• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98113022414
  • خبرنگار : 71415

خط‌ونشان چین برای جمهوری چک از بابت سفر قانونگذاران این کشور به تایوان

خط‌ونشان چین برای جمهوری چک از بابت سفر قانونگذاران این کشور به تایوان

خبرگزاری رویترز با استناد به یک پیام دیپلماتیک گزارش کرد که چگونه دولت چین شرکت‌های جمهوری چک را از بابت سفر یک مقام ارشد این کشور که اکنون فوت کرده تهدید کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس نامه‌ای به تاریخ ۱۰ ژانویه که سفارت چین در شهر پراگ برای دفتر رئیس جمهوری چک فرستاد، پکن تأکید کرده بود که چند شرکت جمهوری چک شامل شرکت خودروسازی اشکودا و یک شرکت قرض دهنده اعتباری به نام هوم کردیت گروپ و شرکت ساخت ابزارآلات موسیقی به نام پتروف پیانوز دچار ضرر و زیان‌های شدید خواهند شد اگر که یاروسلاو کوبرا یک قانون‌گذار جمهوری چک دست به سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به جزیره خودمختار تایوان بزند.

مقام‌های چینی در شهر پکن با این حال بعد از انتشار این گزارش به درخواست برای اظهارنظر پاسخ ندادند. وزارت امور خارجه تایوان هم اعلام کرد به زودی بیانیه‌ای را در این ارتباط منتشر می‌کند.

کوبرا که رئیس مجلس اولیای پارلمان جمهوری چک بود به نوعی دومین مقام ارشد قدرتمند کشورش بعد از میلوش زمان رئیس جمهوری چک محسوب می‌شد. اعلام خبر برنامه‌ریزی این قانون‌گذار جمهوری چک برای سفر به تایوان پیش از این نگرانی‌ها را از بابت اینکه چین در صورت رخ دادن این سفر دست به تلافی‌جویی علیه جامعه شرکت‌های تجاری جمهوری چک بزند، افزایش داد.

با این حال این قانون‌گذار جمهوری چک در تاریخ ۲۰ ژانویه به طرز غیرمنتظره و پیش از دست زدن به سفرش جان باخت اما افشای نامه مذکور نشان می‌دهد که پکن تا چه میزان سریع به جمهوری چک نسبت به انجام شدن این سفر و عواقب آن هشدار داده بود.

در نامه سفارت چین که به زبان جمهوری چک نگاشته شده تأکید شده که از نظر چین این سفر کوبرا نقض جدی سیاست چین واحد که طبق آن پکن تنها نماینده کل چین است، به حساب می‌آید.

در این نامه عنوان شده بود، چین به عنوان بزرگترین بازار خارجی برای بسیاری از شرکت‌های جمهوری چک اعم از اشکودا، هوم کردیت گروپ و... به حساب می‌آید.

در ادامه این نامه مطرح شده بود، هر شرکت جمهوری چک که نماینده‌هایش همراه با کوبرا به تایوان سفر کنند مورد استقبال چین و مردمش قرار نخواهند گرفت. شرکت‌های جمهوری چک که دارای منافع اقتصادی در چین هستند مجبور خواهند شد از بابت سفر نمایندگانشان همراه با کوبرا به تایوان تاوان پس دهند.

پیش از این دولت جمهوری چک اعلام کرده بود که به اصطلاح "چین واحد" پایبند نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha