این کودکان به علت رشد ذهنی کم، قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل، همانند افراد عادی و هم سن و سالهای خود نیستند. نمرات آزمون هوش کودکان دیرآموز بالاتر از آن است که این کودکان را در ردیف کودکان عقبمانده ذهنی قرار بدهیم و پایینتر از آن است که آنها را با گروه کودکان دارای توانایی یادگیری نرمال مقایسه کنیم.
این کودکان در بسیاری از موقعیتها رضایتبخش عمل میکنند و تشخیص این امر بیشتر مواقع تا رفتن به مدرسه به طول میانجامد. هر چند با ورود این کودکان به مدرسه، تشخیص این مسئله ممکن است و میتوان این کودکان را در کلاس درس با ویژگیهایی مثل ناتوانی در درک مفاهیم انتزاعی، محدود بودن دامنه معلومات عمومی، محدود بودن خزانه لغت نسبت به سایر همسن و سالها، کُند بودن روند یادگیری نسبت به سایر کودکان، مشکلات اساسی در خواندن و فهم کتابهای درسی، نداشتن اعتمادبهنفس و نداشتن توجه و تمرکز کافی تشخیص داد.
یک مشاور حوزه کودکان در اینباره در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: دیرآموزها افرادی هستند که ضریب هوشی آنها از میزان نُرمال جامعه کمی پایین تر است و در مدرسه معلم احساس میکند که نسبت به دیگر دانشآموزان کُندتر هستند.
دکتر مریم غفوریآثار با بیان اینکه دیرآموزی فقط مختص به کُندی حرکتی نیست، تصریح کرد: برخی بچه ها کُند هستند اما اگر فرصت بیشتری داشته باشند راحت میتوانند بنویسند اما دیرآموزان به لحاظ هوشی هم متفاوت هستند.
وی بیان کرد: کودکان دیرآموز احتیاح دارند در کنار معلمی که به آنها آموزش میدهد، خدمات ویژه ای دریافت کنند و یک معلم کمکی داشته باشند چراکه مسئله ای که دیگر کودکان با یکبار توضیح متوجه میشوند، برای این کودکان چندبار باید توضیح داده شود.
این روانشناس تربیتی تشریح کرد: اگر والدین و معلم نسبت به مسئله دیرآموزی آگاهی نداشته باشند و کودک را تحقیر کنند نشانه هایی از پرخاشگری و ناکامی در فرد ایجاد میشود و علاقه به درس خواندن از بین میرود.
غفوری آثار ادامه داد: کودکان استثنایی به این علت که در مدرسه استثنایی درس می خوانند و همه شبیه به هم هستند، شاید درگیری و پرخاشگری کمتری نسبت به دانش آموزان دیرآموزی داشته باشند که در مدارس عادی درس میخوانند.
وی در رابطه با نحوه مواجهه والدین با این مسئله، گفت: باید این تفاوت توسط والدین درک شود که فرزند شما به علت عواملی مانند وراثت، محیط زندگی و شرایط زایمان با دیگر کودکان متفاوت است چراکه اگر والدین این تفاوت را درک کنند راحتتر با این مسئله کنار میآیند.
این روانشناس حوزه کودکان خاطرنشان کرد: وقتی والدین کودک را با دیگران مقایسه نکنند و انتظار نداشته باشند مانند دیگران باشد، کودک نیز با طیب خاطر کارهای خود را انجام میدهد.
وی با بیان اینکه سطح انتظار باید با کودک همخوانی داشته باشد، اظهار کرد: والدین باید دیروز فرزند خود را با امروز کودک مقایسه کرده و نباید او را با کودکان دیگر قیاس کنند به طوریکه اگر این کار انجام شود والدین حس خوشایند دریافت می کنند و این حس انگیزه را در فرزند نیز ایجاد می کند.
غفوریآثار تصریح کرد: اگر والدین با این موضوع کنار بیایند می توانند این مسئله را در خانواده با عده ای از نزدیکان در میان بگذارند تا از کودک او مانند بقیه انتظاراتی نداشته باشند و باعث آسیب دیدن اعتماد به نفسش در جمع نشوند.
این روانشناس تربیتی خاطرنشان کرد: پس از درک والدین از این تفاوت و دریافت کمک های ویژه کودک هیچ مسئله ای ایجاد نمی شود و چه بسا این دانشآموزان خیلی راحت در مقطع متوسطه اول بدون کمک ویژه آموزش خود را دریافت کند.
انتهای پیام
نظرات