• دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99012514141

خسارت ۴۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی بردسکن

خسارت ۴۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی بردسکن

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهادکشاورزی بردسکن از وارد شدن خسارت  ۴۰ میلیارد تومانی به مزارع و باغات این شهرستان براثر وقوع سیلاب و بارندگی چند روز گذشته خبر داد.

علیرضا مهمیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: همانگونه که پیش بینی می‎شد، مناطق کوهپایه دچار سرمازدگی شده و به محصولات گردو، زردآلو و بادام خسارت‎هایی وارد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گرده‌افشانی درختان پسته با باد انجام می‎شود، بارندگی به رقم فندقی این محصول خسارت‎هایی وارد و از سویی سیل نیز به بخشی از کشاورزی شهرستان خسارت وارد کرد.

مهمیز عنوان کرد: براساس برآوردهای اولیه صورت گرفته، تاکنون باغات و مزارع شهرستان بردسکن دچار خسارت  ۴۰ میلیارد تومانی شدند، البته از ابتدای سال جاری طی دو مرحله دیگر نیز به میزان ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن با بیان اینکه گزارش خسارت‎های وارده به ستاد بحران خراسان رضوی و نیز سازمان جهادکشاورزی اعلام شده است، تصریح کرد: در برآورد اولیه کارشناسان جهادکشاورزی از مزارع و باغات در سطح این شهرستان، میزان خسارت سرمازدگی بین ۴۰ تا ۸۰درصد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون طی سه مرحله ۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد خسارت داشته‎ایم، ۳۰۰۰ هکتار از باغات پسته بارور به خاطر بارندگی، ۱۰۰ هکتار از باغات زردآلو، گردو و بادام به خاطر سرمازدگی و سطح ۵۰ هکتار از مزارع و باغات به خاطر سیلاب دچار خسارت شده‎اند، در مجموع از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی با آسیب و خسارت روبرو شدند.

مهمیز افزود: پیش‌بینی می‎شود حتی اگر همه موارد را هم باغداران رعایت کنند، اما ۱۰درصد محصول پسته به این دلیل که گرده‌افشانی صورت نگرفته، پوک باشد.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور سرما و حوادث غیرمترقبه بسیار داریم، از کشاورزان درخواست می‏‌شود باغات و مزارع خود را  بیمه کنند، کسانی که اکنون دچار خسارت می‎شوند تا یکسال آینده مشکلات روحی خواهند داشت.

وی مطرح کرد: اگر کشاورز محصولات خود را بیمه کند، دولت هزینه‎هایی که از سوی کشاورز صورت گرفته را پرداخت می‏‌کند، اکنون همه از دهیار و شورا، نامه می‎آورند که به محصولاتشان خسارت وارد شده‎، درصورتی‌که پرداخت تمامی خسارت وارده به کشاورز در توان دولت نیست، به همین جهت راهکار بیمه کردن محصولات داده شده است.

مهمیز افزود: خوشبختانه کشاورز علاوه بر محصول، می‌تواند درختان خود را نیز بیمه کند، اگرچه مردم از بیمه ناراضی هستند اما بهتر از این است که هیچ پولی به آنها پرداخت نشود.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن با بیان اینکه از ۲۸ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد آن بیمه است، گفت: تسهیلات و اعتباراتی که به شهرستان می‎آید برای قنات هزینه می‏‌شود که خسارت به آن وارد شده است؛ چراکه تعداد افراد بسیاری ذینفع هستند، دلیلی ندارد دولت خسارت کشاورزانی که اقدام به بیمه نکردند را از جیب دیگران پرداخت کند.

وی همچنین تعداد بهره‌برداران کشاورزی و دامی شهرستان را ۱۲ هزار و ۱۳۲ نفر اعلام نمود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha