• دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98110705133
  • خبرنگار : 71021

جزئیات نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی مشخص شد

جزئیات نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی مشخص شد

سیزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه برگزار می‌شود. تا کنون پنج کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار است سی‌وسومین نمایشگاه صنایع دستی نیز در این رویداد ادغام شود.

به گزارش ایسنا، یک روز بعد از ۲۲ بهمن‌ماه، در آستانه تعطیلات نیمه‌بلند پایان هفته، نمایشگاه گردشگری در تهران افتتاح خواهد شد. محل برگزاری، همان نمایشگاه بین‌المللی تهران است. ۱۲ سالن از این مجموعه به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شده است. برای اولین بار است که نمایشگاه گردشگری پس از ۱۲ دوره برپایی با صنایع دستی ادغام می‌شود، هرچند سال گذشته بخش کوچکی از سالن‌های استانی به صنایع دستی اختصاص داده شده بود اما امسال قرار است سی‌وسومین نمایشگاه صنایع دستی که هر سال مستقل در تهران برپا می‌شد در این رویداد ادغام شود.

تاکید نمایشگاه گردشگری امسال همانند چند دوره اخیر بر حضور پررنگ استان‌ها است، برای همین هفت سالن به آن‌ها اختصاص داده شده است.

گروه‌های موسیقی و آیینی که جذاب‌ترین بخش نمایشگاه گردشگری لقب گرفته و عامل جذب بازدیدکننده‌های عمومی است، امسال همچنان حضور پررنگی خواهد داشت، هرچند تاکید شده اجرای آن‌ها فقط باید در فضای باز نمایشگاه باشد تا مزاحم نشست‌ها و مذاکرات تخصصی نباشند.

برخی از متخصصان گردشگری بر این باورند که اضافه شدن بخش‌هایی مثل صنایع دستی و تاکید بر حضور گروه‌های موسیقی و آیینی و تمرکز بر جذب بیشتر بازدیدکننده عمومی، این نمایشگاه را از حالت تخصصی خارج و بیشتر به جشنواره گردشگری و صنایع دستی تبدیل خواهد کرد.

رجب‌زاده، مجری برگزاری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران ـ در مراسم رونمایی از پوستر و تندیس این نمایشگاه که روز دوشنبه هفتم بهمن‌ماه با حضور معاون و مدیران گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از فعالان بخش خصوصی گردشگری برگزار شد، با این توضیح که برای برگزاری این رویداد فقط ۴۰ روز فرصت داشته و برگزاری این نمایشگاه با شرکت دیگری بوده که وزارتخانه تصمیم گرفت آن را تغییر بدهد، افزود: در این فرصت محدود تنها اقدامی که می‌توانستیم انجام دهیم ثبت نام آنلاین شرکت‌کننده‌ها بود. این ره‌یافتی بود که در مشورت با یکی از مجریان نمایشگاه گردشگری اسپانیا به دست آمد.

او ادامه داد:‌ سیاست و تصمیم بر این بود که نمایشگاه گردشگری با تاکید بر استان‌ها برگزار شود، ۱۲ سالن داشتیم که هفت سال آن به استان‌ها اختصاص داده شد. جانمایی همه غرفه‌ها نیز با اولویت ثبت‌نام آنلاین بوده است.

رجب‌زاده گفت: نمایشگاه امسال ۴۰ درصد افزایش متراژ داشته که به خاطر افزوده شدن صنایع دستی بوده است.

او همچنین حضور نمایندگان کشورهای ترکیه، مالزی، سوئیس، جمهوری آذربایجان و اندونزی را در نمایشگاه تهران جدی دانست و از پیگیری برای حضور نمایندگان دبی و کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تایلند، سنگاپور، ویتنام، انگلستان و کامبوج در این نمایشگاه خبر داد.

مجری این نمایشگاه برپایی ۴۴ نشست تخصصی، اجرای برنامه‌های آیینی و سنتی و موسیقی و رونمایی از تمبر یادبود را از جمله برنامه‌های جانبی این نمایشگاه ذکر کرد.

همچنین خشایار نیکزاد ـ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ که مجری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی از طریق آن تعیین شده است و مسؤولیت این رویداد را با حکم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عهده دارد، درباره تغییرات نمایشگاه امسال از جمله تغییر مجری پس از ۱۲ سال، اضافه شدن صنایع دستی و آسیب‌شناسی دوره‌های پیشین سخن گفت.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ نیز در سخنانی نسبت به جایگاه اختصاص‌یافته به گردشگری در نمایشگاه تهران به دنبال اضافه شدن صنایع دستی معترض شد اما در ادامه اظهار کرد: آژانس‌های مسافرتی با همه توان در این نمایشگاه حضور دارند و قرار است همایش بزرگی را در جریان این نمایشگاه برگزار کنند تا به رونق آن کمک شود.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز با اشاره به ادغام صنایع دستی در نمایشگاه گردشگری تهران، اظهار کرد: این‌طور نیست که غرفه‌ای اختصاصی برای صنایع دستی و یا گردشگری باشد. از سال گذشته این برنامه اتحاذ شد که هر استان با تمام ظرفیت در این نمایشگاه شرکت کند.

او به حضور پررنگ استان‌ها در نمایشگاه گردشگری امسال همانند گذشته اشاره کرد و افزود: طیف عظیمی از گردشگران که به ایران سفر می‌کنند انگیزه دیدار با مردم را دارند. در تحقیقات و نظرسنجی‌ای که برای طراحی برند ملی گردشگری ایران انجام شد، این نتیجه به دست آمد که نخستین عامل جذب گردشگران خارجی به ایران خونگرمی و مهمان‌نوازی مردم کشورمان است. برای همین تاکید نمایشگاه گردشگری تهران بر مردم است.

در این مراسم، پوستر و تندیس سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه صنایع دستی تهران با حضور معاون گردشگری و مجریان این نمایشگاه رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha