• جمعه / ۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403040805157
  • خبرنگار : 71038

باقری: کانادای مدعی دموکراسی اجازه برگزاری انتخابات ایران را نداد

باقری: کانادای مدعی دموکراسی اجازه برگزاری انتخابات ایران را نداد

سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت کانادا که خود را مدعی دموکراسی می‌داند، اجازه نداد هزاران ایرانی در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.

به گزارش ایسنا، «علی باقری» در جریان بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور با اشاره به تمهیدات ایجاد شده از سوی وزارت خارجه برای مشارکت شهروندان ایرانی در خارج از کشور در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تاکنون روند خوبی را در برگزاری انتخابات در خارج از کشور شاهد بوده‌ایم و ان‌شاءالله این روند تا انتها ادامه خواهد داشت.

باقری گفت: هر انتخابات یک جشنواره جدید مردم‌سالاری اسلامی در ایران است و یکی از بروزهای برجسته قدرت مردم ایران است. همان‌طور که رهبر انقلاب در سخنرانی عید غدیر تصریح فرمودند، مولفه‌های قدرت ما صرفا مادی و سخت افزاری نیست هرچند که این مولفه‌های قدرت هم یک واقعیت عینی است که همه دنیا به آن اذعان دارند.

مردم تهدید را به فرصت تبدیل کردند

او در ادامه گفت: حضور پرشور و شعور مردم در عرصه‌هایی که باید نقش‌آفرینی کنند که در سال جاری یکی در آئین بزرگداشت و تشییع شهدای پرواز اردیبهشت بود که چشمان همه دنیا را برای چنین درک راهبردی که مردم ما دارند و چنین همبستگی و انسجام ملی که در وضعیت خطیر کشور از خود بروز دادند، به خود خیره کرد.

باقری با اشاره به شهادت رئیس‌جمهور و شرایط پیرامون آن گفت: مردم عملا این تهدید را به یک فرصت بزرگ در جهت پیشرفت انقلاب اسلامی تبدیل کردند. امروز بعد از ۴۰ روز از این حادثه تاسف‌برانگیز، مردم بار دیگر به میدان آمدند و شور و شعور خود را به نمایش گذاشتند و حلقه دیگری از حلقات افتخارآفرین مردم سالاری اسلامی در جمهوری اسلامی را افزودند و شرایط بسیار ویژه‌ای را رقم ردند.

تمهیدات لازم برای انتخابات اندیشیده شده است

دیپلمات ارشد ایران تاکید کرد که «این نمایش بزرگ مردمی در عرصه انتخابات که منجر به شکل‌گیری رئیس قوه مجریه می‌شود، تاثیر بسیار زیادی بر حکمرانی کشور در طول چهار سال آینده خواهد شد». 

باقری به نقش وزارت خارجه در انتخابات نیز اشاره کرد  گفت: وزارت امور خارجه به‌عنوان مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور و به عنوان خادم ایرانیانی که در خارج از سرزمین مادری زندگی می‌کنند، به طور جدی وارد صحنه شد و از همان روزهای اول که قرار شد انتخابات در هشتم تیر برگزار شود، تمهیدات لازم چه در مرکز با محوریت معاونت کنسولی وزارت خارجه و در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان با محوریت رئیس نمایندگی‌ها، این کار انجام شد.

او با دعوت از ایرانیان خارج از کشور برای مشارکت در انتخابات گفت: الحمدلله بستر مناسب و خوبی برای مشارکت و حضور همه ایرانیان در این جشنواره بزرگ مردم‌سالاری اسلامی برپا شده و امیدواریم این شرایط مناسب منجر به حضور پرحداکثری ایرانیان خارج از کشور در انتخابات شود. ما در دستگاه دیپلماسی کشور تلاش می‌کنیم که نقش خود را در تکمیل این جشنواره ملی انتخابات به خوبی ایفا کنیم.

باقری: کانادای مدعی دموکراسی اجازه برگزاری انتخابات ایران را نداد
حضور باقری ر ستاد انتخابات خارج از کشور

کانادا ماهیت خود را در مقابل چشم جهانیان نشان داد

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور گفت: متاسفانه تنها کشوری که مانع پیشبرد فرآیند دموکراسی جمهوری اسلامی ایران در دنیا شد، کانادا بود؛ کشوری که مدعی حقوق‌بشر است و خود را پیشرو در این عرصه می‌داند اما به طور علنی مانعی برای مشارکت صدها هزار ایرانی که در این کشور زندگی می‌کنند ایجاد کرد؛ ایرانیانی که مایل بوده و هستند که در سرنوشت خود دخالت کنند.

باقری در ادامه گفت: واقعیت سیاست‌ها و سرشت کشورها در چنین شرایط و مواقعی بیش از پیش روشن می‌شود و متاسفانه به‌رغم پیگیری‌های معاونت کنسولی برای جلب موافقت موافقت کانادا، این امکان میسر نشد و در ادامه دشمنی‌ها و تقابل‌هایی که دولت کانادا با مردم ایران دارد، این بار هم جلوه دیگری از این دشمنی را بروز و نمود دادند و ماهیت خود را بیش از گذشته در مقابل چشم جهانیان نشان دادند که تا چه حد در ادعاهای پوشالی خود صادق و امین هستند.

باقری روند انتخابات در خارج از کشور را «مطلوب» توصیف و ابراز امیدواری کرد این روند تا انتها ادامه یابد.

شمارش آرا در هیچ یک از شعب اخذ رای شروع نشده است

باقری با بیان این‌که «امیدواریم به محض اتمام رای‌گیری در شعب اخذ رای در خارج از کشور، شمارش آرا آغاز شود»، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی در مورد نتایح آرا  انتخابات ریاست در برخی از شعب اخذ رای در تعدادی از کشورها گفت: شمارش آرا در هیچ یک از شعب اخذ رای شروع نشده و فرایند هیچ صندوقی در این زمینه تمام نشده است.

باقری با بیان این که در مورد شمارش و نتایج آرا وزارت خارجه و وزارت کشور اطلاع رسانی می‌کنند، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، از تلاش دست‌اندرکاران ستاد انتخابات خارج از کشور تلاش و قدردانی کرد.

او همچنین با دعوت مجدد از ایرانیان داخل و خارج از کشور جهت مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود یاد شهیدان خدمت «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» را گرامی داشت.

سرپرست وزارت خارجه ایران همچنین از تلاش‌های اصحاب رسانه‌های گروهی در پوشش رسانه‌ای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha