• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99041108442
  • خبرنگار : 71605

دعوای سیاسی ونزوئلا طلاهای موجود در انگلیس را بلاتکلیف نگه داشته است

دعوای سیاسی ونزوئلا طلاهای موجود در انگلیس را بلاتکلیف نگه داشته است

دعوای سیاسی در ونزوئلا بر سر قدرت به بلاتکلیف ماندن وضعیت شمش‌های طلای این کشور به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار در "بانک‌ انگلیس" واقع در لندن منجر شده است و حالا انتظار می‌رود یک قاضی بریتانیایی درباره اینکه ادعای چه کسی درباره این شمش‌ها درست است، تصمیم‌گیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا گفت برای آنکه به مردم فقیر کشورش کمک کنند با بیماری همه‌گیر کرونا مبارزه کنند، نیازمند طلا است. اما بانک مرکزی انگلیس که دولتش "خوان گوایدو"، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رهبر مشروع این کشور می‌شناسد، از دادن طلا به دولت سوسیالیست مادورو خودداری کرده است.

بنا بر گفته متخصصان، حکمی از قاضی "نایجل تیئر" که طی روزهای آینده صادر می‌شود، می‌تواند به روشن شدن پاسخ این سؤال که رهبر مشروع ونزوئلا - حداقل از منظر یک قدرت جهانی- چه کسی است، کمک کند.

یک متخصص ونزوئلایی از اتاق فکر "گفت‌وگوی درون آمریکایی" مستقر در واشنگتن در این باره اظهار کرد: "اگر مادورو قادر باشد به پول‌هایش دست پیدا کند، این موضوع ابزار قابل توجهی را که دولت بریتانیا برای پیاده‌سازی به رسمیت شناختن گوایدو دارد تضعیف می‌کند و قدرت آن سیاست را تحلیل می‌برد".

این مناقشه به موضع بریتانیا در برابر ونزوئلا بستگی دارد؛ کشوری در بحران اقتصادی و سیاسی و جایی که مادورو و گوایدو هر دو بیش از یک سال است مدعی قدرت ریاست جمهوری هستند.

انگلیس، مانند آمریکا و حدود ۵۰ کشور دیگر، ادعای گوایدو- کسی که رهبری کنگره ونزوئلا بر عهده اوست- را به رسمیت می‌شناسد. گوایدو اوایل سال ۲۰۱۹، ماه‌ها پس از انتخاباتی که مادورو خود را پیروز آن اعلام کرد و به گفته منتقدان به نفع او دستکاری شده بود، خود را رئیس جمهور موقت اعلام کرد.

"جرمی هانت"، وزیر امور خارجه قبلی انگلیس، گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخت و گوایدو نیز اوایل امسال طی توری در اروپا، با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار کرد.

از سوی دیگر انگلیس با وجود حمایتش از گوایدو، به روابط دیپلماتیک با دولت مادورو ادامه می‌دهد. سفیر مادورو از سوی دولت بریتانیا به رسمیت شناخته شده و سفارت ونزوئلا در لندن را اداره می‌کند، در حالی که سفیر بریتانیا نیز در کاراکاس باقی مانده است.

همزمان انگلیس به نماینده‌ای که گوایدو به عنوان سفیر بریتانیا معرفی کرده، اعتبارنامه دیپلماتیک اعطا نکرده است.

انتهی پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha