• یکشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98121813698
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

به سفارش‌های پزشکان عمل کنیم/دوری از افراط‌ و تفریط اضطراب را از بین می‌برد

به سفارش‌های پزشکان عمل کنیم/دوری از افراط‌ و تفریط اضطراب را از بین می‌برد

ایسنا/هرمزگان یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رعایت بهداشت نه‌تنها منافاتی با آموزه‌های دینی ندارد بلکه برگرفته‌شده از آن است، گفت: انسان باید به دنبال یک فرهنگ سالم، درست و متعادل برود و از سفارش‌های متخصصین در هر حوزه پیروی کند، ویروس کرونا یک بیماری است و ازاین‌رو باید به سفارش‌های پزشکان و مسئولین وزارت بهداشت عمل کنیم اما دچار افراط‌وتفریط نشویم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص واکنش نامتعارف برخی افراد در بقاع متبرکه به ویروس کرونا و محدودیت تجمعات مذهبی اظهار کرد: به‌طورکلی هر حرکتی انسان انجام می‌دهد باید بر اساس یک الگوی شناخته‌شده معقول و مشروع باشد. هر رفتار خلاف این الگوهای شناخته‌شده معقول و مشروع، موردپسند خداوند، دین، انسان‌های عاقل، جامعه و عرف نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه رعایت بهداشت نه‌تنها منافاتی با آموزه‌های دینی ندارد بلکه برگرفته‌شده از آن است، گفت: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که در آموزه‌های دینی وجود دارد، رعایت نکات بهداشتی است که به‌صورت آیات قرآنی، روایات، روش انبیا و اولیا بارها به آن اشاره شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با نگاهی به زندگی انبیا و اولیای الهی رعایت اصول بهداشتی را در سراسر زندگی این بزرگواران می‌توان مشاهده کرد. روایات نیز سرشار از نکات بهداشتی بوده و مورد تائید و تأکید دین است.

میرزایی در خصوص بازگشت آرامش و امید به جامعه که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار ترس و وحشت شده عنوان کرد: سه اصل مهم و اساسی در ایجاد آرامش و امید نقش دارد، اولین و مهم‌ترین اصل، معنویات است، یعنی هرکس ارتباطش با خدا و جریانات معنوی بیشتر باشد آرامش بیشتری نیز دارد، خداوند متعال نیز در آیه ۲۸ سوره رعد می‌فرمایند تنها یاد خدا آرام‌بخش دل‌هاست.

وی ادامه داد: دعای هفتم صحیفه سجادیه که مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در روز درختکاری نیز بود، در هنگام گرفتاری‌ها و بلایا نقش بسیار مؤثری در ایجاد آرامش دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اصل دومی که باعث ایجاد آرامش، امید و دور شدن اضطراب می‌شود، دوری از افراط‌وتفریط است، افزود: انسان باید به دنبال یک فرهنگ سالم، درست و متعادل برود و از سفارش‌های متخصصین در هر حوزه پیروی کند، ویروس کرونا یک بیماری است و ازاین‌رو باید به سفارش‌های پزشکان و مسئولین وزارت بهداشت عمل کنیم اما دچار افراط‌وتفریط نشویم. رعایت نکات بهداشتی در کنار شرکت نکردن در تجمعات، خروج از منزل به حد ضرورت و نرفتن به مسافرت می‌تواند به کاهش سرعت شیوع این بیماری کمک کند و اگر در انجام آن افراط‌وتفریط نداشته باشیم نیز دچار اضطراب نمی‌شویم.

میرزایی اصل سوم در ایجاد آرامش را ارتباطات سازنده خواند و افزود: فرصت خوبی است، اکنون‌که اعضای خانواده در کنار هم هستند، محیط خانه را گرم و بانشاط کنند، همسران، والدین و فرزندان از این فرصت پیش‌آمده برای همدلی و امید به یکدیگر استفاده کنند. دلداری دادن، در کنار هم بودن و ایجاد ارتباطات سازنده بسیار می‌تواند در ایجاد حس آرامش و امید، مفید و مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه دعا و توسل به ائمه (ع) نقش بسزایی در ایجاد آرامش و امید دارد، اظهار کرد: اساساً دعاها آرامش‌بخش هستند، دعای هفتم صحیفه سجادیه و دیگر ادعیه و تلاوت قرآن نقش بسیار مؤثری در ایجاد آرامش دارند. حتی گفت‌وگو و دعایی که خود انسان با خداوند دارد به‌خصوص در ماه رجب که ماه خداوند است، بسیار آرامش‌بخش است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ایجاد امید و آرامش، تقویت روحیه، افزایش معنویت انسان، دور شدن اضطراب و ایجاد امنیت فکری، کسب سرمایه معنوی و احساس تنهایی نکردن از آثار و برکات دعا است.

میرزایی همچنین ضمن تبریک ولادت امیرالمؤمنین (ع) گفت: رسول خدا (ص) در روایتی که در کتب معتبر اهل سنت نیز به آن اشاره شده می‌فرمایند مثل علی (ع) در میان این امت، چون سوره توحید در قرآن است؛ این روایت گویای جایگاه حضرت علی (ع) در اسلام و بسیاری از مسائل است؛ همان‌طور که سوره توحید شناسنامه و معرفی کننده خداوند است، حضرت علی (ع) نیز شناسنامه و معرفی کننده اسلام است و امیدوارم خداوند به همه ما توفیق دهد از رهروان واقعی قرآن و مکتب اهل‌بیت (ع) باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha