایی شوند که تقریبا حدود ۴۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان را غربالگری کردیم و ۱۴۲ هزار بیمار دیابتی شناسایی شدند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد هنوز حدود ۲۵ درصد بیماران دیابتی در استان شناسایی نشده اند و به همین خاطر از افراد بالای ۳۰ سال درخواست می کنیم به مراکز سلامت استان مراجعه کنند تا در صورت تشخیص دیابت، زودتر شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی دیابت این است که پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می کنند، افزود: حدود ۶ میلیون نفر کمبود پرستار تخصصی دیابت در دنیا وجود دارد که ۹۰ درصد این کمبود مربوط به کشورهای درحال توسعه و از جمله کشور ما است.

وی با اشاره به همه گیری کرونا، اعلام کرد: در استان اصفهان حدود ۶۵ درصد از کل مرگ و میرهای کرونا مربوط به بیماران زمینه ای بوده که دیابت به تنهایی عامل ۲۳ درصد از این مرگ و میرها بوده است.

حسین خانی خاطرنشان کرد: ترس از کرونا باعث عدم مراجعه بیماران دیابتی به پزشک در این مدت شده، درحالی که مراجعه به پزشک جزو موارد ضروری است و بیماران دیابتی باید مراقبت های خود را بسیار جدی بگیرند و داروهایشان را به هیچ عنوان کم یا قطع نکنند.

وی با ابراز نگرانی از کاهش مراجعات غربالگری بیماران دیابتی و سایر بیماری های مزمن به مراکز بهداشت استان از زمان شیوع کرونا، گفت: این موضوع باعث بروز عوارض مختلفی برای بیماران می شود.

دکتر الهه ایزدی خواه، ‌مسئول امور بیماری های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری دیابت و آموزش به شهروندان، گفت: از دو سال گذشته کلینیک های دیابت راه اندازی شده و در حال حاضر ۲۴ کلینیک دیابت در استان فعالیت می کنند و در ساختار این کلینیک ها متخصصان رشته های مختلف، کارشناس تغذیه و پرستار دیابت به بیماران خدمات رسانی می کنند.

وی عوارض قلبی عروقی و کلیوی را از شایع ترین علل مرگ و میر بیماران دیابتی دانست و افزود: اگر کسی بعد از ۱۵ سال دیابت داشته باشد تا ۸۵ درصد احتمال درگیری چشم و ۲ درصد نابینایی خواهد داشت. در دیابت، درگیری شبکیه باعث بروز عوارض چشمی می شود، به همین خاطر بیماران باید حتما سالانه معاینه شوند.

مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قطع عضو را یکی دیگر از عوارض دیابت برشمرد و افزود: مراقبان سلامت و پرستاران می توانند به کاهش بروز عارضه زخم‌ و قطع پای بیماران دیابتی کمک کنند.

وی به دیالیز بیماران دیابتی و هزینه های مادی و معنوی آن اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در دوران شیوع کرونا بسیاری از بیماران دیالیزی به کووید مبتلا شده و فوت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha