• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98120604536
  • خبرنگار : 50210

15 ماه گذشت،

ساماندهی پسماندهای عفونی اراک همچنان روی پله اول!

ساماندهی پسماندهای عفونی اراک همچنان روی پله اول!

ایسنا/مرکزی با وجود گذشت 15 ماه از اولین گزارش ایسنا در خصوص وضعیت نابسامان پسماندهای عفونی و لزوم ورود بخش خصوصی به این موضوع، همچنان بار جمع‌آوری بر دوش شهرداری است.

تنها بر اساس تصمیم یا شاید اجبار کارگروه پسماند استان اقدام به جمع‌آوری و امحای پسماندهای عفونی مطب‌ها و کلینیک‌های شهر اراک کرده‌ است، در حالی که بر اساس قانون، مدیریت پسماند عفونی تا مرحله بی خطرسازی بر عهده تولیدکننده پسماند است و پس از آن شهرداری موظف به جمع آوری پسماند بی خطر شده است.

پس از کش و قوس‌های 15 ماهه در خصوص ساماندهی پسماندهای عفونی شهر اراک، در عمل واگذاری امر به بخش خصوصی همچنان صورت نگرفته است.

ماجرا از این قرار است که پس از اعلام این مهم از سوی شهرداری که پسماندهای عفونی را جمع آوری نخواهد کرد، موضوع واگذاری کار به بخش خصوصی مطرح شد بر همین اساس از ابتدای فروردین ماه مسئولان استان مکررا بر به خدمت گرفتن یک شرکت خصوصی از طریق مناقصه تاکید کردند و در نهایت در شهریورماه یک شرکت دانش‌بنیان برای این امر انتخاب شد و مقرر شد که این شرکت تا آبانماه در اراک جهت جمع‌آوری پسماندها مستقر شود، ولی آبانماه رسید و خبری از آغاز فعالیت این شرکت نشد و مجددا شهرداری وارد میدان شد.

11 آذر 98 شورای شهر اراک با ادامه جمع‌آوری این پسماندها توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری موافقت و مصوب کرد که سازمان نسبت به ادامه جمع‌آوری، حمل و بی‌خطرسازی این پسماندها تا اول اسفندماه ۹۸ اقدام و هزینه را طبق تعرفه قبلی از تاریخ اول مهرماه تا اول اسفندماه دریافت کند.

این مصوبه صحن در واقع مصوبه کمیسیون نظارت شورای شهر بود.

امروز 6 روز از اسفندماه و پایان قرارداد شهرداری اراک برای جمع آوری پسماندهای عفونی می‌گذرد، اما نشانی از استقرار و فعالیت شرکت خصوصی در اراک دیده نمی‌شود.

حمیدرضا قناتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در این خصوص به ایسنا گفت: سازمان از اول اسفندماه با اتمام قرارداد خود کار جمع‌آوری را متوقف کرده است و احتمالا پزشکان و نظام مهندسی می‌توانند این وضعیت را مدیریت کنند. شهرداری طبق قرارداد خود از اول اسفندماه کاری در این خصوص انجام نداده است.

موضوع را از دکتر حسن طاهراحمدی رییس نظام پزشکی استان مرکزی جویا شدیم و او در خصوص سوال ما در مورد عدم جمع‌آوری این پسماندها توسط شهرداری، گفت: چه کسی گفته است که شهرداری جمع‌آوری نمی‌کند؟

وی اضافه کرد: من خبر ندارم، این موضوع را الان می‌شنوم و چیزی به ما اعلام نشده است. بهتر است جزئیات موضوع را یکی از اعضای نظام که در این خصوص مسئولیت دارند بپرسید.

دکتر عباس یوسفی عضو نظام پزشکی استان مرکزی که مسئولیت رسیدگی به موضوع پسماندهای عفونی شهر اراک را برعهده دارد در خصوص اقدامات صورت گرفته به ایسنا گفت: قرارداد با شرکت دانش‌بنیان که برنده مناقصه بود منعقد شده است و در جلسه شورای شهر فرصت حدود 4 ماهه جهت استقرار این شرکت داده شد، هر چند که در آن زمان و در همان جلسه شورا متذکر شدم که ممکن است کار با تاخیر مواجه شود.

وی افزود: دیروز صبح با مهندس اجرایی شرکت مذاکراتی داشتم و او بیان کرد که شرکت ماشین سازی اراک برای تحویل تجهیزاتی چون دستگاه بخار و اتوکلاو قرارداد دو ماهه بسته، اما اخیرا مهلت این قرارداد را به 4 ماه افزایش داده است.

یوسفی با تاکید بر اینکه شرکت به کار گرفته شده فوق العاده مناسب این کار است و انجام امور رو به پیشرفت است، گفت: پیشنهاد شد که تا زمان آماده شدن شرکت، کار جمع آوری همچنان توسط شهرداری انجام گیرد، تنها کافیست که در این خصوص مقداری سعه صدر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال رایزنی برای ورود شهرداری به کار جمع آوری پسماند تا زمان آماده شدن تجهیزات این شرکت هستیم. هم اکنون سوله مورد نظر تهیه شده و تنها آماده شدن این تجیزات باقی مانده است.

محمد عسگری معاون خدمات شهری شهرداری اراک نیز در اینباره گفت: مشکلی که در حال حاضر در بحث ساماندهی پسماندهای عفونی اراک وجود دارد اینست که تیم اجرایی شرکت دانش بنیانی که توسط نظام پزشکی برای اینکار انتخاب شده هنوز مستقر نشده است.

وی با اشاره به اتمام مدت اعلام شده توسط شهرداری برای جمع آوری پسماندهای عفونی اراک، گفت: با توجه به عدم ورود شرکت یاد شده به فعالیت عملی در این حوزه تا اول اسفندماه، بر اساس دستور شهردار اراک جمع آوری این پسماندها تا پایان سال جاری، دوباره توسط شهرداری انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، سریال ساماندهی پسماندهای عفونی اراک همچنان ادامه دارد، باید دید آیا این سریال قسمت های پایانی را می گذراند یا همچنان باید منتظر فصل جدیدی از این سریال پرماجرا باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha