• دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99012514573
  • خبرنگار : 50105

کروناویروس، عاملی در جهش به زندگی دیجیتال

کروناویروس، عاملی در جهش به زندگی دیجیتال

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند، کروناویروس جدید باعث شده تا جامعه جهشی برگشت‌ناپذیر به زندگی دیجیتال را تجربه کند.

به نقل از وی‌فرم، بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور شامل کلان داده(Big Data)  و هوش مصنوعی باعث شده تا کشورهایی مانند چین به‌سرعت در برابر تأثیرات کووید- 19 واکنش نشان دهد و روش‌هایی برای مقابله با گسترش آن در نظر داشته باشد.

بیمارستان‌های جدید در چین، با این فناوری در کمترین زمان ممکن ساخته شدند و میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو توانستند با کمک اینترنت و فضای مجازی یادگیری خود را ادامه دهند.

هماهنگی بسیاری از کارها در جامعه و ارائه برنامه‌های شهری به‌صورت آنلاین، از مهمترین موارد توانمندسازی شهروندان برای مبارزه با کروناویروس جدید بوده است.

شیوع بیماری کووید- 19 چالش‌های بزرگی در سراسر جهان به همراه داشته است، اما  منجر به تقویت روحیه‌ای بی‌سابقه در بشر برای شکست این بیماری نیز شده است.

فراتر از مرزهای ملی، کشورها باهم در تلاش برای مبارزه با این بیماری هستند و با اشتراک‌گذاری منابع و اطلاعات، پیشگیری و کنترل این بیماری را هدف قرار داده‌اند.

ترکیب فن‌آوری‌ها،ازجمله نسل پنجم اینترنت5G، هوش مصنوعی،  کلان داده و رایانش ابری از مهمترین موارد در این زمان است.

بیمارستان هوشنشان و Leishenshan با 2600 تخت توانست به مهار این ویروس کمک کند و این بیمارستان‌ها تنها در مدت 10 و 12 روز ساخته شدند.

طراحی بیمارستان‌ها در 24 ساعت و نقشه‌های ساختمانی در 60 ساعت تهیه شدند. ساخت‌وساز در داخل آنقدر سازمان‌یافته بود که هزاران دستگاه در زمان واقعی از طریق یک بستر اینترنت تحت نظارت و هماهنگی قرار گرفتند.

شیوع این بیماری، دیجیتالی شدن بخش‌هایی ازجمله خدمات پزشکی، مشاغل اداری و آموزش را افزایش داد.

این عملکرد دیجیتال، ادراکات و رفتارهای مردم را تغییر دادند و جامعه جهشی برگشت‌ناپذیر را به زندگی دیجیتال تجربه کرده است.

سیستم‌های بهداشت و درمان، خدمات آنلاین را ارائه کردند، افراد با پزشک، آنلاین مشورت می‌کردند و ارزیابی می‌شدند و از این طریق، تصمیم می‌گرفتند که برای معاینه و خدمات بیشتر به بیمارستان بروند و یا در خانه بمانند. این ابزارهای غربالگری ساده، ضمن کاهش خطرات ناشی از انتقال ویروس، ویزیت‌های غیرضروری بیمارستان و بار کاری مراقبان سلامت را کاهش می‌داد.

فناوری‌های از راه دور باعث شده تا بیمارستان‌ها بتوانند بهترین منابع خود را در مسافت‌های طولانی به اشتراک بگذارند.

همچنین با استفاده از شبکه‌های 5G در چین، بسیاری از بیمارستان‌های ووهان  با همتایان خود در پکن ارتباط برقرار کرده و مشاوره، با تصاویر باکیفیت بالا دریافت می‌کنند.

همچنین با استفاده از اپلیکیشن می‌توان اطلاعاتی درباره سفر به مناطق پرخطر بیماری به دست آورد تا سیاست‌های پیشگیری و کنترل مرتبط با بیماری و کاهش انتقال را در نظر گرفت.

برای اکثر افراد در جهان امروز، تابه‌حال چنین بحران بزرگی ایجاد نشده است و این مورد آزمایش واقعی توانایی‌ها برای مقابله با این ویروس است و برای مقابله بهتر با این ویروس نیاز به همکاری و اتحاد است تا پیروزی حاصل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha