• یکشنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403121913025
  • خبرنگار : 50560

صنعت گردشگری قزوین خسته از شعار

صنعت گردشگری قزوین خسته از شعار

ایسنا/قزوین یک فعال گردشگری و هتلداری گفت: رونق گردشگری در قزوین نیازمند یک برنامه‌ریزی مدون است و صنعت گردشگری استان از شعار خسته شده و در این ایام پایانی سال، شاهد برنامه خاصی برای جذب گردشگر از سوی دستگاه‌های متولی نیستیم.

معصومه هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گردشگری در حال حاضر نیازمند برنامه‌ای مدون است، نداشتن زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر و به رونق انداختن صنعت گردشگری در استان، نیازمند پژوهش‌های کافی در حوزه ظرفیت‌های مورد نیاز، نوع گردشگر، نحوه و فرم ارائه خدمات است.

وی افزود: طی سه سال گذشته شاهد رشد چشمگیری از سفرها بوده‌ایم چراکه کرونا به انسان‌ها درس داد که زندگی کوتاه است و گاهی شرایط، آدمی را از ابتدایی‌ترین کارها ازجمله سفر کردن، محدود می‌کند.

این فعال حوزه گردشگری و هتل‌داری خاطرنشان کرد: متأسفانه صنعت گردشگری استان قزوین وابسته به اشخاص است، به عنوان مثال در اوایل دهه ۹۰ قزوین به واسطه خدمات شهرداری در این حوزه، جذب گردشگر با اقداماتی چون برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی بسیار خوب پیش می‌رفت و یا در قزوین تور میهمانان خارجی برگزار می‌شد و شهر قزوین شاهد حضور چندصد میهمان اروپایی بود اما این دست اقدامات با تغییر مدیریت شهری به دست فراموشی سپرده شد.

وی ادامه داد: موضوع گردشگری و گردشگرپذیری قزوین باید در بین کارمندان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و متولی نهادینه و به دغدغه تبدیل شود تا با تغییر مدیریت‌ها خللی در طرح‌های گردشگری ایجاد نشود.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به تعدد ابنیه و ظرفیت‌های بی‌بدیل تاریخی قزوین، امروز این شهر باید مقصد گردشگران خارجی بود اما به دلیل ضعف مدیریت در سال‌های گذشته، قزوین مقصد گردشگران داخلی هم نیست و تنها محلی برای گذر است.

وی بیان کرد: هر چند که گردشگر داخلی ارز آوری ندارد، اما شناخته شدن ظرفیت‌ها و جذابیت‌های قزوین برای گردشگران داخلی می‌تواند به واسطه فضای مجازی این دیار مینودری را مطرح کند.

جذب گردشگر به کمک هوش مصنوعی

این فعال حوزه گردشگری و هتلداری با اشاره به تمدن قزوین گفت: قزوین ما با اتکا به منابع فراوان و جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و مناطق آب و هوایی و همینطور گردشگری روستا و سلامت، نباید مشکلی در جذب گردشگر و توریست خارجی داشته باشد. 

وی خاطرنشان کرد: نیاز کنونی قزوین در حوزه گردشگری، جذب گردشگران با کیفیت است‌ گردشگری که با برنامه‌ریزی و هدفمند میهمان قزوین باشد، قطعاً در توسعه اقتصادی استان نقش اثرگذاری دارد.

هاشمی بیان کرد: باز کردن درب موزه‌ها و سایر بناهای تاریخی قزوین در ایام تعطیلات به خصوص نوروز به تنهایی کافی نیست. به عنوان مثال در دوره قاجار نقاره‌زنی در دولتخانه صفوی مرسوم بوده است می‌توان با اقداماتی چون بازسازی و احیای رسومات تاریخی قزوین، این شهر را از سکوت خارج کنیم.

وی ادامه داد: امروز به کمک هوش مصنوعی و فضای مجازی می‌توانیم برای قزوین گردشگر جذب کنیم. همه ما برای انتخاب یک مقصد خوب برای سفر حتماً در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنیم، حال باید دید تا چه اندازه قزوین را در این فضاها معرفی کرده‌ایم؟ آیا یک مستند خوب از قزوین داریم؟ آیا با فعالان فضای مجازی نشست هم‌اندیشی گذاشته‌ایم و از ظرفیت‌های آنان برای معرفی قزوین کمک گرفته‌ایم؟

این فعال حوزه گردشگری اظهار کرد: متأسفانه گردشگری در قزوین رونق ندارد چون مدیران ما در حال تکرار اقدامات روزمره هستند. باید قبول کنیم که دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در رونق گردشگری توان بخش خصوصی را ندارند و تنها راهکار برون رفت از این وضعیت، تفویض اختیار امور به بخش خصوصی است و دولتی‌ها باید نقش نظارتی داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت‌ سرای سعدالسلطنه قزوین گفت: به عنوان مثال سعدالسلطنه یکی از فاخرترین بناهای تاریخی قزوین است که متأسفانه بهره‌وری خوب و مطلوبی از آن به واسطه شهرداری نمی‌شود، شهرداری نباید به این بنا مثل سایر ساختمان‌های خود فقط نگاه اقتصادی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha