• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99081811635
  • خبرنگار : 30054

BPMN چیست ؟

BPMN چیست ؟

با پیاده سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار در سازمان ها، فرایندها به طور دقیق توصیف و مستندسازی می شوند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام داده پردازان کوشای پاسارگاد، برای این منظور راه های متفاوتی وجود دارد که از جمله آنها می توان به رسم جدول ها و نمودارها با کمک اشکال هندسی و گرافیکی نام برد.

این ابزارها شاید فرایندها را تا حدودی به نمایش بگذارند اما نمی توانند توصیف دقیقی از فرایندها داشته باشند لذا نیاز است تا با نمادهای مشخصی به عنوان نمادهای استاندارد به توصیف فرایندها پرداخت به گونه ای که هر فردی که آشنایی با نمادها داشته باشد، بتواند فرایندها را درک و تفسیر نماید.

امروزه سیستم های مدیریت فرایند BPMS  بهترین راه برای مکانیزه کردن فرایندهای سازمان است. این سیستم ها با موتورهایی که درون خود دارند و بر اساس ساختار استاندارد فرایند طراحی شده، قابلیت اجرا و کنترل فرایندها را دارند.

تاکنون نمادها و استانداردهای بسیاری برای توصیف فرایندها ارائه شده است. استانداردهایی چون BPEL که در سال ۲۰۰۷ ارائه شده و  XPDL  که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده اما این استانداردها فاقد علائم گرافیکی هستند.

در میان نمادهای ارائه شده BPMN  که مخفف عبارت Business Process Modeling and Notation است مشهورترین و پرکاربردترین  استاندارد در مدلساری فرایندها می باشد. نسخه اولیه BPMN در سال ۲۰۰۴ ارائه شده، اما در سال ۲۰۱۰ نسخه دوم این استاندارد با رفع نواقص پیشین روانه بازار شده است. 

مزیت اصلی استفاده از  BPMN در مدیریت فرایندهای کسب وکار، قابلیت تبدیل آن به زبانهایی است که قابل پردازش توسط موتورهای گردش­ کار و فرایند است. با ترسیم فرایندها با استاندارد BPMN  می توان وضع موجود فرایندهای کسب و کار را مشاهده کرد و فرایندها را بر اساس کاربردهایشان تفکیک نمود.

هم چنین نقطه شروع و پایان هر فرایند مشخص خواهد شد. با B  P  M  N   می توان در راستای تحقق هدف نهایی از پیاده سازی مدیریت فرایندهای کسب وکار که بهبود فرایندها و کسب جایگاه رقابتی بهتر نسبت به رقبا است، گام برداشت.

از مزایای استفاده از BPMN می توان به موارد زیر اشاره کرد:

. با گستردگی المان ها و نمادها، امکان مدلسازی پیچیدگی های کسب وکار به خوبی فراهم شده و می توان تمام ابعاد فرایندها را پوشش داد.

. به کمک نمادهای گرافیکی استاندارد به سادگی  می تاون با یک نگاه فرایندها را فهم و تفسیر نمود.

. نسخه جدید BPMN استاندارد مورد قبول شرکت ها و مدیران در حوزه جریان کار می باشد و تقریبا همه سازمان ها از این استاندارد استفاده می کنند.

. قابلیت مدلسازی انواع مختلف فرایندها و در نتیجه دسته بندی فرایندها بر اساس کاربردشان وجود دارد.

. BPMN انطباق پذیری بالایی با فرایندهای واقعی کسب و کار دارد.

. با استفاده از این استاندارد،  اختلال میان مراحل طراحی و پیاده سازی تا اجرا و مدیریت آن که موجب دوباره کاری ها و نواقص در مدیریت فرایندهای کسب و کار می شود، کاهش می یابد.

. قابل پیاده سازی در  نرم افزار BPMS

با وجود مزایای بسیاری که در استفاده از BPMN وجود دارد و به آنها اشاره شد اما با وجود حدود ۱۰۰ عنصر و نماد، کار با این مدل به سادگی صورت نمی گیرد و نیاز به همکاری و کمک متخصصان نرم افزار و فناوری اطلاعات برای مدلسازی فرایندها و پشتیبانی از نواقص احتمالی آنها وجود دارد.

این موضوع در صورتی که همکاری ضعیفی میان ارائه دهندگان ابزارها و سازمان وجود داشته باشد، موجب محدودیت در محیط اجرایی و اختلال در مدیریت فرایندهای کسب و کارخواهد شد.

البته مانند هر ابزار دیگری که مزایا و معایب خاص خودش را دارد، مزایای استفاده از BPMN به اندازه ای است که  هر سازمانی را متقاعد به پیاده سازی می کند و البته با انتخاب درست پیمانکار و مجری پیاده سازی مدیریت فرایندهای کسب وکار تا حد زیادی می توان از موفقیت پیاده سازی BPMN  اطمینان داشت. در انتها سرفصل دوره آموزش BPMN را در این صفحه می توانید مشاهده بفرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha