• پنجشنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99031508958
  • خبرنگار : 71496

پارلمان تونس لایحه‌ای درباره دخالت نظامی در لیبی را تصویب نکرد/ تظاهرات علیه راشد الغنوشی

پارلمان تونس لایحه‌ای درباره دخالت نظامی در لیبی را تصویب نکرد/ تظاهرات علیه راشد الغنوشی

پارلمان تونس لایحه‌ای درباره الزام به اعلام مخالفت با دخالت نظامی در لیبی و نیز پایبندی این کشور به اصل بی‌طرفی را تصویب نکرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، پارلمان تونس لایحه ارائه شده از سوی حزب "قانون اساسی آزاد" درباره الزام پارلمان به اعلام مخالفت با دخالت نظامی در لیبی و نیز پایبندی تونس به اصل بی‌طرفی را رد کرد.

پارلمان تونس در بیانیه‌ای در صفحه خود در فیسبوک اعلام کرد: این لایحه با ۹۴ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و هفت رای ممتنع تصویب نشد.

بر اساس ماده ۱۴۱ قانون داخلی پارلمان تونس، شرط تصویب لایحه در این پارلمان کسب ۱۰۹ رای موافق است.

لایحه ارائه شده از سوی حزب قانون اساسی آزاد مداخله ترکیه در امور لیبی و طرفداری حزب النهضه از این محور را محکوم می‌کند.

از سوی دیگر جلسه حسابرسی راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس به دلیل روابطش با فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی و تبریک به او به دلیل کنترل نیروهای این دولت بر پایگاه نظامی الوطیه در مه گذشته ادامه دارد.

همچنین میدان باردو در پایتخت تونس روز دوشنبه شاهد اعتراضات گروهی از فعالان و چهره‌های سیاسی در مقابل ساختمان پارلمان با عنوان "تحصن برکناری۲" بود.

در این تحصن که با مجوز مسؤولان تونس انجام شد، نزدیک به ۲۰۰ تن و در راس آنها عماد بن حلیمه، فعال حقوقی شرکت داشتند.

این تحصن دو ساعت ادامه داشت و در آن شعارهای متعددی سر داده شدند از جمله اینکه از الغنوشی خواسته شد ریاست پارلمان را رها کند.

آنها الغنوشی را متهم کردند که از اختیاراتش فراتر رفته است.

این تجمع همزمان با جلسه پارلمان برای بررسی لایحه مخالفت با دخالت‌های خارجی در لیبی کشور همسایه تونس بود.

در جریان این جلسه تعدادی از نمایندگان تنها تمرکز بر مداخله ترکیه به رغم اینکه کشورهای زیادی در نزاع لیبی دست دارند را محکوم کردند.

الغنوشی در سخنرانی که در جلسه گفت‌وگو محوری درباره دیپلماسی پارلمانی در مورد وضعیت لیبی برگزار شد، اظهار کرد: در لیبی به یک طرف به ضرر طرف مقابل کمک نکردیم بلکه هدف ما یک چیز و آن هم خدمت به منافع ملی بود نه چیز دیگری، نقطه اشتراک ما با لیبیایی‌ها روابط برادرانه و مستحکم و نیز روابط اقتصادی و تجاری متقابل است.

رئیس پارلمان تونس گفت: به شدت به آینده لیبی و راهی که برای ایجاد کشور دموکرات و دربردارنده تمامی گروه‌های مردمی طی خواهد کرد، باور دارم و لیبی در کنار الجزایر دژ و تکیه‌گاه بزرگی برای تونس در حل مشکلات‌مان خواهد بود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه تونس همواره پایبند به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی بوده و همچنان نیز پایبند است، گفت: تونس مستقیما با آتش (درگیری‌های) لیبی مرتبط است و راه گریزی ندارد جز اینکه برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز تلاش کند که ضامن حفظ وحدت لیبی و مردم آن بوده و همه طرف‌ها را به راه‌حل سیاسی تشویق کند که مردم را از درگیری‌ها و آشوب دور نگه دارد، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس نیز در تمامی مناسبت‌ها بر این موضعگیری تاکید کرده است.

الغنوشی این سخنان را در پاسخ به انتقادهایی که از او پس از گفت‌وگوی تلفنی با فائز السراج در ۱۰ مه گذشته و تبریک به او بابت بازپس‌گیری پایگاه استراتژیک الوطیه مطرح شدند، بیان کرد.

رئیس پارلمان تونس ادامه داد: با وجود بی‌طرفی مثبتی که در موضعگیری‌ ما درباره مساله لیبی وجود دارد، برخی طرف‌های داخلی و خارجی از این موضوع استفاده منفی کردند، هدف رئیس پارلمان اعلام شده اما هدف واقعی خود پارلمان و در پس آن دموکراسی است، تا جایی که کار به فرخوان برای انحلال پارلمان رسیده است.

او در ادامه تصریح کرد: گفت‌وگوی تلفنی با السراج تنها یک تبریک تشریفاتی بود که لازمه این گفت‌وگوی رمضانی بود که در آن موضعگیری تونس درباره اتمام درگیری‌ها از راه گفت‌وگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز یادآوری شد.

دفتر پارلمان تونس (عالی‌ترین تشکل) با درخواست دو هفته قبل حزب قانون اساسی آزاد (اپوزیسیون تونس با ۱۶ کرسی در پارلمان) برای استیضاح الغنوشی بابت اظهارات و موضعگیری‌هایش درباره لیبی به دلیل اینکه فاقد هرگونه پایه قانونی بود، مخالفت کرد اما قرار شد یک نشست گفت‌وگو محور با الغنوشی درباره دیپلماسی پارلمان در مورد ووضعیت لیبی و شرح موضعگیری‌اش نسبت به آن برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha