• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403072317402
  • خبرنگار : 71489

رفیعی: امیدوارم شاهد حضور مقتدرانه ایران در کاپ ۲۹ باشیم

رفیعی: امیدوارم شاهد حضور مقتدرانه ایران در کاپ ۲۹ باشیم

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در یست و نهمین دوره کنفرانس کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد گفت: امیدوارم که امسال شاهد حضوری مقتدرانه از سوی جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس باشیم.

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته سلسله نشست‌هایی با عنوان «برای ایران» با موضوع «چرا رئیس جمهور در کاپ ۲۹ شرکت کند؟» به میزبانی معاونت راهبردی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد و در آن بر حضور رئیس جمهور در این کاپ ۲۹ تاکید شد.

کاپ ۲۹ چیست؟

کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد (Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change) هر ساله به میزبانی یکی از کشورهای عضو و به منظور اتخاذ تصمیمات لازم و عملی کردن کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی (۱۹۹۴) و همچنین معاهده پاریس (۲۰۱۵) برگزار می‌شود. بیست و نهمین دوره این کنفرانس با عنوان «کاپ ۲۹» (COP ۲۹) از ۲۱ آبان تا ۲ آذر سال جاری به میزبانی باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

کنوانسیون تغییر آب و هوا در سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ شمسی) با مشارکت نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور در اجلاس ریو با هدف تثبیت غلظت گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های صنعتی در سطحی که از آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم بر زندگی انسان و حیات روی زمین بکاهد، تدوین و از سال ۱۹۹۴ میلادی اجرایی شد؛ تاکنون ۱۹۷ کشور این کنوانسیون را امضا کرده‌اند و دولت ایران نیز از دسامبر ۱۹۹۶ با پذیرش این کنوانسیون رسماً به جمع کشورهای متعهد پیوسته است.

تثبیت غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو، ارائه گزارش دوره‌ای وضعیت ملی تغییر آب و هوا به کنوانسیون، تهیه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و جذب توسط چاهک‌ها در کشور به صورت دوره‌ای، تنظیم و اجرای برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، همکاری و توسعه روش‌های انتقال فناوری برای کاهش انتشار در بخش‌های مختلف انرژی، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی، جنگل و ضایعات جامد و مایع، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در تهیه روش‌های سازگاری با پدیده تغییر آب و هوا و در نظر گرفتن موضوع تغییر آب و هوا در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه از اهداف کنوانسیون تغییر آب و هوا است. این کنفرانس در سال ۱۴۰۱ در مصر و در سال ۱۴۰۲ در امارات برگزار شد؛ سال گذشته نماینده‌ای از جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس شرکت نکرد.

رفیعی: ایران از تسهیلات کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد بهره‌مند شود

در همین راستا ایسنا در گفت‌وگویی با سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از او درباره چگونگی حضور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس کاپ ۲۹ پرسید که رفیعی در پاسخ با تاکید بر ضرورت حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس اظهار کرد: تاکنون ما در اجلاسیه‌های کنوانسیون تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره هزینه‌های زیادی را در راستای مدیریت، کنترل و کاهش کربن متقبل شده‌ است اما متاسفانه تاکنون آن‌طور که باید نتوانسته از محل تسهیلات و امکاناتی که ذیل این کنوانسیون وجود دارد استفاده کند.

وی افزود: ایران از سال ۱۳۷۵ که به این کنوانسیون پیوسته است و همچنین از زمان پیوستن به پیمان کیوتو که موضوع آن نیز تغییرات آب و هوایی و کاهش است، با وجود اقدامات موثری که انجام داده، هنوز نتوانسته یک ریال از محل تسهیلاتی که ذیل این کنوانسیون‌ها تعریف شده است، استفاده کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از نحوه ارائه گزارش عملکرد ایران در زمینه کنوانسیون تغیرات آب‌وهوایی و همچنین پیمان کیوتو با بیان اینکه «چه بسا در بسیاری از مواقع حتی گزارش عملکرد جمهوری اسلامی ایران به خوبی ارائه نشده است»، تاکید کرد: در واقع تاکنون مقامات کشور بیشتر از اینکه حضور فعالانه‌ای در کنفرانس‌های کنوانسیون تغیرات آب‌وهوایی داشته باشند، حضور انفعالی داشتند و گویی در مقام پاسخگویی ظاهر شدند در صورتی که در کشور ما با وجود شرایط سختی که در تحریم‌ها با آن مواجهیم و اثر کاملاً مستقیمی که تحریم‌ها در ایجاد آلایندگی هوا می‌گذارد، اقدامات موثری در این خصوص انجام داده‌ایم.

رفیعی با طرح این پرسش که «چقدر توانسته‌ایم تأثیرات مستقیم تحریم‌ها را بر افزایش آلایندگی‌های زیست محیطی مطرح کنیم؟»، گفت: در دوره‌های قبل کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی کارشناسان مستقل سازمان ملل در گزارشی قابل استناد از اثر تحریم بر آلودگی هوا ارائه کردند؛ در این شرایط باید این پرسش مطرح شود که ما خودمان چقدر به این موضوعات پرداخته‌ایم و درباره تاثیر تحریم بر محیط زیست گفت‌وگو کردیم؟ دنیا باید بداند که تحریم‌ها نباید شامل حال مسائلی نظیر محیط زیست شود چراکه یک کره زمین بیشتر نداریم و نمی‌شود که با ترویج تفکر استعماری در جایی برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم و در جای دیگر بگوییم که این موضوع به ما ارتباطی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نقش سنگینی بر عهده نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس کاپ ۲۹ قرار دارد، عنوان کرد: هنوز عنوان نشده است که جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس در چه سطحی حضور پیدا می‌کند اما امیدوارم  که امسال شاهد حضوری مقتدرانه از سوی جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha