• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99060504141
  • خبرنگار : 50163

دل خون گوجه‌فرنگی‌کاران طارم؛

کشاورزان طارمی چشم‌انتظار احداث واحدهای فرآوری

کشاورزان طارمی چشم‌انتظار احداث واحدهای فرآوری

ایسنا/زنجان همه ساله با آغاز برداشت محصول، قصه پرغصه کشاورزی نیز شروع می‌شود، تراژدی تکراری که حکایت همه ساله کشاورزان است و گویا پایانی بر آن نیست.

همه ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزی، شاهد کاهش قیمت محصولات به‌ویژه محصولاتی که زود از بین می‌روند، از جمله میوه و صیفی‌جات هستیم. گاهی این محصولات چون صرفه اقتصادی ندارد، در زمین به حال خود رها شده و برداشت آن، آه از نهاد کشاورز برآورده و خستگی کار و تلاش یک ساله را بر تن کشاورز می‌گذارد.

افزایش هزینه‌های کارگری، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، افزایش قیمت اجاره‌ها در زمین‌های استیجاری، افزایش قیمت حمل و نقل بار و افزایش قیمت کود و سم، بخشی از عواملی است که دست به دست هم می‌دهد تا قیمت تمام‌شده محصولات برای کشاورزان افزایش یابد اما پس از برداشت، این حکایت به گونه دیگری برای کشاورزان رقم می‌خورد.

طی سال‌های اخیر نسخه‌های متفاوتی برای درمان این درد کشاورزان پیچیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین مسائلی که شاید مرهمی بر زخم کشاورز باشد، تغییر الگوی کشت و کاشت محصولاتی با بهره‌وری بالا و نیاز آبی کم است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کشت داروهای گیاهی، گل محمدی، کلزا و محصولاتی از این قبیل اشاره کرد که علاوه بر مصرف آبی کم، ارزآوری بالا نیز برای کشاورزان به دنبال دارد اما متاسفانه شاهد مقاومت برخی از کشاورزان در قبال این موضوع هستیم که همین امر نابسامانی در بازار را به دنبال دارد.

طارم از شهرستان‌هایی است که حرف‌های زیادی در حوزه کشاورزی برای گفتن دارد، به ‌طوری که یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان محسوب می‌شود، حاصل دسترنج کشاورزان هندوستان ایران محصولاتی از قبیل گوجه‌فرنگی، سیر، زیتون، سیب‌زمینی، زردآلو و سایر محصولات است که همه ساله در فصول گوناگون سفره‌های ایرانیان را رنگین می‌کند.

این روزها که روزهای کار و تلاش طارمی‌ها است، کشاورزان هندوستان ایران مشغول برداشت محصول گوجه‌فرنگی از باغ‌های خود هستند، محصولی که امسال نیز مانند سال قبل به مانند رنگش، دل بیش از ۳۳۰۰ بهره‌بردار طارمی را خون کرده و با قیمت کمتر از قیمت تمام شده خریداری می‌شود.

کشاورزان طارمی امسال ۲۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص داده‌اند و طبق گفته کارشناسان جهادکشاورزی پیش‌بینی می‌شود امسال ۹۰  هزار تن گوجه‌فرنگی از ارقام  کمودو، لونا، ارلی، وای و ونسر روانه بازار شود، محصول که از همان روزهای اول برداشت، روی خوش به کشاورزان نشان نداد.

بسیاری از کشاورزان طارمی سال‌ها است رویای ایجاد واحدهای فرآوری را با خود یدک می‌کشند تا جایی که قطب تولید گوجه زنجان فاقد واحد فرآوری است. تنها واحد فرآوری رب گوجه‌فرنگی طارم که در منطقه گیلوان قرار دارد در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده اما پس از دو سال فعالیت، سال‌ها است که غیرفعال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha