• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99032012199
  • خبرنگار : 50181

معاون فنی محیط زیست استان خبر داد

آغاز مطالعات سایت "پسماندهای ویژه صنعتی" کرمانشاه

آغاز مطالعات سایت "پسماندهای ویژه صنعتی" کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه از آغاز کارهای مطالعاتی احداث سایت پسماندهای ویژه صنعتی استان خبر داد.

فرحناز اقبالی کلهر به مناسبت هفته محیط زیست در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تعامل خوبی در زمینه صدور مجوزهای محیط زیست برای سرمایه‌گذاری و توسعه استان وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر هیچگونه تقابلی با توسعه استان نداشته و تلاش کردیم در کنار توسعه پایدار و اجرای ضوابط و قوانین استقرار صنایع، همکاری لازم را با سایر دستگاه‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر در منطقه‌ای از نظر ضوابط محیط زیستی امکان استقرار یک واحد صنعتی یا اجرای یک پروژه عمرانی فراهم نباشد، پیشنهادات جایگزین را به دستگاه‌های مربوطه ارائه می‌دهیم نه اینکه جلوی اجرای طرح‌ها را بگیریم، مگر اینکه اجرای پروژه مذکور به هیچ وجه به نفع محیط زیست و سکونتگاه‌های پیرامونش نباشد.

به گفته معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه نتیجه این تعامل صدور بیش از 2500 مجوز محیط زیستی برای پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی استان در سال گذشته بوده است.

تمامی پروژه‌های بزرگ کرمانشاه گزارش ارزیابی محیط زیست دارند

اقبالی در ادامه اشاره‌ای به روند صدور مجوزهای محیط زیستی برای واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و پروژه‌های عمرانی داشت و عنوان کرد: اظهار نظر محیط زیست درباره پروژه‌های کوچک و متوسط بر اساس ضوابط و مقررات استقرار صنایع و خدمات( موضوع پیوست ماده ۱۱ قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی) است و برای پروژه‌های بزرگ ( مانند سدها، راهسازی، پتروشیمی، پالایشگاه و ...) نیز که بر اساس برنامه ششم توسعه مشمول تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی هستند، اظهار نظر می شود.

وی با بیان اینکه گزارش ارزیابی محیط زیستی پروژه‌ها تیپ مشخصی دارد و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری پروژه در محیط زیست سنجیده و بررسی می‌شود، افزود: در قالب گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی، همه عوامل موثر از جمله حیات وحش، محیط طبیعی،خاکشناسی، زمین شناسی، اقلیم و فاصله مناسب از مناطق مسکونی و حتی مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز لحاظ می‌شود و در  نهایت بر اساس امتیازات مثبت و منفی درباره استقرار نهایی واحد صنعتی و یا پروژه عمرانی تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه تاکید کرد: در تهیه گزارش ارزیابی محیط زیست چند مکان برای اجرای پروژه پیشنهاد می‌شود که اگر یک مکان از نظر ارزیابی محیط زیستی مقبول نبود، بتوان مکان‌های دیگر را جایگزین کرد.

به گفته این مسئول، هم اکنون تمامی پروژه‌های عمرانی، تولیدی و خدماتی بزرگ استان گزارش ارزیابی محیط زیستی را دارند.

اقبالی با اشاره به اینکه  نظارت محیط زیست در زمان اجرای پروژه‌ها نیز ادامه دارد، افزود: گاهی در حین اجرای پروژه از تعهدات محیط زیستی تخطی می‌شود که در چنین شرایطی تا برطرف شدن مشکل جلوی ادامه کار گرفته خواهد شد.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه همچنین از پایش مستمر پروژه‌های صنعتی و تولیدی حین بهره‌برداری توسط حوزه معاونت نظارت و پایش اداره کل خبر داد و افزود: اکثر پروژه‌های بزرگ استان به سیستم‌های پایش انلاین مجهزند و در صورت هرگونه تخلف و یا ورود حجمی از آلودگی به محیط زیست ابتدا در دو مرحله به آنها اخطار داده خواهد شد و اگر در بازه تعیین شده نسبت به رفع مشکل اقدام نکنند مطابق قوانین مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهند شد.

اقبالی درباره اجرای پروژه‌های اقتصادی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیز افزود: محیط زیست در این مناطق به عنوان قائم مقام منابع طبیعی نقش نظارتی دارد و در اراضی که منابع ملی محسوب می‌شود و در مالکیت هیچ شخصی نیست، اجازه هیچگونه واگذاری داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در برخی مناطق که جاذبه گردشگری دارد(مشابه آنچه که در منطقه چالابه داریم) هم صرفا در زون گردشگری اجازه اجرای برخی امکانات به صورت اکولاژ داده می‌شود. در مناطقی هم که افراد مستثنیات ملکی داشته باشند فقط در چارچوب ضوابط محیط زیست به صنایع و خدمات پاک(پس از طرح موضوع در شورای ساماندهی مناطق) مجوز فعالیت داده می‌شود.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه درباره استقرار معادن در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان نیز عنوان کرد: برای احداث معادن در مناطق تحت مدیریت، کسب نظر محیط زیست ضروری است، اما تاکنون هیچ درخواست و صدور مجوزی برای استقرار معادن در این مناطق نداشتیم.

وی افزود: در مناطق خارج از مدیریت محیط زیست هم نیازی برای استعلام از محیط زیست وجود ندارد، مگر اینکه اراضی زیستگاه حساس و مهمی برای حیات وحش استان باشد.

سایت پسماندهای ویژه صنعتی در مرحله مطالعات

 اقبالی در ادامه اشاره‌ای هم به آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت پسماندهای ویژه صنعتی استان داشت و افزود: در دهه 80 سازمان محیط زیست برای تمام مراکز استان‌ها مطالعات احداث سایت پسماندهای ویژه صنعتی را آغاز کرد که در کرمانشاه نیز دانشگاه رازی برنده مناقصه شد، اما مطالعات انجام شده در نهایت مورد پذیرش سازمان محیط زیست قرار نگرفت.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر پیگیری‌های زیادی برای دریافت اعتبارات انجام دادیم تا بتوانیم مطالعات جدید سایت پسماندهای ویژه را آغاز کنیم که خوشبختانه امسال از محل یک درصد بودجه پژوهشی استان حدود دو میلیارد ریال برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه از آغاز فاز مطالعات سایت پسماندهای ویژه صنعتی کرمانشاه خبر داد و گفت: بعد از پایان این فاز مطالعاتی کارهای اجرایی و عملیاتی سایت نیز آغاز خواهد شد.

اقبالی درباره شیوه کنونی مدیریت پسماندهای ویژه صنعتی در استان نیز عنوان کرد: در حال حاضر این پسماندها با شیوه استاندارد و در محل مناسب دپو می‌شود و اگر پسماندها مایع باشد در بشکه‌های استاندارد ریخته و پلمب خواهد شد.

وی اضافه کرد: در برخی موارد این پسماندها قابل بازیافت است و شرکت‌هایی در برخی استان‌های دیگر بازیافت آن را انجام می‌دهند که در چنین شرایطی با هزینه خود واحدها کار انتقال پسماند و بازیافت آن صورت می‌گیرد.

به گفته این مسئول، هم اکنون به هیچ عنوان رهاسازی پسماندهای ویژه صنعتی در محیط  صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha