• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99060302584
  • خبرنگار : 30054

کمد آزمایشگاهی و انواع مختلف آن

کمد آزمایشگاهی و انواع مختلف آن

کاربرد کمد آزمایشگاهی بسیار وسیع است و در حالت کلی از کمد برای نگهداری مواد مختلف شیمیایی , مواد اسیدی , سیلندرهای گاز و … استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام شرکت کارن پویا نوآور، نگهداری ایمن از مواد شیمیایی مختلف و سیلندرهای گاز اهمیت زیادی دارد و کمد آزمایشگاهی نگهدارنده این گونه مواد باید دارای ویژگی‌هایی باشد که آن را برای نگهداری از این گونه مواد خطرناک مناسب گرداند.

کمدهای نگهداری یا کابینت‌های ایمنی اهمیت زیادی در آزمایشگاه دارند و وجود آنها برای چنین محیط‌هایی کاملا ضروری و مورد نیاز است. در پروژه راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه نصب و کاربرد کمد آزمایشگاهی پس از مرحله سکوبندی آزمایشگاه انجام می‌شود.

کمد آزمایشگاهی انواع مختلفی از نظر کاربرد، متریال و ابعاد و … دارد که بسته به نیاز هر آزمایشگاه بهتر است از مدل‌های مناسب این کمدها استفاده شود.

کاربرد کمد آزمایشگاهی و انواع آن

کمدهای آزمایشگاهی با توجه به مواردی که باید از آن محافظت نمایند باید از متریال مختلفی ساخته شود همچنین ابعاد و اندازه‌های این کمدها نیز متفاوت‌اند از این رو باید متناسب با کاربری آزمایشگاه از کمدهایی با متریال و ابعاد مناسب استفاده شود.

انواع کمدهای آزمایشگاهی شامل :

. کمد نگهداری مواد شیمیایی

. کمد نگهداری کپسول و سیلندر گاز

. کمد ضد اشتعال

می‌باشد.

متریال به کار رفته در تولید کمد آزمایشگاهی می‌تواند از ام دی اف با پوشش HPL، استیل ضد زنگ، پی وی سی و … باشد. کمدهای ضد اشتعال از جنس فولاد ضد انفجار ساخته می‌شود و می‌توانند در مقابل حرارت و آتش‌سوزی مقاومت خوبی از خود نشان دهند و انفجار را به تعویق بیندازند.

کاربرد کمد نگهداری آزمایشگاهی به عنوان کمد ضد اشتعال

مواد شیمیایی آتش گیر و قابل اشتعال از جمله موادی است که در آزمایشگاه‌ها به وفور یافت می‌شود.

از این رو باید محل مناسبی برای نگهداری از این گونه مواد در آزمایشگاه در نظر گرفت. کمد ضد اشتعال میتواند بهترین گزینه برای نگهداری از مواد اشتعال‌زا باشد. این کمدها در صورت بروز آتش‌سوزی از انتشار آتش و انفجار جلوگیری می‌نمایند.

فن تهویه، قفل ایمنی و دستگیره اتومات از مهمترین ویژگی‌های کمد ضد اشتعال است. کمد ضد اشتعال یک کاربرد کمد آزمایشگاهی است که وجود آن در آزمایشگاهی که با مواد اشتعال‌زا کار می‌کنند بسیار ضروری و حیاتی است.

کاربرد کمد آزمایشگاهی به عنوان کمد نگهداری مواد شیمیایی

یک کاربرد کمد آزمایشگاهی به عنوان کمد نگهداری مواد شیمیایی است.

در هر آزمایشگاه انواع مختلف مواد شیمیایی از جمله اسیدها، بازها و … وجود دارد و انتخاب محل مناسب برای نگهداری از آنها علاوه بر اینکه از نظر ایمنی و حفاظتی اهمیت زیادی دارد در ایجاد نظم و هماهنگی بیشتر نیز موثر است.

قابلیت نگهداری از مواد مختلف و سهولت در برداشتن و گذاشتن مواد در داخل کمد از مهمترین کاربرد کمد آزمایشگاهی نگهداری مواد شیمیایی است. جنس اسکلت به کار رفته در ساخت این کمدها از ورق‌های ضخیم است که با پوشش مناسب رنگ شده‌اند.

این کمدها دارای طبقات قابل تنظیم هستند و تعداد زیادی از مواد شیمیایی را می‌توانند در خود نگهداری نمایند.

عمق , ارتفاع و عرض این کمدها با توجه به کاربرد کمد آزمایشگاهی انتخاب می‌شود و ابعاد سفارشی مشتری نیز قابل طراحی و ساخت است.

کاربرد کمد آزمایشگاهی به عنوان کمد نگهداری کپسول

از دیگر کاربرد کمد آزمایشگاهی استفاده به عنوان کمد نگهداری کپسول و سیلندرهای گاز است.

این کمدها دارای فضای مناسب برای نگهداری از کپسول‌های گاز می‌باشند به این ترتیب علاوه بر اینکه فضای مناسبی برای نگهداری از این ابزار به وجود می‌آورند به حفظ ایمنی محیط و کاربران نیز کمک می‌نمایند.

ذخیره سازی و نگهداری از کپسول‌ها و سیلندرهای گاز اهمیت زیادی در آزمایشگاه دارد. این کمدها می‌توانند ۳۰ تا ۹۰ دقیقه در مقابل آتش‌سوزی مقاومت نمایند و از انفجار جلوگیری کنند.

ظرفیت و گنجایش کمد نگهداری کپسول به عنوان کاربرد کمد آزمایشگاهی متفاوت است و می‌تواند از یک تا چهار سیلندر گاز را در خود نگهداری کند.

کاربرد کمد آزمایشگاهی و مزایای آن

همانطور که گفتیم برای اینکه در استفاده از مواد مختلف با مشکل مواجه نشویم و نظم و ترتیب آزمایشگاه نیز برهم نخورد بهتر است کمد آزمایشگاه استفاده کنیم.

یک کاربرد کمد آزمایشگاهی سهولت در استفاده از مواد مختلف است. این کمدها از مواد مختلف شیمیایی, اسیدی و ضد اشتعال نگهداری می‌کنند و هر زمان که پرسنل به این مواد نیاز داشته باشند می‌دانند که کجا آن را پیدا کنند.

میز آزمایشگاهی مکانی است که کاربران روی آن آزمایش‌های مختلف انجام می دهند و بهتر است از شلوغ کردن آن پرهیز شود برای نگهداری از مواد مختلف از کمد آزمایشگاه یا کابینت آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

کابینت‌بندی آزمایشگاه برای نگهداری از مواد ساده‌تر استفاده می‌شود اما در صورتی که ما با مواد شیمیایی خطرناک و قابل اشتعال کار می‌کنیم برای نگهداری از آنها بهتر است کمد آزمایشگاهی مناسب که قابلیت مقاومت در مقابل آتش‌سوزی و انفجار را داشته گاوصندوق نیکا باشد استفاده کنیم.

از مهم ترین مزایا و کاربرد کمد آزمایشگاهی علاوه بر نظم در آزمایشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

. جلوگیری از آلودگی فضاهای بسته

. جلوگیری از گاوصندوق کاوه متصاعد شدن بخارات مواد مختلف

. جلوگیری از انفجار و آتش سوزی ناشی از واکنش مواد شیمیایی

. مقاومت در مقابل انفجار و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی در هنگام بروز حادثه و پیشگیری از خسارت

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha