به گزارش ایسنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری با اعلام این خبر، بیست و نهم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی را به تمامی مدیران، کارکنان و فعالان این حوزه تبریک گفت.
مظفری اضافه کرد: امیدواریم موزه هنرهای معاصر تهران را تا پایان تابستان بازگشایی کنیم، ولی همانطور که میدانید مرمت و بهسازی یک بنای تاریخی با آن معماری منحصر به فردی که موزه هنرهای معاصر دارد، بسیار سخت است و باید با وسواس و دقت زیادی صورت پذیرد. در گنجینه این موزه شاهکارهای هنری از تمام دنیا نگهداری میشود که باید در این مرمت اصل آثار بدون آسیب بمانند و کار مرمت نیز باید طبق یک قاعده درست و صحیح انجام شود. تقریباً طی بیش از ۴۰ سال که از عمر موزه میگذرد همه قسمتها از جمله تهویه این مکان دچار فرسایش شده بود و باید مرمت صورت میگرفت.
او یادآور شد: امروز بیش از ۸۶ درصد کاربازسازی و بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران، پیش رفته و امیدواریم که تا پایان نیمهنخست همین امسال، یعنی پایان تابستان موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی شود. در ایام قرنطینه نیز موزه هنرهای معاصر یکی از پیشگامان بود و در روزهای پایان سال، یعنی از ۲۵ اسفند ۹۸ تا پایان فروردین، چهل شماره رویدادی را بهنام «نو به نو» تعریف و اجرا کردیم . «نو به نو » هر روز به معرفی یک یا چند اثر از آثار موزه پرداخت و استقبال خوبی هم از آن شد.
مظفری با بیان اینکه از فرصت تعطیلی و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: همکاران ما در موزه هنرهای معاصر در دوران قرنطینه، کار پژوهشی گستردهای را آغاز و درباره تکتک آثار و مجموعهها تحقیق کردند و این کار به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد. همچنین در ۴۰ سال اخیر، بانک اطلاعاتی صحیح و کاملی از مجموعه آثار موزه در اختیار نداشتیم و همه چیز بهصورت دستنویس و سنتی اداره میشد و مرمت و بازسازی این فرصت را داد تا با برنامهنویسی و ایجاد بانک اطلاعاتی بهروز و نرمافزار قابل دسترسی، تمامی آثار موزه از قبیل شناسنامه، زمان خرید، نوع مالکیت و ابعاد آنها و... جمعآوری و راستی آزمایی شود و اکنون آماده است تا با بازگشایی، این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد.
مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره گردشگری هنری آنلاین موزههای دنیا گفت: آنچه میبینیم بیشتر حرکت در موزه و تماشای آثاری است که دائم در محل موزه قرار دارد. تفاوتی که در موزه هنرهای معاصر ما وجود دارد این است که از نظر کمیت و ارزش آثار موجود، ۹ گالری ما هیچزمان گنجایش کافی برای نمایش همه آثار را در اختیار نداشته و رویه بر آن بوده که هر سال چهار نمایشگاه برگزار شود. چیزی حدود ۳۲۶۰ اثر در گنجینه است و امکان نمایش همگی آنها را در یک زمان واحد نداشتهایم چون کل فضای ما دوهزار متر مربع است و چنین امکانی را به ما نمیدهد. امروز این امکان وجود دارد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان یک سبک هنری به نمایش گذاشته شود و امکان تورهای آنلاین هم برای آن مهیا خواهد بود. از این نکته نباید غافل شویم که رونق حضور و رفت وآمد مردم هم مسألهای بسیار حیاتی و ضروری است و همین است که مردم از قارهای به قارهای دیگر سفر میکنند و گردشگری هنری و فرهنگی شکل می گیرد. موزههای مختلف دنیا نیزکه گردش مجازی را در دوران قرنطینه فراهم کردهاند ،به صورت محدود بود.
ما هم سعی کردیم تعدادی از آثار موزه را در ۴۰ شب در رأس ساعت مقرر به نمایش بگذاریم و امیدواریم اینگونه برنامهها در آینده هم ادامه پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات