• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99043122915
  • خبرنگار : 50294

بیش از 36 درصد مساحت کردستان در بافت ناکار آمد شهری قرار دارد

بیش از 36 درصد مساحت کردستان در بافت ناکار آمد شهری قرار دارد

ایسنا/کردستان مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: حدود ۳۶.۴۴ درصد مساحت شهرهای استان کردستان را بافت‌های ناکارآمد تشکیل داده است.

محمدصدیق ثابتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس مطالعات در ۷ شهر با جمعیتی بالاتر از ۵۰ هزار نفر استان، میزان بافت های ناکارآمد ۴ هزار و ۷۲۷ هکتار است که ۳۶.۴۴ درصد مساحت شهرهای استان را شامل می شود.

وی عنوان کرد: از میزان بافت‌های ناکارآمد اشاره شده ۳۷۳ هکتار بافت تاریخی، یک هزار و ۳۷۶ هکتار بافت ناکارآمد فرسوده میانی، ۳۳۶ هکتار بافت با پیشینه روستایی، یک هزار و ۱۰۷ هکتار بافت ناسازگار شهری و یک هزار و ۶۰۲ هکتار سکونتگاه غیررسمی را شامل می شود.

ثابتی ادامه داد: میزان جمعیت ساکن در هفت شهر اشاره شده یک هزار و ۶۱ هزار نفر است که ۵۱ درصد آن‌ها یعنی ۵۳۶ هزار نفر در ۵ پهنه اشاره شده زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در شهر سنندج نیز تقریبا وضعیت مشابه سایر شهرهای استان است، مساحت مصوب طرح جامع در شهر سنندج ۴ هزار و ۸۳۰ هکتار است که از این میزان ۱۸۲ هکتار بافت تاریخی، ۲۲۰ هکتار بافت ناکارآمد میانی، ۱۲۳ هکتار بافت با پیشینه روستایی، ۵۲۷ هکتار بافت ناسازگار شهری و ۶۴۶ هکتار سکونتگاه غیررسمی است.

ثابتی تصریح کرد: با بررسی این آمار می‌توان نتیجه گرفت که عمده ناکارآمدی بافت در شهر سنندج به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد که حاصل عواملی چون فقر اقتصادی ساکنان، مهاجرت شدید روستا به شهر و قیمت سرسام‌آور زمین به دلیل کمبود ناشی از وضعیت توپوگرافیک شهر سنندج است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، همزمان با تصویب سند ملی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و آغاز جریان جدید از بازآفرینی شهری در کشور این اداره کل نیز با مساعدت شرکت بازآفرینی شهری اقدام به تهیه طرح‌های جدید در شهرهای سقز، مریوان، بانه، قروه و بیجار نمود.

محمدصدیق ثابتی در ادامه عنوان کرد: اتفاق مهم در تهیه این طرح‌ها تطبیق آن با طرح‌های جامع شهرها بود که می‌تواند گامی مهم در راستای هماهنگی هر چه بیشتر در نوسازی بافت باشد.

وی افزود: در کنار تهیه طرح‌های اشاره شده اداره کل به صورت موضعی نیز اقدام به تهیه طرح‌های شهری در بافت‌های تاریخی و بافت‌های میانی کرده است که با اجرای آن‌ها می‌توان گامی مهم در راستای نوسازی بافت و رونق به آن برداشت؛ از مجموع ۱۰ طرح تهیه شده ۳ پروژه در حال انجام است که از هم اکنون می‌توان آثار اجرای این طرح را بر کیفیت اسکان ساکنین و ارتقاء خدمات در شهر مشاهده کرد.

ثابتی اظهار کرد: با بهره گیری از توان مهندسین توانمند در حوزه بازآفرینی می‌توان نواقص احتمالی در طرح‌های تفصیلی را احصا و از طریق کمیسیون ماده ۵ آن‌ها را مرتفع کرد، به عنوان مثال در طرح جامع در محله آغه زمان شهر سنندج محوری ۱۶ متری وجود دارد که اجرای آن می‌توانست به صورت اساسی در شهرسازی و معماری این محله اختلال ایجاد کند که در همین راستا با همکاری مهندسین مشاور شاخه تجربی معماری کلانشهر موضوع این معبر از طرح جامع و تفصیلی حذف و محله علیرغم تصرفات گذشته به حالت سابق خود بازگشت.

وی ادامه داد: این رویکرد می‌تواند الگویی بسیار مناسب در احیاء بافت‌های تاریخی و ایجاد جذابیت گردشگری در آن‌ها باشد و در سایر شهرهای استان نیز نمونه‌هایی از این رویکرد وجود دارد که با تغییرات ایجاد شده در طرح جامع و تفصیلی شاهد ارتقاء کیفیت اسکان در محله هستیم.

محمد صدیق ثابتی بیان کرد: خوشبختانه ادبیات بازآفرینی در سطح استان و خصوصا در شهر سنندج تبدیل به موضوعی بنیادی شده و حجم پروژه‌های در دست اقدام و مقیاس آن‌ها خود گواهی بر این مدعاست.

ثابتی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر عمده پروژه‌ها و اقدامات شهرداری استان در محلات و محدوده‌های هدف بر مبنای مفاهیم و سیاست‌های بازآفرینی شهری بوده است که مهم‌ترین جایگاه در ایجاد این برنامه مشترک بر عهده ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار بوده که صورت پیوسته از سوی استاندار کردستان و یا جانشین ایشان معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شده است.

وی ادامه داد: در کنار برگزاری ستاد استانی ستادهای شهرستانی و کارگروه‌های ذیل آن نیز توانسته‌اند تعامل بین دستگاهی را در سطح شهرستان‌ها افزایش داده و به بهبود خدمات در محلات ناکارآمد کمک شایانی کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، پروژه هفت باغ با رویکرد نوزایی شهری و بهره‌گیری از ظرفیت اراضی و املاکی طراحی شده است که کمترین نقش در بهبود کیفیت زندگی شهروندان سنندجی دارند که بر مبنای این طرح کاربری‌هایی مانند انبار غله، راهداری و ماشین آلات آن، انبار دستگاه‌های خدمات‌رسان و ... از محدوده قانونی شهر خارج و به حریم شهر منتقل خواهند شد.

وی تصریح کرد: املاک باقیمانده نیز تبدیل به باغ‌هایی خواهند شد که نمایانگر فرهنگ و تمدن ایران زمین و کردستان هستند، با این اقدام می‌توان سطح خدمات عمومی را در شهر افزایش داده و به تبع آن شاهد نوسازی بافت خواهیم بود.

ثابتی ادامه داد: در حال حاضر جابه‌جایی دستگاه‌هایی که دارای مالکیت هستند در دست اقدام است که می‌توان پس از جابه‌جایی هر دستگاه عملیات عمرانی را در باغ مربوطه آغاز کرد.

محمدصدیق ثابتی اظهار کرد: در شهرهای استان به دلیل شرایط توپوگرافیک، متاسفانه شاهد کمبود اراضی ملکی و ملی تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی هستیم که این موضع به عنوان دغدغه اصلی اداره کل راه و شهرسازی به صورت پیوسته در حال پیگیری است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که این موضوع خصوصا در شهرهایی مانند مریوان، بانه و قروه حادتر است بنابراین موضوع تولید زمین با انحاء مختلف در چارچوب ضوابط تعریف شده در دستور کار است.

ثابتی خاطرنشان کرد: در سال گذشته قریب به ۴۵۰ نفر به بانک مسکن معرفی شدند در حالی که سهمیه مصوب استان ۵۶۰ نفر بوده است که این موضوع نشان می‌دهد که استقبال مردم در بافت‌های چندان مطلوب نبوده است که مهم‌ترین دلیل این موضوع آن است که بخش عمده بافت جمعیتی استان از برادارن اهل سنت است بنابراین پرداخت تسهیلات با کارمزد چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

وی در پایان یادآور شد: این موضوع در پنجاه و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در بهمن ماه سال گذشته مطرح و بنا به تاکید مقام عالی وزارت مقرر گردید پرداخت تسهیلات نوسازی در استان به صورت قرض الحسنه انجام گیرد که متاسفانه تا این تاریخ محقق نشده است و همچنین به دلیل عدم تمکن مالی ساکنان بافت در استان، نبود برنامه مشخص شهرداری در تجمیع پلاک های فرسوده، عدم بازپرداخت تعهدات دولت ناشی از اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال ۱۳۸۷ و در نهایت عدم تناسب میزان تسهیلات با هزینه تمام شده از سایر دلایل استقبال کم مردم از تسهیلات نوسازی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha