• سه‌شنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98101713078
  • خبرنگار : 71496

ضرب الاجل ۳ روزه معترضان عراقی به برهم صالح برای تعیین نخست وزیر

ضرب الاجل ۳ روزه معترضان عراقی به برهم صالح برای تعیین نخست وزیر

تحصن‌کنندگان در بغداد به رئیس جمهور این کشور سه روز مهلت دادند نخست‌وزیری مطابق با شروط و ویژگی‌های تعیین شده آنها انتخاب کند و در غیر این صورت با "انقلابی" از سوی معترضان مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه العربیه، تحصن‌کنندگان در میدان التحریر بغداد با انتشار بیانیه‌ای، به برهم صالح، رئیس جمهور این کشور تا دهم ژانویه (جمعه ۲۰ دی) مهلت دادند نخست‌وزیری مطابق با شروط و ویژگی‌های تعیین شده از سوی تظاهرکنندگان تعیین کند تا بستر مناسب برای برگزاری انتخاباتی شفاف و زودهنگام با نظارت بین‌المللی در کمتر از شش ماه فراهم شود و در غیر این صورت "انقلابی" در پیش خواهد بود.

آنها در این بیانیه اعلام کردند: پارلمان که در جلسه روز یکشنبه طرحی برای پایان ماموریت نیروهای خارجی در خاک عراق تصویب کرد، نماینده ما نیست زیرا پس از تحریم مردمی گسترده علیه انتخابات گذشته، این پارلمان "فاقد مشروعیت" است.

تحصن‌کنندگان در ادامه تاکید کردند، در صورتی که به خواسته‌های آنها توجه نشود، کشور شاهد موج گسترده‌ تظاهرات شدیدتر از تظاهراتی خواهد بود که از اول اکتبر گذشته در بغداد و استان‌های جنوبی عراق برای تغییر سیاسی و لغو سهمیه‌بندی‌ها میان احزاب، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و تعیین نخست وزیری مستقل آغاز شده‌اند.

عراق از اول اکتبر شاهد تظاهرات و تحصن‌هایی در استان‌های مختلف برای تغییر سیاسی و اقتصادی، مبارزه با فساد و سهمیه‌بندی‌ها در این کشور، تغییر طبقه سیاسی متهم به فساد بود.

تظاهرکنندگان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام پس از تعیین نخست وزیری مستقل را خواستار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۲:۰۲

عالیه

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۲:۴۶

این را باید گفت بهترین وحرفه ای ترین رفتار تخصصی خبر نگاری ایسنا. واقعا اگر مردم عراق میانشان اختلاف نظر ست وبرخی بخواهند آمریکا در عراق بمانند من باید بروم بگویم شما اشتباه می کنید؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۴:۳۷

باسلام. مردم عراق؟ زمانی که داعش حمله کرده بود و نصف عراق رو گرفته بود و بغداد داشت سقوط میکرد، اینا کجا بودن؟!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۳:۱۹

پارلمان که در جلسه روز یکشنبه طرحی برای پایان ماموریت نیروهای خارجی در خاک عراق تصویب کرد، نماینده ما نیست زیرا پس از تحریم مردمی گسترده علیه انتخابات گذشته، این پارلمان "فاقد مشروعیت" است. این ها لیاقتشون همون ترامپه

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۴:۱۵

از نظر اینها که از طرف عربستان و امارات و امریکا تغذیه می شوند امریکا و چپاول نفت عراق و مستعمره بودن عراق بهتر است. خلایق هرچه لایق.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۴:۴۰

سلام. ستون پنجم عراق که احتمالا به کمک امریکایی دوباره راه افتاده. مطمئنا اگر امریکا از عراق بره،ما علاوه بر محاسن فراوانی که داره از شر ترورست‌ها راحت میشیم،هر جا امریکا هست ترورست هم هست! مثل افغانستان و پاکستان، عراق، سوریه و هر جایی که این هست،اونا هم هستن! اینا هم ستون پنجم! اول باید مشخص کنند زمان جنگ، وقتی داعش حمله کرد،اینا شخصا تظاهرکننده کجا بودن که الان میان تعیین تکلیف میکنن؟!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۶:۴۴

ما مسول کسی نیستیم جز کشور خودمان آن هم در موازین قانونی .اینکه در عراق چه می گذرد به ما ربطی ندارد وطبق دستور مراجع ورهبران نباید در امورشان دخالت کرد.اونها جاسوس یا هر چه باشند به خودشان مربوط ست .من متاسفم که خیلی پای عراق هزینه داده ایم از قبل از جنگ تا الان ولی همیشه اونها سودشو بردند وما متضرر شدیم. نخست وزیر عراق رسما گفته کشورش طرف هیچ دعوایی در منطقه نمی شود این یعنی ایران با آمریکا بروند بجنگند به ما ربطی ندارد.!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۲۲:۳۰

وزیر دفاع آمریکا درباره نامه‌ای که دیروز درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق منتشر شده، گفت: «پیش‌نویس نامه درباره خروج از عراق هیچ ارزشی ندارد و آمریکا به دنبال خروج از عراق نیست.» وی در توجیه ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت: «آمریکا نیازمند ادامه حضور در عراق برای مبارزه با داعش است.»!!!!! عراقی ها هر گز خواهان بیرون رفتن آمریکایی ها نیستند.اونا با همدستی با همین عراقی ها به صدام هم خیانت کردند.بقیه جای خود دارند.