• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99042417841
  • خبرنگار : 50034

باغ شهر همدان در محاصره ساخت و سازهای غیرمجاز

باغ شهر همدان در محاصره ساخت و سازهای غیرمجاز

ایسنا/همدان همدان شهری است که از گذشته های دور به باغ شهر معروف بود به طوریکه دور تادور این شهر کوچک را باغات سرسبز احاطه کرده بود به ویژه جنوب و جنوب شرق و غرب این شهر یعنی دامنه‌های الوند، از گنجنامه گرفته تا دره مرادبیگ، پردیس و اعتمادیه و از دره عباس‌آباد تا طبیعت زیبای حیدره همواره با انبوه درختان سرسبز و باغات میوه پوشیده شده بود.

این روزها حال این باغ شهر خوب نیست و فقط لقب باغ شهر را به یدک می‌کشد چرا که شاهد از دست رفتن باغات به دست برخی از مردم بی‌رحم هستیم که به درختانی که سالهای سال رشد کرده و قد کشیده‌اند رحم نکرده و به بی‌رحمانه‌ترین راه‌ها از بین می‌روند و جای خود را به عمارتهایی با تیرآهن و بتن می‌دهند.باغ بدیع‌الحکما در جاده دره مردابیگ و باغات زیبا و بکر کوی محمدیه این روزها با سوزاند و خشک کردن درختانشان به منطقه مسکونی تبدیل شدند و با قواره‌بندی توسط بخش خصوصی و دولتی به واحدهای مسکونی و عمارتهایی خوش رنگ ولعاب تبدیل شدند.

باغات پردیس و جاده حیدره در یک بخش به ویلاهای لوکس و میلیاردی و یک بخش دیگر مجتمع علمی تبدیل شده‌اند و باغات کوی محمدیه توسط یکی از ارگانها قطعه‌بندی شده و به کارکنان این نهاد واگذار شده و در حال خیابان کشی و ساخت و ساز است.

امروز همدان ریه‌های خود را از دست داده و به زودی شاهد به شماره افتادن نفس‌هایش خواهیم بود و با وجود برخوردهای قضائی با ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات اما همچنان شاهد قطع و قلع و قمع درختان و باغات توسط برخی از سودجویان هستیم.

حفاظت از باغات با برخورد با دانه درشت‌ها  

فرماندار همدان با بیان اینکه تخلفات زیادی در این حوزه وجود دارد، از تخریب دو ویلای بزرگ در همدان خبرداد و گفت:  برای حفاظت از باغات و ریه‌های شهر عوامل مرتبط به سراغ دانه درشت‌ها رفته‌اند به طوریکه دو ویلای بزرگ با رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب شد.

حسین افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: حجم پرونده‌هایی که از طریق مراجع قضایی در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات تشکیل می‌شود نسبت به سنوات گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به قلع وقمع هفتگی سازه‌های غیرمجاز در همدان،  اظهار کرد:بناهای غیر مجازی که به دلیل زیاده‌خواهی و تنوع‌طلبی افرادی که بیش از ضوابط تعیین شده ساخت وساز انجام داده‌اند به صورت هفتگی قلع و قمع می‌شوند.

وی تصریح کرد: کار بسیار شایسته که در هفته گذشته انجام شد  تخریب ساخت و ساز و ویلاهای های غیرمجاز در بلوار ارم بود که با حکم قضایی صورت گرفت و عوامل مرتبط به سراغ دانه درشت‌ها رفته اند.

افشاری با بیان اینکه به طور متوسط هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ واحد غیرمجاز در باغات همدان تخریب می‌شود، ادامه داد: همچنین ۷۰ هزار متر مربع از زمینهای دولت که در تصرف افرادی در جوار دانشگاه پیام نور بود آزاد شد.

فرماندار همدان با تأکید براینکه حاکمیت در حفاظت از باغات محکم ایستاده است، تصریح کرد: قدری موج تخریبات کاهش یافته اما تخلف همچنان وجود دارد.

تخریب ۸۰ ساخت و ساز غیرمجاز در باغات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز از تخریب ۸۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در سالجاری خبرداد و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۸۰ مورد ساخت وساز غیرمجاز در باغات شهرستان همدان قلع و قمع شده است.

قدیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۵ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در باغات همدان تخریب شد، اظهارکرد: بیشترین ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات همدان، روستاهای حیدره، رباط شورین، حاجی آباد، چشین، ابرو و چشمه قصابان بوده است.

وی با بیان اینکه روند تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات همدان ادامه دارد، تصریح کرد: امسال برنامه داریم تا پایان سال تمام ساخت و سازهای غیرمجاز را تخریب و روند ساخت و سازها در باغات به شدت کنترل شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر فرهنگسازی در زمینه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات، افزود: در راستای فرهنگسازی مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات برنامه کامل آموزشی شروع شده است و با بخشداران برای استفاده از توان الگوهای محلی مکاتبه شده و کلیپ‌های آموزشی زیادی در این زمینه در فضای مجازی و تلویزیون پخش شده است.

قدیمی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند با سامانه ۱۳۱ ساخت و سازهای غیرمجاز را به حفاظت از امور اراضی جهاد کشاورزی گزارش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha